Hvad har et Grease omkvæd at gøre med feedback på tekster? Jeg bruger ofte one-liners, når jeg skal forklare en pointe til studerende. Min erfaring er, at små one-liner udtryk og metaforer, med måde, ofte gør rådet lettere at huske. #undervisning TRÅD (1/9) /@dennisjimaau
Tilføj meget gerne dine egne! Med eller uden gif og popkulturreference - men det er jo fredag😉 (2/9) /@dennisjimaau
‘Tell me more, tell me more’: Når en forklaring ikke er tydelig nok, når jeg mangler at forstå noget bedre for at blive overbevist om en påstand eller en fortolkning. Den er i familie med den næste… (3/9) /@dennisjimaau
‘Show it, dont tell it’: Når forfatterne skriver noget er sådan og sådan, men mangler at illustrere og eksemplificere, så det bliver tydeligt og levende for læseren. (4/9) /@dennisjimaau
’Læg ammunition ud, så I kan fyre en større fortolkning af senere’: Hvordan de undervejs i en analyse kan lave opsamlinger og mindre pointer, der i sidste ende understøtter deres hovedkonklusion. (5/9) /@dennisjimaau
WHY? THIS? NOW?’: Læseren skal altid forstå HVORFOR de læser, hvorfor det er DET HER de læser, og hvorfor det er det her de læser NU – altså på det her tidspunkt i den samlede tekst. (6/9) /@dennisjimaau
’Skab interesse uden at afsløre slutningen på filmen’ – om at skrive gode indledninger der gør læseren nysgerrig, men også gemmer noget af guldet til senere. (7/9) /@dennisjimaau
‘Let foden lidt fra speederen her ’ – For mange uforklarede fagtermer på for lidt plads. (8/9) /@dennisjimaau
’Setup uden payoff’ og når en diskussion eller konklusion ikke (endnu) tydeligt fremhæver det guld de har fundet i analysen. (9/9) /@dennisjimaau
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Time for a short break. And since I'm apparently the only one working on Level5 tonight (slackers), I can do a private tour of the lab. So welcome to Lab 5 North!
The lab belongs to Medical Biotechnology - the research area I formerly was affiliated with. Although I am now with Sustainable Bioresource Technology, 5N is still my playground. Because this is where all my toys are!
First, I'll introduce the "small" piece of equipment, that is really the core of most of my activities: The @thermofisher Q Exactive HF mass spec. With a nanoLC in front, it is perfect for doing proteomics work!
A bit of radio silence from my side during the past few days. As project hand-in approaches, it's apparently not only the students who are overworked. Today, I had the pleasure of six hours back-to-back supervisor meetings with my 4th semester groups.
All three meetings were planned for an hour duration, but basically all doubled. Even missed a group meeting. Even though we do not get sufficient hours, I still put great effort and (probably too many) resources into providing adequate and quality supervision for my groups.
But with hand-in approaching, so are exams. So after a quick pit-stop at home for making and eating dinner followed by tugging in my heiress, I'm back at the office to finish the Mass Spectrometry exam set.
While taking care of a sick daughter yesterday, I managed to sneek in a meeting (thank you tablet and @RamasjangDR). The meeting was with the @HelixLab_DK Supervisor Network about current projects.
For those who do not know, @HelixLab_DK is an initiative by the Kalundborg Biotech industry to promote academic-industrial collaboration through MSc fellowships, allowing students to work on-site at the company, while providing lab facilities and housing free of charge.
Again this year, I have the pleasure of continuing my collaboration with @uni_bio through this platform. This is our second joint MSc and we have another lined up for next study year.
Back at the office. Today is dedicated to one of the great joys of my work: Interacting with students and try my best to help shape the minds of the next generation in science. At the moment, I am supervising four groups on the fourth semester of Biotechnology BSc.
All the groups work on fermentering seaweed using lactic acid bacteria. Seaweeds are super interesting for food applications, but their recalcitrant carbohydrate matrix makes them notoriously hard to work with. So we are trying to get the LAB to help us...
As we are rapidly approaching hand-in of their reports, reading drafts and providing feedback is taking all my time at the moment. Right now, it's time for Ulva. Afterwards, Ascophyllum and Saccharina will follow.
Jeg har været i akademia siden 2010, hvor jeg startede som Ph.d. stipendiat på AU i historie. Det havde egentlig aldrig været min ambition at gå den vej, men mødet med min vejleder ændrede på det.😊 De kommende år var enormt spændende og lærerige.
>
Arbejdet med Ph.d.’en er et vanvittigt udholdelsesløb. Det er intenst, ensomt, frustrerende, sjovt, engagerende og det bliver en del af én selv. Vi taler ofte om afhandlingen som vores baby. Det er nok ikke sundt, for man slipper den ikke, selv når man går hjem eller på weekend.>
Arbejdet med Ph.d.’en er på mange måder et enormt privilegie. Man får lov til og løn for at arbejde intenst, grundigt og nørdet med et meget lille område af noget forskning, som ikke er lavet endnu. Man lægger puslespilsbrikker til andres arbejde.
Ny uge og ny vært her på forskningsformidlingsplatformen.
I denne uge tager Anette Larner (co-founder af AAUforskeren) over, og i denne uge tager profilen en anden drejning, for Anette vil nemlig tale om livet efter akademia og den drilske karrieretransition som Hum-Ph.d.
Helt grundlæggende er platformen skabt for at give forskere fra Aalborg Universitet en mulighed for at fortælle om deres forskning og forskerliv. Hver uge giver vi værtsskabet til en ny forsker på universitetet...
... men med de mange besparelser der har været og som kommer til at ramme universiteterne i de kommende år, vil der være et stigende antal prekærtansatte forskere (især), der enten selv vil vælge eller bliver tvunget til at finde andre karrieremuligheder end akademia. #altac ...