Maarten Keulemans Profile picture
Apr 22, 2021 10 tweets 5 min read Read on X
Hee, daar gaan we weer: de discussie over #kuddeimmuniteit a.k.a #gorepsimmuniteit. Klassiek geval van spraakverwarring tussen wetenschap en 'gewone-mensentaal'. Even in paar takes...🧵
De kwestie is: wilde Rutte het virus op ons loslaten, in het besef dat het veel ziekte en dood zou geven? Daar leek het wel op. 16 maart: doel is virus remmen én #groepsimmuniteit opbouwen! 👇 (2/10)
Ook in net vrijgekomen RIVM-stukken staat duidelijk: 'snelst mogelijke opbouw #kuddeimmuniteit' is doel. (hattip @milenaholdert) (3/10)
...Daarbij deze grafiekjes: hoe die immuniteit zich dan zou opbouwen. (NB We hebben uiteindelijk de 'groene koers' aangehouden) (4/10)
Gevolg: velen over de zeik. 'Zie je wel? Rutte wilde ons expres ziek maken!' 👇

Begrijpelijk. Alleen... toen ik de grafiekjes zag, snapte ik meteen het misverstand. (5/10)
Epidemiologen gebruiken deze grafiekjes met oplopende #kuddeimmuniteit namelijk *altijd*. Gewoon, als teller die je in het oog houdt: hoe ver zijn we met de epidemie? Hier bv Harvard-studie uit Science: (6/10)
Maar in het gewone taalgebruik werd het doel (eind epidemie bereiken) uitgelegd als beleidsdoel: 'Rutte wil ons ziek hebben!'

Ik was overigens de eerste die in krant schreef: dat zou natuurlijk heel dom zijn... (7/10)

volkskrant.nl/nieuws-achterg…
Daarachter zit diepere, politieke vraag: 'Accepteren we dat het virus blijvertje is? Of zeggen we: we gaan dit weg krijgen?

Dat maatschappelijke debat is, zeer ten onrechte, nooit expliciet gevoerd.

Gevolg: sindsdien veel frustratie rond dit onderwerp. (8/10)
Intussen heeft Van Dissel keer op keer uitgelegd: #groepsimmuniteit was natuurlijk nooit doel van *beleid*. 👇

Eerder gevalletje 'academische uitleg krijgt in echte leven heel andere lading'. 🤓 (9/10)
...En intussen gaan we gewoon vrolijk door richting #kuddeimmuniteit.
Vanochtend nog: zelfde, karakteristieke grafiekjes. Alleen heet groepsimmuniteit nu wijselijk... 'vaccinatiegraad'! (10/end)

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Maarten Keulemans

Maarten Keulemans Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @mkeulemans

Oct 18
Behalve dat het *niet klopt* dat 73% van de dieren is uitgestorven 👇, is er nóg iets mis met WNF-rapport.

Het is een klassiek geval van: klimaatframing. ⚠️

Kijk even mee. 🧵
2/ ...Op de kaft zie je het al.

Opwarming is de grote boosdoener van alles wat er mis is met de natuur. ⚠️🔥 Image
3/ ...Dat blijkt ook uit de malle framing: VIJF JAAR de tijd om totale instorting natuur te voorkomen. 🤔

Verwijzing naar tikkende klokken en aflopende deadlines is ontleend aan Carbon Budget:
"Over 5 jaar passeren we de 1,5°C." ⌛️ Image
Read 11 tweets
Oct 6
Zeg #Nivel en #oversterfte, en hoop tweeps zullen indruk hebben: "O ja, dat is dat foute rapport." 🥳

Overwinning van de hardste schreeuwers - én de antivaxbeweging. 🙄

Maar hoe zit het nou wél? 💡

Even een 101, voor wie het overzicht kwijt is🧵 Image
2/ ...TL;DR:

✅ Door geblunder Nivel kreeg tegenbeweging alle ruimte om twijfel te zaaien. 🤦‍♂️

✅ Rapport zelf toont gewoon nog steeds aan: vaccins NIET oorzaak vd oversterfte. ⚠️

3/ ...Ok. Gaan we. 💪

Nivel bekeek 1 miljoen patiëntendossiers. En ontdekte:
✅ Gévaccineerden hadden LAGERE sterfte dan voor pandemie (bovenste tabel)
✅ Óngevaccineerden hadden HOGERE sterfte dan voor pandemie (onder) Image
Read 19 tweets
Sep 30
Zo. Eindelijk tijd om even op deze 👇 nonsens te reageren, van @ZEMBLA gisteren. 🧵

TL;DR: het gaat vooral om wat @ZEMBLA *niet* vertelt. 🤔
2/ ...Zo introduceert @ZEMBLA deze meneer losjes als "Gary Ruskin van onderzoekscollectief Right to Know."

Wat ze *niet* vermelden, is dat dit collectief werd opgericht (en betaald) door de biologische landbouw. Image
3/ ...Ook laat @zembla onvermeld dat hoofdsponsor de Organic Consumers Association diep in de antivax- en 9/11-theorieën zit.

Best relevant.

Read 21 tweets
Sep 29
Het zal wel weer een soort omerta zijn die ik verbreek, maar we moeten het eens hebben over @ZEMBLA. 🚨

Ook ik zit erin, vanavond.🙁

Blik achter de schermen. Loopt u even mee? 🧵
2/ ...Overal hoor ik de klacht, bij wetenschappers én journalisten: @ZEMBLA heeft weinig meer te maken met journalistiek.

Des te meer met onversneden (milieu)activisme.

Dat moet maar eens gezegd.

Hier bv, stukje transcript uit interview dat ik had over iets anders: Image
3/ ...Ook ik zit er nu in. Als soort 'verdediger van Monsanto', of zoiets. 🤔

Onzin, natuurlijk.

Maar: hoe zoiets gaat. 😳⚠️ Image
Read 24 tweets
Sep 25
Verontrustend voorbeeld weer van 'klimaatherrie schoppen via de media'. 😬

Nieuws vd dag: "Klimaatverandering maakte watersnood Midden-Europa 2x zo waarschijnlijk."

Maar dat zit anders. ⚠️

Lesje medialogica. Kijk even mee. 🧵 Image
2/ ...Aangever is het doorgaans keurige World Weather Attribution Initiative, die dit snel uitrekende.

Kijk, daar staat-ie: Image
3/ ...Maar dieper in het rapport, waar journalisten doorgaans niet kijken, blijkt iets anders.

Van de 35 klimaatmodellen, gaven er maar 3 een significant verhoogd risico aan (linkerkolom). 🤔 Image
Read 10 tweets
Sep 13
Typische knee-jerk reactie van @VUamsterdam-hoogleraar Ronald Meester. 🙈

Je schrijft een ernstig rammelend rapport.

En als de pers het dan niet ooh- en aah-jubelend optikt, ligt het aan de journalisten. 🤔

Kijk even mee... 🧵 Image
2/ Hoe gaat zoiets wél?

Key points ⚠️:
✅ Ik vroeg een vd auteurs te reageren op het NIVEL-onderzoek oversterfte. Dat wilde hij niet.
✅ Ik heb rapport uitgebreid bekeken: bleek niet erg serieus te nemen.

✅ Morgen coververhaal over wél serieuze kritiek op mRNA-vaccins... Image
3/ Ok, wat is er precies mis met het #meesterjacobs rapport?

Eerst de VORM.

✅ Niet gepubliceerd in vakblad;
✅ Geen 'peer review' door andere experts;
✅ Vol amateurgrafiekjes, door @steigstraherman.

Geen reguliere wetenschap dus... Image
Read 23 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(