Een draadje met feiten op rij waarom ik niet schroom om de woorden “fraude” & “netwerkcorruptie” in mond te nemen.
In 2013 stelde ik in procedure vast dat klant vanaf dat jaar gewijzigde bankafschriften kreeg zonder dat hij daar over was geïnformeerd. “Margin” was verwijderd.1/
Banken, waaronder ING, en AFM ontkennen tot op dag van vandaag dat renteswaps een liquiditeitsrisico veroorzaken. Juist dat risico wordt in praktijk afgedekt door liquide onderpand van klant te eisen alvorens dit soort producten te sluiten met klant. Dit is een wettelijke eis.2/
Juist dit liquiditeitsrisico veroorzaakte extra financieel risico en heeft geleid tot opslagverhoging klanten, terwijl de rente vd financiering met swap vast zou zijn. Dit was de kern vd procedure die mijn cliënt in 2015 bij Hof A’dam en in 2019 bij Hoge Raad won (dwaling). 3/
Na ontdekken verwijderen vd margin(rekeningen) (ING gooide hele systeem dicht) ben ik naar AFM & DNB gestapt (2014) en verder gaan graven. Hoe dat allemaal is gegaan komt in ons boek Worst Bank Scenario (en Twitter geschiedenis). Het bleef niet bij wijzigen v bankafschrift: 5/
In deze tweet sta ik stil bij de (heimelijke en sneaky) wijzigingen in de (standaard)renteswapcontracten en kredietovereenkomst tbv margin(bewaking), ook wel allowancefaciliteit genoemd. ING eiste nl geen margin van haar klant (dan zou niemand product willen hebben) maar […] 6/
zonder dat klant daar belang bij had verstrekte de bank een kredietlijn die getrokken werd tbv voor rekening van klant opboeken margin (dat is geld van klant op margin-rekening dat is verpand aan Bank; zie eerste tweet in dit draadje). 7/
ING is deze liquiditeit niet alleen gaan verwijderen uit boekhouding en systemen, maar ook - zij het stiekem en slechts in aantal dossiers - uit contracten (en ongetwijfeld zijn deze contracten gebruikt ter rechtvaardiging van correcties in jaarrekeningen). Lees & huiver: 8/
In de swap-overeenkomst is de wett. margin(bewakings)plicht opgenomen. Omdat zowel margin als bewaking (met bankrekening) stiekem moesten worden verwijderd is “margin-rekening” vervangen door “rekening” in lijn met gewijzigde standpunt banken/AFM (geen krediet maar garantie).9/
Ook is een beëindigingsclausule toegevoegd die van belang was om boeterente in rekening te brengen en (IFRS) balansaanpassingen te maken, maar juist in strijd was met gewraakte (en om rectificatie verzochte) AFM-rapport in 2015. 10/
Maar dat waren niet enige wijzigingen. Na jaren procederen ontdekte ik bij ING, Rabo, SNS & ABN steeds meer kleine, doch zeer materiële wijzigingen in (standaard)documentatie die niet met klanten zijn gedeeld, alleen in belang bank(balans) waren en mijn standpunt bevestigen. 11/
Na jarenlang AFM bewijzen te hebben overgelegd (met toestemming klant) van gevolgen liquiditeitsrisico (margin calls, extra aflossen, meer hypotheek, ⬆️opslag) heb ik ook op 20 mei 2019 alle contractuele wijzigingen ING aan AFM (Van Vroonhoven afkomstig van ING/NN) overgelegd./12
Deze wijzigingen bevestigen dat liquiditeitsrisico bestaat maar dat aard onderpand is gewijzigd. De door bank geadministreerde margin (onderpand aan klant “lenen” hetgeen bedrog is en alleen is bedoeld om liquiditeitsrisico te verhullen en wet te omzeilen) is verwijderd. /13
Na 7 jaar procederen bevestigde Hoge Raad in 2019 arrest van hof en kreeg onze cliënt, die buiten herstelkader viel, €1 mio terug (bankafschriften zaten in dat dossier want die had ik al in 1e aanleg in 2013 bij @rbankamsterdam overgelegd maar die wees alle vorderingen af). /14
Opnieuw meldde ik me bij AFM. Hoewel ik inmiddels aardig sceptisch was geworden over functioneren van onze rechtsstaat dacht ik met een Hoge Raad-arrest de AFM nu wel in beweging te krijgen en vroeg opnieuw het misleidende en onjuiste rapport uit 2015 te rectificeren.
