הורים לילדים,
לקראת פתיחת שנה"ל, וכדי לעזור לכם לקבל החלטות על בסיס נתונים, חישבתי הערכה של הסיכוי שבכיתה של הילד שלכם יהיה ילד אחר שנושא את נגיף הקורונה במהלך השבוע הראשון ללימודים
בנוסף, שוחחתי עם מומחים (פסיכולוגים, מומחי חינוך, רופאים), ואני אשלב את ההמלצות שלהם בשרשור הזה
נתחיל בהצגת הנתונים היבשים:
בשבוע שהסתיים ב 14 באוגוסט, אומתו לקורונה יותר מ 8000 ילדים בגילאי 3-17. זה מספר גדול יותר מאשר בזמן שיא התחלואה של החורף הקודם !
בקרב ילדים בגיל תיכון - עוד לא הגענו לשיא של החורף שעבר.
אבל בקרב ילדים קטנים יותר - המצב הוא חמור יותר מאשר בחורף.
בטבלה המצורפת מוצג היחס בין מס' כיתות הלימוד שקיימות בישראל לבין מס' הילדים שאומתו לקורונה בשבוע הזה.
למשל: על כל 14 כיתות בי"ס יסודי, התגלה מאומת אחד במהלך השבוע.
או על כל 310 ילדים בגיל גן, התגלה מאומת אחד.
כדי להעריך מה הסיכוי שבכיתה של הילד שלכם יהיה נשא, צריך עוד נתונים:
עד כמה יש תת-דיווח של ילדים נשאים שלא התגלו
רמת התחלואה באזור שלכם
כמה הורים סוציומטים ישלחו ילדים חולים לביה"ס?
בגלל כל אלה, לא ניתן לדעת במדויק מה יהיה המצב בביה"ס של ילדכם
ולכן טווח התחזית שחישבתי הוא גדול
>>
אלה תוצאות החישוב:
איך לקרוא אותן?
למשל - בבתי הספר היסודיים בתל אביב, באחת לכל 6 כיתות, עד אחת לכל 20 כיתות, יש סיכוי גבוה שבמהלך ימי הלימוד שבין ה 1 לספטמבר ל 10 לספטמבר יהיה בשלב מסוים ילד נשא שנדבק מחוץ לביה"ס.
* ספרתי 2 נשאים בכיתה אחת רק פעם אחת.
יכול להיות שהנתונים האלה נראים מוגזמים לחלקכם.
האמינו לי שהקפדתי על הדיוק של החישוב. ולמשל, רק אתמול פנה אלי אדם שילדיו לומדים במע' החינוך החרדית שנפתחה לפני שבועיים, וסיפר לי שבשליש מהכיתות בבית הספר של ילדיו כבר התגלו נשאים.
זה תואם לחישוב שביצעתי עבור אזורים עם תחלואה גבוהה
אילו המלצות ניתן להסיק מהנתונים?
גם אם יהיה נשא בכיתה של ילדכם, זה לא בטוח שהילד ידבק.
ואם הוא ידבק, זה לא בטוח שאתם תדבקו מהילד.
ואם תדבקו, בהנחה שאתם צעירים מחוסנים ובריאים, הסיכוי שתחלו קשה הוא ניתן לחישוב.
ניסיתי לחשב את מכפלת כל הסיכויים, והתייעצתי עם פסיכולוגים ואנשי חינוך
פסיכולוגים ואנשי חינוך טוענים שחשוב שהילדים יתחילו ללמוד ולהפגש. זה חשוב לבריאות הנפשית שלהם אחרי שנה קשה. וחשוב להתפתחות הרגשית, חברתית ומוטורית שלהם.
לכן, אני לא יכול להמליץ לכם שלא לשלוח את הילדים לבית הספר. כל אחד מכם יצטרך לקבל החלטה על פי הנסיבות הספציפיות שלו.
לעומת זאת, להורים שסובלים ממע' חיסונית חלשה ונמצאים בסיכון גבוה (ורק להם), מומלץ לא לשלוח את הילדים, ולהמתין לפחות עד יום כיפור כדי לראות אם היו הדבקות המוניות בביה"ס
ראש השנה:
מי ששולח את הילדים שלו לביה"ס, מומלץ מאוד שלא יפגש עם הסבים בראש השנה. הסיכון הוא גדול מידי
שנה טובה!
שכחתי להוסיף: 1. במידה ומתגלה נשא בכיתה - אז כל החישוב משתנה, ומומלץ להשאיר את הילד בבית 2. מכיוון שהתחלואה נמצאת ברמת שיא, ולמרות זאת בתי הספר נפתחים, אז אין שום ספק שצריך לחסן את הילדים. הסיכון מהוירוס במצב כזה הוא גדול בכמה סדרי גודל יותר מהסיכון הזעום לתופעות לוואי מהחיסון.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
אולי שמעתם על חששות שתהליך ההתחממות הגלובלית יגיע לנק' אל חזור והאנושות תושמד. אלא שהמציאות מורכבת בהרבה. קיימות הרבה נק' מפנה, והן גם לא בדיוק נק' או גבולות ברורים, אלא תחומים שככל שנכנס יותר לתוכם, כך יהיה קשה יותר לצאת מהם,
ואין לנו דרך לדעת איפה בדיוק נמצא הגבול שמעבר לו השינויים יהיו בלתי הפיכים.
