Over wetswijzigingen waar orthodoxe gelovigen moeite mee hebben gesproken: Ik weet nog dat het verbod op smadelijke godslastering een paar jaar geleden werd afgeschaft. U weet wel, dat verbod dat probeerde om via het strafrecht in een zichzelf 'godsdienstvrij' pretenderend ...
... land toch de religieuze norm van respect voor goddelijke entiteiten op te leggen aan andersdenkenden. Dat verbod waarbij progressieve politici zich lekker veilig beriepen op het feit dat het een dode letter was omdat ze de voornamelijk religieuze voorstanders van de wet ...
... niet of nauwelijks in het gezicht durfden te zeggen wat voor tirannieke, theocratische schoften het waren.
Zonder dit verbod zou de wereld vergaan, zo beweerden ze. We zouden elkaar voortdurend beledigen. Spotprenten, harde grappen en religiekritiek zouden het leven van ...
... gelovigen onmogelijk maken.
Echt lachen was dat.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
- Een politieke partij hoeft niet neutraal te zijn. Scholen moeten wel neutraal zijn.
- Lid worden van een politieke partij is geen kwestie van kiezen tussen iets om de hoek en iets in een andere stad of dorp.
- Lidmaatschap van een politieke partij kent geen beperkingen aan ...
... capaciteit. Naar een school gaat wel.
- Scholen bereiden mensen voor op een pluriforme maatschappij en zijn dus min of meer een voorstadium van pluriformiteit. Politieke partijen zijn onderdeel van pluriformiteit.
Binnen het onderwijs wordt gebouwd aan de samenleving van morgen. Kinderen worden er opgeleid om straks als volwassenen deel te zijn van de samenleving van 2040, niet die van 2021. Dat is de reden dat de neutraliteit in het onderwijs altijd wat progressief lijkt in het hier ...
... en nu. De grove misvatting is dat dat blijk zou geven van een politieke voorkeur en zodoende afbreuk doet aan die neutraliteit. Dat is niet zo. Klagen over progressieve seksuele voorlichting in het onderwijs is net zo stompzinnig als dat jouw ouders vroeger geklaagd ...
... hadden over aandacht voor computers en ICT in het onderwijs terwijl zij daar het nut niet van inzagen. Er zal altijd een spanning zijn tussen wat volwassenen verantwoord vinden en wat daadwerkelijk verantwoord is. Alleen dat laatste mag een leidraad zijn voor de inhoud ...
Mooie voorbeelden van wetenschappelijk verantwoorde lesprogramma's met een objectief positief effect op de maatschappij ten behoeve van het algemene belang van emancipatie.
Weduwe Rost van Tonningen: Op school wordt geleerd dat de nazi's slechterikken waren. ZIE JE WEL, HET ONDERWIJS IS NIET NEUTRAAL!!!!111
Refo traantjes hebben geen enkel effect op de feitelijke werkelijkheid. Tijd om daarmee leren om te gaan. Emancipatie van de LHBTI-gemeenschap is een algemeen belang. Dat ontkennen is intolerantie.
Een volstrekt plausibel scenario als die vrije school om de hoek ligt en een alternatief op grote afstand of aan het eind van een gevaarlijkere verkeersroute.
Waarden kunnen wel degelijk neutraal zijn, als die gegrondvest zijn in datgene wat algemene en universele belangen zijn. Vrede, armoedebestrijding, honger- en dorstbestrijding, gelijkwaardigheid van de mens, etc. zijn neutrale waarden. Waarden die per definitie goed zijn voor ...
... iedereen. De echte reden waarom sommige (orthodoxe) gelovigen in verzet komen tegen dat idee, is dat ze begrijpen dat het neutrale, universele karakter van die waarde een sterke intrinsieke gezagswaarde heeft. Immers, waarden die goed zijn voor iedereen, die wil je ook ...
... vanzelfsprekend aan iedereen onderwijzen. Dat is voor mensen die in de valse veronderstelling heersen dat hun godsdienst het hoogste gedachtegoed vertegenwoordigt een doorn in het oog omdat ze daarmee impliciet genoodzaakt zijn om de ondergeschiktheid van godsdienst ...
Vrijheid, Matthijs, hier komt 'ie, is dat kinderen zelf in de gelegenheid gesteld worden om hun levensbeschouwelijke voorkeuren te ontwikkelen. Om in vrijheid, zonder dwang van óf de overheid (niemand pleit daarvoor, Matthijs) óf de ouders, zelf te ontdekken wat ze leuk vinden.
Dat kan alleen maar met een breed palet aan overtuigingen *BINNEN* de school. Dat kan alleen maar als een docent kinderen niet voorschrijft wat ze moeten kiezen, maar uitlegt wat er allemaal te kiezen valt.