Het wordt tijd dat @cdavandaag gaat streven naar bijbelse gerechtigheid binnen eigen partij. Niet alleen Donner heeft niets op met rechtsstaat. Lees dit draadje over Hirsch Ballin, groot voorstander v gedelegeerde wetgeving met zo min mogelijk parlementaire betrokkenheid. 1/
In maart 2007 publiceerde DNB een conceptbeleidsregel over solo- en geconsolideerd toezicht ter consultatie (Bazel 2). Uit dit concept (voetnoot 9) blijkt dat optionele artikel 80 lid 7 uit richtlijn 2006/48/EG (0% weging tegenpartijrisico groep) niet is geïmplementeerd in NL. 2/
Maar in juli 2008 - als er al problemen bij Fortis zijn - “implementeert” @DNB_NL, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2008 😳😱, het optionele artikel 80 (7) vd richtlijn. Dat dit in samenspraak met Balkenende, Bos & Hirsch Ballin blijkt uit de feiten. Lees mee en huiver 3/
Met de beleidsregel heeft @dnb namelijk niet alleen het optionele artikel 80 lid 7 van de richtlijn rechtstreekse werking toegedicht/zonder bevoegdheid toegepast. Ook was klaarblijkelijk toen al besloten dat dit via een Koninklijk Besluit en niet via wet moest gebeuren: 4/
Maar dat is nog niet alles. De heren hadden besloten dat dit zo opvallend mogelijk moest gebeuren via reparatiewetgeving (wetgeving die technische gebreken zoals verkeerde verwijzingen repareert en door meeste juristen niet uitgebreid bestudeerd wordt nu dit niet spannend is). 5/
In september 2008 liegt Wouter Bos dan ook keihard tegen de Tweede Kamer wanneer hij antwoordt dat er met de reparatiewetgeving geen inhoudelijke wijzigingen worden aangebracht. Maar het wordt nog erger. 6/
Ook geeft Wouter Bos aan het Reparatiebesluit vanwege louter technische aard NIET formeel voor te hangen, NOCH informeel toe te zenden aan de kamer.
Via een Wob-verzoek op 18 december 2020 heb ik op 1 maart jl. de onderliggende documenten over de gewijzigde AMvB ontvangen. 7/
Op 14 oktober 2008 heeft de Koningin, op voordracht v Bos, het ontwerpbesluit aanhangig gemaakt bij @RaadvanState voor advies. Op 5 november concludeert RvS dat het ontwerp geen aanleiding geeft tot maken van inhoudelijke opmerkingen én dat publicatie achterwege moet blijven. 8/
En zo kon het gebeuren dat de bankenlobby/DNB ministers Balkenende, Bos & Hirsch Ballin een optionele bepaling uit bankenrichtlijn in de wet liet opnemen zonder inmenging parlement (terwijl er al veel kritiek in 2006 was over implementatie van Bazel 2 zelf in een AMvB ipv wet).
Overigens zal niet verbazen dat artikel 61 Besluit prudentiële regels Wft niet enige artikel is dat met dit Reparatiebesluit Wft (Staatsblad 2008, 581) inhoudelijk is gewijzigd.
De wijziging én besluiten van DNB ogv beleidsregel hebben bovendien terugwerkende kracht gekregen.🙈
“Opvallend” moet “onopvallend” zijn. “zo onopvallend mogelijk”.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
“voor het geval ook wij getroffen worden door een wereldwijde grieppandemie. Die doet zich gemiddeld om de 40 à 50 jaar voor en zou volgens de prognoses van deskundigen dus een van de volgende jaren opnieuw kunnen uitbreken.
Deze functie was het jaar ervoor - in de zomer 2007 (op dat moment was bij marktpartijen al duidelijk dat hedge fondsen van Bear Stearns in de problemen waren en wereldwijde liquiditeitscrisis was ingeluid) in het leven geroepen.