אני אנסה להסביר את הנושא המורכב הזה בצורה פשוטה. גם אם נדמה לכם שאתם מבינים רק חלקית את מה שאתם קוראים בשרשור, אל תבהלו, תמשיכו לקרוא, ועד סוף השרשור הדברים יתחברו ותהיה לכם הבנה טובה יותר של מה באמת קורה
מערכת כדה"א מורכבת מאוד. כדי להבין מה קורה ולחזות מה יקרה מדענים מסתכלים על תת-מערכות. למשל, על מודל של הסטרטוספירה והאינטראקציה שלה עם הטרופוספירה, מודל של הזרמים באוקינוסים והאינטראקציה שלהם עם האטמוספירה, מודל של הקרח בקטבים, של זיהום אוויר, של היערות והשריפות שקורות בהם וכו'
מרוץ האופניים (נשים) בטוקיו היה לא רגיל. הנה סיפור הדרמה שקרתה בו (יש גם זווית ישראלית)
המנצחת במירוץ היא רוכבת מקבוצה בדרג של חובבים, ד"ר למתמטיקה אנה קיזנהופר. כשאנה לא רוכבת, היא חוקרת משוואות דיפרנציאליות חלקיות, ומלמדת אנליזה וקטורית והתמרות אינטגרליות
איך קרה שחובבת ניצחה?
בשלב מוקדם של המרוץ קבוצת בריחה שכללה 4 רוכבות חובבות, ורוכבת אחת מדרג ה World Tour המקצועני - הישראלית עומר שפירא, ברחו מהפלוטון.
זו קבוצת בריחה חלשה שלא נחשבה כמסכנת את המועמדות העיקריות למדליה, ולכן הקבוצות הדומיננטיות במירוץ (בעיקר ההולנדיות) נתנו לקבוצת הבריחה לפתוח פער.
טקטיקה של מרוצי אופניים
כשרוצים "להרגיע" את המירוץ,למנוע התקפות ולהקטין סכנה להתרסקויות, אפשר לתת לקב' בריחה לא מסוכנת לפתוח פער. זה מוריד את המוטיבציה של רוכבות חזקות שנמצאות בפלוטון לתקוף ולברוח, כי גם אם יצליחו לגשר אל קב' הבריחה, הן יגיעו אליה אחרי ששרפו אנרגיה ובנקודת נחיתות
שרשור: המבנה הלא קונבנציונלי של להבי המסוק שנאסא שלחה למאדים
כדי להבין היטב את השרשור הזה רצוי ידע מוקדם
באירו/הידרודינמיקה, או מוכנות להתאמץ וללמוד. אני אפרסם בהמשך שרשור נוסף שמתאים יותר לקהל הרחב בנושא עתיד התעופה במאדים.
עוקבים עם ידע - אני אשמח אם תוסיפו ותעשירו את השרשור
הלחץ הברומטרי בנק' בה נמצאת ה Ingenuity במאדים הוא בערך 7 מיליבר (משתנה על פי מזג אוויר). בערך 0.7% מהלחץ על פני כדה"א
כח הגרביטציה שם הוא ~38% מזה מבכדה"א. ולכן יש שמשווים את הטיסה שם לטיסה בגובה של 27km-30km מפני כדה"א - גובה שבו הלחץ הברומטרי הוא בערך 18 מיליבר (תלוי מז"א).
לחץ אוויר נמוך מתחת ללהב יוצר כח עילוי חלש שמקשה על המראה
אבל הוא גם גורם לבעיה נוספת: זרימת אוויר דליל כל כך סביב הלהב היא בעלת מס' ריינולדס נמוך. כלומר, זרימת האוויר היא למינרית, גם מעל ללהב. זרם האוויר מעל הלהב לא מתנתק מהלהב, או מתנתק באיחור -וגם זה פוגע בעילוי ומגדיל את הגרר
פרסום בלעדי שלי:
טעויות של הלמ"ס גרמו ל"העלמת" יותר מ 200 נפטרים מדו"ח התמותה העודפת שפרסמה הלמ"ס
אני יודע שאלו האשמות חמורות. ולכן, שיחזרתי צעד אחר צעד את החישובים שהלמ"ס ביצעה על מנת להוכיח את הטעויות.
בשרשור הזה אסביר מה היו הטעויות ואיך "נעלמו" 200 נפטרים מהחישובים
ראשית, כשהלמ"ס טענה לתמותה עודפת של 300 נפטרים, היא עשתה זאת על סמך חישוב התמותה ב 3 שבועות בלבד (השבועות שבתוך המלבנים).
מגוחך, כי ברור שהם פספסו חלקים מהגל הראשון ואת כל תחילת הגל השני בשיטה הזו.
וגם השגיאה האקראית של תוצאת חישוב כזו היא עצומה והופכת את המידע לחסר ערך.
אם מחשבים את התמותה העודפת על פני _כל התקופה_ בשיטה שהלמ"ס פירטו בדו"ח שלהם, אז מקבלים שנפטרו פחות מ 200 איש - תוצאה לא הגיונית, בגלל טעויות בשיטה עצמה.
כדי להסביר את הטעויות, אני אצטרך קודם לתת לכם מעט רקע, אז בבקשה התאזרו בסבלנות: