Tråd! Några av de stora friskolekoncernernas framgångar med bildstöd. Statistik ur Skolverkets databas.

Vi tittar på och jämför med kommunerna angårnde
- Elever/lärare
- % lärare med högskoleexamen
- % lärare med ämnesbehörighet
Academedia
IES

Not: IES har inte lyckats producera någon statistik över lärare med ämnesbehörighet.
JENSEN
Kunskapsskolan
Många lärare/elev (en elev = ca 80.000 kr), få utbildade (= billiga) lärare, elever från akademiska hem (kompenserar för skolans brister) = bra cashflow.
Alla de största skolkoncernerna ligger långt över rikssnittet för elever/lärare (12,2). En elev är ca 80.000 kr, så en skola där man har 14,2 elever/lärare tjänar alltså 160.000 kr/lärare.
Alla utom två (varav den ena är en stiftelse) av de största skolkoncernerna ligger långt under rikssnittet för lärare med pedagogisk högskoleexamen (82,0).
Den andra är tydligen ett lärarkooperativ. Lustigt.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Björn Dahlman 🇸🇪🤘🔰

Björn Dahlman 🇸🇪🤘🔰 Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @dahbjo

1 Jul
Den här tabellen är fascinerande. Viktor Rydberg-stiftelsen och personalägda Fridaskolorna anställer utbildade lärare. De andra vinstdrivna skolorna gör det inte. Berätta igen hur entreprenörer i skolan är bra för kvaliteten?
Den visar också att friskolor kan existera utan att drivas av vinstintresse. De kan tom vara aktiebolag. Fridaskolorna har inskrivet i aktieägardirektivet att aktieutdelning inte ska ske. Viktor Rydberg-skolorna drivs av en stiftelse som är icke-vinstdrivande.
Det eviga "valfriheten är hotad"-mantrat från diverse lobbyorganisationer handlar enbart om att skydda ägarnas möjligheter att tjäna pengar på elevers skolgång, inte om elevers skolgång.
Read 4 tweets
29 Jun
En intressant effekt av politikens förskjutning åt höger är att foliehattsvänstern i princip är osynlig medan foliehattshögern tagits upp av riksdagspartier och ingår i det "normala" underlaget.
Tokvänstern är någon obskyr tjomme i en liten kommun någonstans medan tokhögern sitter i Stockholms stadsfullmäktige och tycker att läkare ska få betalt utifrån hur friska patienterna blir.
Att vara vänsterextrem och i princip kommunist är att tycka att anonyma riskkapitalister inte ska profitera på segregation och glädjebetyg, medan det för högern är detsamma som frihet och en helt rimlig hållning
Read 5 tweets
20 Jan
Varför vill inte folk ha en skola som är billig och bra? Varför ska vi ha det som vi har det? Obegripligt.
Folk som gillar låga skatter vill ha en skola som driver kostnader utan att ge ökad kvalitet. Jag fattar inte.
Folk som pratar om att det är viktigt att alla skolor är bra skolor vill ha ett system som omöjliggör det. Hur tänker de?
Read 5 tweets
18 Jan
Nämn en låt du gillar som borde förbjudas på grund av text som uppmanar till kriminalitet och/eller omoral!
Tar tre random ur samlingen.
Read 6 tweets
12 Jan
Ilskan från höger mot big tech-entreprenörer som avplattformar fascister är proportionell mot tystnaden från dem när vård, skola och omsorg säljs till välfärds-entreprenörer.

dagensmedicin.se/vardens-styrni…
I övervakningskapitalismen är du både kund och content. När du twittrar är det dina tweets som Twitter kapitaliserar på, samtidigt som twittraren också är kund. Det är problematiskt att våra rättigheter säljs ut på det sättet.

smp.se/ledare/high-te…
Men skolan i Sverige är också på väg in i en form av övervakningskapitalism. Det är elevkaderns status som lockar de billiga eleverna och garanterar vinst. Eleverna är både kunder och content. Det fattar inte högern.

smp.se/ledare/skoluni…
Read 6 tweets
11 Jan
Bra av @jonasvlachos. Det är bristen på kvalitet i nuvarande system som driver kritiken av marknadsskolan. Det är utbildningens kvalitet som är central.
Nuvarande system dränerar skolan på pengar, skrämmer bort lärare från yrket och kompenserar inte för elevers olika bakgrund. Nuvarande system tar ifrån lärare deras auktoritet och stimulerar inte eleverna till bildning.
Försvarare av det nuvarande "konkurrens- och kvalitetsspåret" tror att skolors kvalitet går att förändra med ökad övervakning och mindre resurser till skolor med problem.
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(