Pieni ketju rautalankaa esillä olleesta #elokapina-keissistä, jossa liikkeen aktiivi oli käynyt lukiossa puhumassa.

Eli "Miksi minä puolustan opettajien vapautta valita luokassa vierailevat henkilöt".

#Opehommat 1/16
Suomalaisten opettajien pedagoginen vapaus, eli vapaus valita itse käyttämänsä materiaalit, opetustavat, vierailukohteet ja luokan kanssa yhteistyötä tekevät ihmiset tai tahot on lähes täysin poikkeuksellinen.

Sitä on pidetty järjestelmämme merkittävänä vahvuutena. 2/
Tätä vapautta kohtaan hyökkääminen ideologisesti tai poliittisesti ei ole mikään uusi asia, mutta se on silti harvinaista.

Tämä ei koske vain vierailijoita. Kyse on laajemmasta näkökulmasta ja opettajan pedagoginen vapaus on kokonaisuus. 3/
Emme voi ilman massiivista tekopyhyyttä sanoa, että opettajat voivat valita materiaalinsa, suunnitella oppituntinsa ja tehdä työtänsä vastuullisesti ja vapaudella, jos rajoitamme asioita, silloin kun ne eivät miellytä juuri meitä.

Silloin emme luota opetusjärjestelmään. 4/
Pitääkö opettajien sitten päästää tunneille kuka tahansa kertomaan mitä tahansa?

Tapahtuuko nyt näin? Ei. Ei sinne kutsuta nytkään kouluihin fasisteja tai tuhopolttajia tai ympäristörikollisia jatkuvasti esittelemään kantojansa.

Koska opettajat osaavat hommansa. 5/
Kyse on siitä, että koululle halutaan jatkuvasti poliittisesti valittuja tai ideologisesti itselleen sopivia asioita. Tätä halutaan oppiaineina, työtapoina, yhteistyökumppaneina, painotuksina jne.

Nyt tuo vaatimus tehdään toiseen suuntaan. Mitä opettaja ei saisi tehdä. 6/
Puolustan lukion filosofian, yhteiskuntaopin tai et-opettajan oikeutta määrittää omia työtapojaan, koska se on merkittävimpiä opettajan työn velvollisuuksia ja tukee merkittävästi erittäin vahvaa opettajuuden professiota.

Puolustan näitä samoja asioita muillakin opettajilla. 7/
Nyt käsillä olevaan keissiin on käytetty useamman kerran argumenttia "Koulussa opetetaan lain ja järjestyksen noudattamista. Siihen ei käy kansalaistottelemattomuuden esittely". erilaisissa muodoissansa.

Koulussa ei opeteta lain ja järjestyksen noudattamista. 8/
MITÄ!? EIKÖ?! OPETETAANKO SIELLÄ SIIS ANARKIAA?!

Ei. Koulussa opetetaan toimimaan yhteiskunnassa ja esimerkiksi opetetaan, miten meidän järjestelmä on rakennettu ja miksi se on sellainen kuin on.

Koulun ei pidä kasvattaa käskyläisiä, talonpoikia tai robotteja. 9/
Tämä argumentti sen puolesta, että koulun tulisi olla jonkinlainen esivallan tai järjestyksen opettaja ei oikein toimi, kun meidän pitäisi opetussuunnitelman mukaan kasvattaa kriittisesti ajattelevia aktiivisia yhteiskunnan kansalaisia.

Kyllä. Näissä on ristiriita. 10/
Jos voimme opettaa historiallisia esimerkkejä esim. kansalaistottelemattomuudesta on hyvin arveluttavaa, ettei opettaja voisi kutsua puhumaan ihmistä, joka itse on aktivisti.

Miksi? Koska silloin väitämme historian olevan valmis ja meidän maailmankuvamme olevan ainoa oikea. 11/
Kaikki yllämainittu liittyy nimenomaan nuorten kanssa toimimiseen. Alakoulussa tai varhaiskasvatuksessa asia on ihan erilainen.

Asiat täytyy pystyä käymään ikätasoisesti. Mitä vanhempi oppilas tai opiskelija sen enemmän asioista voidaan käydä keskustelua monitahoisesti. 12/
Jos opettaja kutsuisikin ihmisen, joka ei jaa sinun tai minun maailmankuvaani, oli hän metsästäjä puhumassa positiivista eläinten tappamisesta tai uskonnollinen fundamentalisti kertomassa uskostaan.

Ei se tarkoita, että se asia käsitellään kritiikittömästi. Tai huonosti. 13/
Opettajat tekevät valtavasti työtä tällaisissa tilanteissa. He suunnittelevat vierailut. He johtavat niitä. He purkavat tilanteet.

Opettaja tekee näissä tilanteissa monta pedagogista valintaa. Se on järjestelmämme peruskiviä. 14/
Luotetaan myös nuoriin. He eivät ole tyhjiä, tylsämielisiä astioita jotka imevät kaiken, heti kun sen sanoo joku muu kuin opettaja.

He ajattelevat. Haastavat. Jakavat tietoa. Pohtivat ja jäsentävät. He ovat aktiivisia toimijoita. Koulussa ja sen ulkopuolella. 15/
Kiitos lukemisesta.

Ei murenneta koulujärjestelmää vaatimuksilla, jotka eivät sinne kuulu tai ideologisilla rajoituksilla, kun koemme lievää epämiellyttävyyttä omalta kohdaltamme.

Luotetaan opettajien osaamiseen. Luotetaan nuorten kykyyn ajatella.

Siinä se. 16/16

#Opehommat

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Timo Kilpiäinen

Timo Kilpiäinen Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @Minaisablogi

6 Jan
Ivan Puopolo sai itselleen paljon tykkäyksiä ketjullaan, jossa esitteli "pieleen menneitä" ennustuksia ilmastonmuutoksesta.

Puopolo esiintyy tiedettä ymmärtävänä ja siihen perustavana skeptikkona.

Joten tuli mieleeni perata tämä ketju. Väite väitteeltä.

#ilmastonmuutos

1/
1. Puopolo antaa ymmärtää, että Hubbert olisi ennustanut öljyn loppuvan vuonna 2000.

Hubbert ennusti maailman öljyntuotannon olevan maksimissaan tuossa paikkeilla.

Ei loppuvan.

Hubbertin mallin puutteet on osoitettu, mutta toimittajan pitäisi ymmärtää sana peak.

2/
2. Jäämeri sula vuonna 2000

Biologi ja tutkija Bernt Balchen laski, että on MAHDOLLISTA, että pohjoinen jäämeri olisi sula (jäätä alle miljoona neliökilometriä) vuonna 2000.

Tästä ei valitettavasti löytynyt alkuperäistä lähdettä vaan pelkästään denialistien siteerauksia.

3/
Read 16 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!