Zalando setzt für 5000 Beschäftigte ein Ratingsystem ein, bei dem sich alle gegenseitig bewerten und dann als Low/Good/Top Performer eingestuft werden.
Einerseits gut, dass die Behörde damit zumindest einige krasse Probleme entschärft hat.
Andererseits werden hier m.E. die Limitierungen des Datenschutzrechts als Instrument zu Eindämmung einseitiger betrieblicher Gestaltungsmacht sichtbar.
"Nach wie vor haben Beschäftigte, die weder als Bewertete noch als Bewerter*innen an dem Bewertungssystem teilnehmen wollen, keine Nachteile zu befürchten"
Kann es diese Freiwilligkeit, die mir eine Grundprämisse der Einschätzung der Behörde zu sein scheint, im Betrieb geben?
Zentrale Hebel für betriebliche Mitbestimmung sind natürlich Arbeitsrecht bzw. Betriebsverfassungsgesetz. Datenschutz könnte aber u.U. absolute Grenzen setzen.
Zalando ist rechtlich gegen die Autoren der kritischen Studie aus 2019 vorgegangen.
Am Ende wurde ihnen laut aktualisiertem Vorwort eine von acht abgemahnten Aussagen untersagt, weil die an Zalando im Vorfeld übermittelte Frage nicht spezifisch genug war. boeckler.de/de/faust-detai…
Zalando hat allerdings sowieso keine einzige Frage der Studienautoren beantwortet.
Zalando hat das Ratingsystem übrigens absurderweise sogar als Instrument der Mitbestimmung dargestellt #neusprech
Generell argumentiert die Studie m.E. schlüssig, dass das System einseitig im Unternehmensinteresse gestaltet ist, Leistungsdruck erhöht, betriebliche Ungleichheit legitimiert und dabei durch die horizontalen Ratings den vertikalen Charakter betrieblicher Kontrolle verschleiert.
Durch die Gestaltung des Systems werde außerdem die "Anzahl von Top Performern, die sich für reale Lohnerhöhungen qualifizieren, ... systematisch gering gehalten" und "die große Mehrheit der Beschäftigten auf der Low und Good Performer-Ebene" gehalten.
Das sogenannte "360-Grad-Feedback" ist nicht neu. Es lässt sich u.a. auf das sogenannte "Rundgespräch" in der Wehrmacht zurückführen und wird schon länger für die Bewertung von Führungskräften eingesetzt. de.wikipedia.org/wiki/360%C2%B0…
Zalando dehnt das nun auf alle Beschäftigten aus.
Dazu hat Zalando noch Mechaniken ergänzt, die durch Amazon/Google-Tools inspiriert zu sein scheinen.
Generell würd ich sagen, solche Systeme laufen ziemlich genau auf das hinaus, was sich viele unter "Social Credit" vorstellen (was es in China in der Form aber gar nicht ist).
Ich sehe leider mehrere Wege, wie sich sowas schleichend ausweiten könnte, auch ohne offenen Zwang, zB:
"Banning us, the small adtech firms, from harvesting and linking data on billions across 1000s of companies without people's knowledge will benefit big tech, so you shouldn't"
"Banning us, the small food producers, from selling toxic food will benefit big food, so you shouldn't"
"Banning us from providing toxic food will kill competition, innovation and small businesses. Big food also provides toxic food, and they can easily afford to comply with regulations or shape them how they see fit or delay the enforcement, while we, the small producers cannot."
"So, the solution is clearly to allow both small and big food provide toxic food."
…without explanation, the investigator changed the priority level on the escalation from "high" to "low"
Essential read on how FB just does not care about the world, because business goals. Breathtaking irresponsibility. Huge creds to the whistleblower. theguardian.com/technology/202…
FB has control over global debate and social relationships at an unprecedented scale.
It's disastrous that FB only cares if cheap, very visible or otherwise in its self interest. And it's disastrous that FB has this kind of control, without any democratic accountability, at all.
"It’s not for threat intel to investigate fake engagement"
"I don’t think Honduras is big on people’s minds here"
"we prioritize stopping the most urgent and harmful threats globally. Fake likes is not one of them"
"I wish resources were unlimited"
(w $54.86bn in cash on hand)
The large number of breaches shouldn't lead to the conclusion that data protection doesn't matter anymore, quite the contrary.
It shows that making the legitimacy to use personal data dependent on the functioning of technical measures or privacy self-management is totally over.
Of course, orgs must care about security, and they must be liable for not doing so. But there will always be shady actors who will use dirty data for shady purposes.
In any case, we need to make sure that legit entities cannot legally use dirty data without risking everything.
Regulating how entities can legally use/process personal data is basically what the EU data protection regime is about. Enforcing it requires bureaucratic procedures from documenting data processing to audits to general deterrence etc.
According to the German Consumer Federation, the EU's #psd2 directive turned bank transaction data into a commodity and created a 'pipeline' for data flows to fintechs and other parties without much oversight.
I missed this comprehensive investigation by @kfranasz from Oct 2020 that found that 502 out of 537 websites by US senators and congressional reps (.house.gov/.senate.gov) transmitted personal data on visitors to Google, 309 to Facebook, 69 to Oracle. Bad. adalytics.io/blog/is-congre…
Actually, no website should send behavioral data to Google, FB or other surveillance marketing companies, including sites by parties and politicians.
Apart from that, formal .gov sites should really not share data with any company that exploits it for commercial purposes at all.
This is even more true for sites by public authorities.
Like the US Customs and Border Protection website that just sent personal data on my visit to FB, Google, Microsoft, The Trade Desk, mdhv.io (?) and other parties during my visit as observed in my browser.
Lobbying spend by 25 companies registered as 'data brokers' in the US, including Oracle, RELX, Experian, Equifax, TransUnion, LiveRamp, Neustar, Venntel, Zeta Global, Aristotle, X-Mode.