[WĄTEK] Za Konstytucyjny.pl: WSA w Opolu w sprawie nałożenia kary administracyjnej przez Sanepid na zakład fryzjerski, w związku z ograniczeniami wprowadzonymi rozporządzeniem RM:
🔹 RM nie wprowadziła stanu klęski żywiołowej, zatem dysponuje tylko zwykłymi środkami konstytucyjnymi i nie może ograniczać konstytucyjnych praw i wolności rozporządzeniami
🔹 ustawa nie wprowadzała ograniczeń praw i wolności ale delegowała te kwestie do uregulowania rozporządzeniem RM, a delegacja ta pozbawiona jest wytycznych, wymaganych przez art. 92 Konstytucji
🔹 działalność prawotwórcza RM doprowadziła do objęcia regulacjami rozporządzenia materii ustawowej i naruszenia szeregu podstawowych wolności i praw jednostki, w tym wolności działalności gospodarczej z art. 22 Konstytucji
🔹 rozporządzenie zostało wydane bez upoważnienia ustawowego, nie wykonuje też ustawy, gdyż wprowadza do systemu prawnego treści nieznane ustawie
🔹 upoważnienia ustawowe pozwalają wyłącznie czasowo ograniczyć prowadzenie dz. gospodarczej, nie pozwalają one natomiast na przyjęcie zastosowanej w rozporządzeniach konstrukcji prawnej polegającej na ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej poprzez jej zakazanie
🔹 w sytuacji, gdy nie doszło do wprowadzenia któregokolwiek z wymienionych w Konstytucji RP stanów nadzwyczajnych, żaden organ państwowy nie powinien wkraczać w materię stanowiącą istotę wolności działalności gospodarczej
🔹 zakazy, nakazy i ograniczenia były merytorycznie uzasadnione, o tyle tryb ich wprowadzenia, doprowadził do naruszenia podstawowych standardów konstytucyjnych i praw w zakresie wolności działalności gospodarczej
🔹 załatwienie sprawy wymierzenia kary administracyjnej po otrzymaniu notatki urzędowej Policji, która zawiadomiła o zachowaniu strony nie jest załatwieniem sprawy w stanie niecierpiącym zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego...
... i nie usprawiedliwia pozbawienia strony prawa do czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym
🔹 notatka służbowa Policji nie mogła stanowić wyłącznej podstawy faktycznej wydania rozstrzygnięcia administracyjnego
🔹 organy nie rozważyły w ogóle warunków osobistych strony, na którą jest nakładana administracyjna kara pieniężna (art. 189d pkt 7 k.p.a. oraz art. 8 § 1 k.p.a.)
🔹 wobec braku podstaw do kontynuowania postępowania administracyjnego, podlega ono umorzeniu przez sąd w myśl w art. 145 § 3 p.p.s.a.
Wyrok WSA w Opolu z dnia 27 października 2020 r., sygn. II SA/Op 219/20 (nieprawomocny) orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C73366F87D

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Patryk Wachowiec

Patryk Wachowiec Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @PatrykWachowiec

30 Dec 20
Komunikat przed zgromadzeniem zaplanowanym na 31 grudnia 2020 r., godz. 19:30 na Rondzie ONZ w Warszawie. Image
Przypominam, że organizator i przewodniczący zgromadzenia mają obowiązek zapewnić jego przebieg zgodnie z przepisami prawa. Każdy zainteresowany uczestnictwem w zgromadzeniu będzie mógł zatem wziąć w nim udział, o ile nie przekroczy to limitu 5 osób, włącznie z przewodniczącym. Image
Zastrzeżenie to nie dotyczy oczywiście przedstawicieli mediów i służb, którzy nie biorą udziału w zgromadzeniu.
Read 4 tweets
6 Jul 19
Jesteśmy pierwszym krajem wobec którego:
– zastosowano procedurę z "Nowych ram na rzecz praworządności"
– ustalono karę 100 tys. euro za niewstrzymanie wycinki Puszczy Białowieskiej
– uruchomiono artykuł 7
– zawieszono "reformę" SN
– TSUE uznał naruszenie zas. niezależności sądów
Ad. 1. "Nowe ramy na rzecz praworządności" to procedura poprzedzająca uruchomienie art. 7 TUE. Komisja wydała w stosunku do Polski jedną opinię i 4 zalecenia, dotyczące m.in. TK, SN, KRS czy sądów powszechnych. Ani jedno nie została zrealizowane.
Ad. 2. Po raz pierwszy w historii TSUE uznał, że może nałożyć karę pieniężną za niezastosowanie się do środka tymczasowego. Minister Szyszko za nic miał sobie postanowienie TSUE, więc trybunał zagroził karą 100 000 euro dziennie (!) za niewstrzymanie wycinki.
Read 6 tweets
12 Nov 18
As on 19 October the interim relief regarding law on the Supreme Court has been ordered (C-619/18 R), Polish authorities have up to 1 month to inform the Commission on all measures adopted to comply with the relief. Here's a brief state of play 1/18
Immediately after the interim measure has been granted, the First President of the SCt summoned all 22 judges affected by new laws. 2/18
A few hours before the same decision had been held by the First President of the Supreme Administrative Court (SAC) as the questioned laws apply directly to judges of this court (i.e. forced retirement and arbitrary prolongation proceedings). 3/18
Read 22 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!