Vandaag publiceerden we ons nieuwe belangrijke onderzoek, gebaseerd op het #NCO-project van @hetnro, naar de ongelijkheid en vertraging in de leergroei in het basisonderwijs, waarbij we kijken naar de effecten van een heel jaar COVID-19-crisis. Een draadje met de resultaten👇1/21
Voor dit onderzoek analyseerden we gestandaardiseerde toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde van ~450 000 leerlingen van ±1600 PO-scholen (meer dan 25% vd scholen) 2/21
We kijken naar de leergroei tussen de M-toets vlak vóór corona en de meest recente M-toets, in vergelijking met diezelfde toetsen in de jaren ervoor. Ook vergelijken we met onze eerdere resultaten van tijdens de 1e schoolsluiting 3/21
Het goede nieuws is dat de resultaten laten zien dat een deel van de vertragingen die tijdens de 1e schoolsluiting zijn ontstaan weer zijn ingelopen. Wel is er gemiddeld nog steeds vertraging in de leergroei. 4/21
Leerlingen hebben na één jaar COVID-19-crisis gemiddeld 19% vertraging in de leergroei hebben voor begrijpend lezen, en 7% voor spelling en 9% voor rekenen-wiskunde in vergelijking met de jaren ervoor. 5/21
Net als in de vorige analyses zien we nog steeds grote verschillen tussen leerlingen en scholen, vooral bij spelling en rekenen-wiskunde: de vertraging in de leergroei is niet gelijk verdeeld. 6/21
Leerlingen van lage sociaaleconomische achtergrond (SES) hebben anderhalf keer (spelling) tot twee keer (rekenen-wiskunde) meer vertraging in de leergroei dan leerlingen van hoge SES, en dit verschil is zelfs iets groter geworden tov onze vorige analyses. 7/21
Vergelijkbare cijfers worden gevonden voor leerlingen die in een éénoudergezin of in een groot gezin wonen. Voor migratieachtergrond zien we geen verschillen meer. 8/21
De resultaten voor éénouder- en grote gezinnen zijn zichtbaar zelfs als we expliciet controleren voor het effect van de COVID-19-crisis naar sociaaleconomische achtergrond (SES). 9/21
Daarnaast zien we grote verschillen tussen scholen. De meeste scholen hebben gemiddeld genomen minder leergroei gehad tijdens het COVID-19 jaar ten opzichte van de twee jaren ervoor, maar ook hier zien we grote verschillen tussen scholen. 10/21
Leerlingen op scholen met hoog aandeel lage-SES-leerlingen, op kleine scholen en op scholen in niet-stedelijke gebieden laten een gemiddeld lagere leergroei te zien. 11/21
Net als bij de leerlingkenmerken die hierboven werden genoemd zijn deze schoolverschillen zichtbaar zelfs als we expliciet controleren voor het effect van de COVID-19-crisis naar sociaaleconomische achtergrond (SES) van leerlingen. 12/21
De analyse zijn gebaseerd op regressies, die zijn geschat met robuuste standaardfouten geclusterd op schoolniveau, en die worden bevestigd door diverse robuustheidsanalyses, bijvoorbeeld met controle voor leerling- en schoolkenmerken en door een placebo-analyse te doen. 13/21
Omdat M-toetsen in 2021 gemiddeld 6 weken later zijn afgenomen dan in andere jaren passen we hier een correctie op toe. Dit kan een afwijking met het algemene beeld in de resultaten van bijvoorbeeld CITO verklaren 14/21
Hoewel het goed nieuws is dat de scholen een deel van de vertraging hebben ingelopen bestaat er nog steeds een vertraging in de leergroei die varieert van een leergroei gelijk aan 3 tot 7 weken van een schooljaar. 15/21
Ook is het zorgelijk dat het verschil tussen (typen) leerlingen en scholen nog steeds zo groot is, en dat de verschillen tussen kwetsbare en overige van leerlingen voor sommige leerlingkenmerken (zoals SES) zelfs groter zijn geworden. 16/21
Deze resultaten laten ook nu weer zien welke belangrijke rol scholen spelen in de leergroei van leerlingen, en dat afstandsonderwijs of digitaal onderwijs de rol van de docent en de school zeker niet kan vervangen. De resultaten laten ook zien dat er maatwerk nodig is…17/21
…om deze vertraging in de leergroei weer in te halen. Hoewel alle lln aandacht verdienen vanwege deze negatieve effecten is dit voor sommige leerlingen nóg belangrijker dan voor anderen, omdat deze leerlingen sowieso al meer last hebben van ongelijkheid in het onderwijs. 18/21
Deze factsheets zijn een vervolg op een eerdere serie factsheets waarin we alleen keken naar de periode van de 1e schoolsluiting. Hierover is eerder een draadje verschenen:
In het najaar publiceren we weer dit soort cijfers, waarin we ook de eindtoets mee kunnen nemen die binnenkort wordt afgenomen. We kunnen dan kijken naar de effecten van anderhalf jaar COVID-19-crisis en of de vertraging verder is ingelopen. Wordt vervolgd! 21/21
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Today we published our new very important research on inequality and learning loss of Dutch primary school children due to one full year COVID-19 crisis based on the #NCO-project (Netherlands Cohort Study on Education) from @hetNRO. A thread with our findings 1/21👇
Based on ~450k primary school students from ±1600 schools (±25% of total) we analysed standardized tests on reading, spelling and math that were written right before COVID-19 started (March 2020) and in March21 2/21
We compare the learning gain in the COVID-year with a similar time period in the years before. We also compare these one-year results with our previous results on the first school closure in spring 2020 3/21