[WĄTEK] Za Konstytucyjny.pl: WSA w Opolu w sprawie nałożenia kary administracyjnej przez Sanepid na zakład fryzjerski, w związku z ograniczeniami wprowadzonymi rozporządzeniem RM:
🔹 RM nie wprowadziła stanu klęski żywiołowej, zatem dysponuje tylko zwykłymi środkami konstytucyjnymi i nie może ograniczać konstytucyjnych praw i wolności rozporządzeniami
🔹 ustawa nie wprowadzała ograniczeń praw i wolności ale delegowała te kwestie do uregulowania rozporządzeniem RM, a delegacja ta pozbawiona jest wytycznych, wymaganych przez art. 92 Konstytucji
🔹 działalność prawotwórcza RM doprowadziła do objęcia regulacjami rozporządzenia materii ustawowej i naruszenia szeregu podstawowych wolności i praw jednostki, w tym wolności działalności gospodarczej z art. 22 Konstytucji
🔹 rozporządzenie zostało wydane bez upoważnienia ustawowego, nie wykonuje też ustawy, gdyż wprowadza do systemu prawnego treści nieznane ustawie
🔹 upoważnienia ustawowe pozwalają wyłącznie czasowo ograniczyć prowadzenie dz. gospodarczej, nie pozwalają one natomiast na przyjęcie zastosowanej w rozporządzeniach konstrukcji prawnej polegającej na ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej poprzez jej zakazanie
🔹 w sytuacji, gdy nie doszło do wprowadzenia któregokolwiek z wymienionych w Konstytucji RP stanów nadzwyczajnych, żaden organ państwowy nie powinien wkraczać w materię stanowiącą istotę wolności działalności gospodarczej
🔹 zakazy, nakazy i ograniczenia były merytorycznie uzasadnione, o tyle tryb ich wprowadzenia, doprowadził do naruszenia podstawowych standardów konstytucyjnych i praw w zakresie wolności działalności gospodarczej
🔹 załatwienie sprawy wymierzenia kary administracyjnej po otrzymaniu notatki urzędowej Policji, która zawiadomiła o zachowaniu strony nie jest załatwieniem sprawy w stanie niecierpiącym zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego...
... i nie usprawiedliwia pozbawienia strony prawa do czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym
🔹 notatka służbowa Policji nie mogła stanowić wyłącznej podstawy faktycznej wydania rozstrzygnięcia administracyjnego
🔹 organy nie rozważyły w ogóle warunków osobistych strony, na którą jest nakładana administracyjna kara pieniężna (art. 189d pkt 7 k.p.a. oraz art. 8 § 1 k.p.a.)
🔹 wobec braku podstaw do kontynuowania postępowania administracyjnego, podlega ono umorzeniu przez sąd w myśl w art. 145 § 3 p.p.s.a.
Komunikat przed zgromadzeniem zaplanowanym na 31 grudnia 2020 r., godz. 19:30 na Rondzie ONZ w Warszawie.
Przypominam, że organizator i przewodniczący zgromadzenia mają obowiązek zapewnić jego przebieg zgodnie z przepisami prawa. Każdy zainteresowany uczestnictwem w zgromadzeniu będzie mógł zatem wziąć w nim udział, o ile nie przekroczy to limitu 5 osób, włącznie z przewodniczącym.
Zastrzeżenie to nie dotyczy oczywiście przedstawicieli mediów i służb, którzy nie biorą udziału w zgromadzeniu.
Jesteśmy pierwszym krajem wobec którego:
– zastosowano procedurę z "Nowych ram na rzecz praworządności"
– ustalono karę 100 tys. euro za niewstrzymanie wycinki Puszczy Białowieskiej
– uruchomiono artykuł 7
– zawieszono "reformę" SN
– TSUE uznał naruszenie zas. niezależności sądów
Ad. 1. "Nowe ramy na rzecz praworządności" to procedura poprzedzająca uruchomienie art. 7 TUE. Komisja wydała w stosunku do Polski jedną opinię i 4 zalecenia, dotyczące m.in. TK, SN, KRS czy sądów powszechnych. Ani jedno nie została zrealizowane.
Ad. 2. Po raz pierwszy w historii TSUE uznał, że może nałożyć karę pieniężną za niezastosowanie się do środka tymczasowego. Minister Szyszko za nic miał sobie postanowienie TSUE, więc trybunał zagroził karą 100 000 euro dziennie (!) za niewstrzymanie wycinki.
As on 19 October the interim relief regarding law on the Supreme Court has been ordered (C-619/18 R), Polish authorities have up to 1 month to inform the Commission on all measures adopted to comply with the relief. Here's a brief state of play 1/18
Immediately after the interim measure has been granted, the First President of the SCt summoned all 22 judges affected by new laws. 2/18
A few hours before the same decision had been held by the First President of the Supreme Administrative Court (SAC) as the questioned laws apply directly to judges of this court (i.e. forced retirement and arbitrary prolongation proceedings). 3/18