Een draadje met feiten op rij waarom ik niet schroom om de woorden “fraude” & “netwerkcorruptie” in mond te nemen.
In 2013 stelde ik in procedure vast dat klant vanaf dat jaar gewijzigde bankafschriften kreeg zonder dat hij daar over was geïnformeerd. “Margin” was verwijderd.1/
Banken, waaronder ING, en AFM ontkennen tot op dag van vandaag dat renteswaps een liquiditeitsrisico veroorzaken. Juist dat risico wordt in praktijk afgedekt door liquide onderpand van klant te eisen alvorens dit soort producten te sluiten met klant. Dit is een wettelijke eis.2/
Juist dit liquiditeitsrisico veroorzaakte extra financieel risico en heeft geleid tot opslagverhoging klanten, terwijl de rente vd financiering met swap vast zou zijn. Dit was de kern vd procedure die mijn cliënt in 2015 bij Hof A’dam en in 2019 bij Hoge Raad won (dwaling). 3/
Als je andere kant op kijkt, zie je échte witwassen ook niet. Begin 2014 heb ik aangifte gedaan bij voormalig vz vd AFM Van Vroonhoven, afkomstig v bankverzekeraar ING/NN. V Geest zat toen bij CPB dat vanaf 2012 (Cie De Wit) Kamer jaarlijks informeert. V Geest komt v Financiën.
Wat ik nog veel interessanter vind is dat Raymond Knops klaarblijkelijk zijn CDA zaken regelt via zijn mailadres bij Binnenlandse Zaken & Koningskrijksrelaties. Hij volgde Ollongren op toen zij tijdelijk “ziek” was? Ollongren die “lekte”? Vraag rijst wat de agenda v deze man is.
Ollongren zat samen met Allen & Overy (waar Grapperhaus toen zat) aan tafel bij redden v de bankverzekeraars. Allen & Overy was ook betrokken was bij advies over saldocompensatie BMG/ING (leidde tot majeure balanscorrecties v €186 miljard in 2016) en Houston deal aan zijde ING).
CDA en PvdA allebei in verval… goh wat toevallig. “Prominenten” van beide partijen zitten tot hun nek in de bankenfraude & netwerkcorruptie. Niks elite, maar gewoon corrupte graaiers. (draadje 👇🏻)
Grapperhaus zat bij A&O, kantoor dat adviseerde over staatssteun (Bos & Balkenende) én adviseur van ING Bank & BMG (saldocompensatie én Houston deal), Bos naar KPMG & VU MC, Balkenende naar EY & RvC ING, spindokter Jack de Vries & vriendje Van der Grint aan beide zijde vd deals👇🏻
Het betrof niet alleen plukje mkb dat is gecompenseerd. Voor insiders; Jacques Sevat is ook gehoord in Vestia enquête (verslag openbaar) en heeft verklaard dat ING in 2009 als een gek CSAs moest sluiten met woningcorporaties omdat ze geen onderpand had.
Op 31 maart 2015 belt EY de AFM (dezelfde dag dat AFM rapport uitbrengt dat liquiditeitsrisico’s swaps wegpoetst) over correcties 2013 mbt renteswaps, maar vervolgens worden in jaarrekeningen 2016 (ABN, Rabo, ING) jaren 2014 en 2015 gecorrigeerd.
Volgens de (staats)banken betreffen de correcties in 2016 cash pooling, onderbouwd met de Agenda Rejection Notice van IFRIC. De discussie hierover binnen IFRIC was echter pas in november 2015, dus ná de wijzigingen door EY in maart van dat jaar.
EY lijkt weg te komen met weigeren incident-melding na opstellen jaarrekening 2014 (correctie 2013). In 2014 werd Hommen, ex-vz RvC/auditcie ING (voor crisis) en CEO ING in 2008 (voor staatssteun jan. 2009), CEO KPMG. KPMG & EY voerden Asset Quality Review tbv DNB uit dat jaar.