NIET DUS
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
“voor het geval ook wij getroffen worden door een wereldwijde grieppandemie. Die doet zich gemiddeld om de 40 à 50 jaar voor en zou volgens de prognoses van deskundigen dus een van de volgende jaren opnieuw kunnen uitbreken.
Deze functie was het jaar ervoor - in de zomer 2007 (op dat moment was bij marktpartijen al duidelijk dat hedge fondsen van Bear Stearns in de problemen waren en wereldwijde liquiditeitscrisis was ingeluid) in het leven geroepen.
Als je andere kant op kijkt, zie je échte witwassen ook niet. Begin 2014 heb ik aangifte gedaan bij voormalig vz vd AFM Van Vroonhoven, afkomstig v bankverzekeraar ING/NN. V Geest zat toen bij CPB dat vanaf 2012 (Cie De Wit) Kamer jaarlijks informeert. V Geest komt v Financiën.
Wat ik nog veel interessanter vind is dat Raymond Knops klaarblijkelijk zijn CDA zaken regelt via zijn mailadres bij Binnenlandse Zaken & Koningskrijksrelaties. Hij volgde Ollongren op toen zij tijdelijk “ziek” was? Ollongren die “lekte”? Vraag rijst wat de agenda v deze man is.
Ollongren zat samen met Allen & Overy (waar Grapperhaus toen zat) aan tafel bij redden v de bankverzekeraars. Allen & Overy was ook betrokken was bij advies over saldocompensatie BMG/ING (leidde tot majeure balanscorrecties v €186 miljard in 2016) en Houston deal aan zijde ING).
CDA en PvdA allebei in verval… goh wat toevallig. “Prominenten” van beide partijen zitten tot hun nek in de bankenfraude & netwerkcorruptie. Niks elite, maar gewoon corrupte graaiers. (draadje 👇🏻)
Grapperhaus zat bij A&O, kantoor dat adviseerde over staatssteun (Bos & Balkenende) én adviseur van ING Bank & BMG (saldocompensatie én Houston deal), Bos naar KPMG & VU MC, Balkenende naar EY & RvC ING, spindokter Jack de Vries & vriendje Van der Grint aan beide zijde vd deals👇🏻
Het betrof niet alleen plukje mkb dat is gecompenseerd. Voor insiders; Jacques Sevat is ook gehoord in Vestia enquête (verslag openbaar) en heeft verklaard dat ING in 2009 als een gek CSAs moest sluiten met woningcorporaties omdat ze geen onderpand had.
Op 31 maart 2015 belt EY de AFM (dezelfde dag dat AFM rapport uitbrengt dat liquiditeitsrisico’s swaps wegpoetst) over correcties 2013 mbt renteswaps, maar vervolgens worden in jaarrekeningen 2016 (ABN, Rabo, ING) jaren 2014 en 2015 gecorrigeerd.
Volgens de (staats)banken betreffen de correcties in 2016 cash pooling, onderbouwd met de Agenda Rejection Notice van IFRIC. De discussie hierover binnen IFRIC was echter pas in november 2015, dus ná de wijzigingen door EY in maart van dat jaar.
EY lijkt weg te komen met weigeren incident-melding na opstellen jaarrekening 2014 (correctie 2013). In 2014 werd Hommen, ex-vz RvC/auditcie ING (voor crisis) en CEO ING in 2008 (voor staatssteun jan. 2009), CEO KPMG. KPMG & EY voerden Asset Quality Review tbv DNB uit dat jaar.
Het wordt tijd dat @cdavandaag gaat streven naar bijbelse gerechtigheid binnen eigen partij. Niet alleen Donner heeft niets op met rechtsstaat. Lees dit draadje over Hirsch Ballin, groot voorstander v gedelegeerde wetgeving met zo min mogelijk parlementaire betrokkenheid. 1/
In maart 2007 publiceerde DNB een conceptbeleidsregel over solo- en geconsolideerd toezicht ter consultatie (Bazel 2). Uit dit concept (voetnoot 9) blijkt dat optionele artikel 80 lid 7 uit richtlijn 2006/48/EG (0% weging tegenpartijrisico groep) niet is geïmplementeerd in NL. 2/
Maar in juli 2008 - als er al problemen bij Fortis zijn - “implementeert” @DNB_NL, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2008 😳😱, het optionele artikel 80 (7) vd richtlijn. Dat dit in samenspraak met Balkenende, Bos & Hirsch Ballin blijkt uit de feiten. Lees mee en huiver 3/