@NL_Wetenschap Profile picture
Oct 12, 2021 7 tweets 4 min read Read on X
Het beloofde draadje over mijn promotieonderzoek! Het gaat over de vraag wat er gebeurde wanneer een 16e-eeuwse bijbel terechtkwam in de handen van lezers. Wie waren zij? Wat deden zij met hun bijbels? Werden zij tijdens het lezen gestuurd door keuzes van de drukker-uitgever? 1/7
Hiertoe kijk ik naar twee aspecten van deze boeken. Ik onderzoek ten eerste hoe het boek invloed kon uitoefenen op de lezers. Prologen, leesroosters en gedrukte toelichtingen in de marges van de tekst werden door drukkers toegevoegd om de lezer te sturen en ondersteunen. 2/7
Daarnaast kijk ik naar hoe lezers vervolgens met die boeken aan de slag gingen. Daarvoor onderzoek ik de sporen die zij achterlieten in hun boeken. Aantekeningen, onderstrepingen, namen (hier van Walburch van Manderschijt, …dernfemalebookownership.wordpress.com/2020/06/22/dat…)... 3/7
En eigenhandige aanpassingen van de tekst. Hier heeft iemand het woord ‘alleen’ weggekrast uit Rom. 3:28. Luther vertaalde er “zonder de werken der wet, door het geloof alleen,” in lijn met zijn principe van ‘sola fide’. Deze gebruiker was het er niet mee eens (@KULTheology).4/7
Een van de meest veelvoorkomende sporen van gebruik in middeleeuwse en vroegmoderne boeken: het aanwijshandje of ‘manicula’! Zo’n sterk symbool dat we ‘m nog steeds in het straatbeeld terugvinden. (@UtrechtUni) 5/7
Zo’n handje laat ziet welk stukje uit de tekst een lezer boeiend vond. Maar dezelfde lezers gebruikten de bijbel vaak niet alleen voor het lezen van de tekst. Ze lieten er ook regelmatig aantekeningen achter over hun familie. Zoals in deze bijbel uit 1534 (@ehcantwerp). 6/7
Ik blijf het bijzonder vinden dat in deze oude bijbels zulke persoonlijke verhalen, eigenaardigheden, voorkeuren en religieuze overtuigingen terug te vinden zijn. Deze boeken stonden midden in het 16e-eeuwse leven en geven ons een uniek inkijkje daarin! 7/7

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with @NL_Wetenschap

@NL_Wetenschap Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @NL_Wetenschap

Mar 17
Moeten wetenschappers ook activisten zijn?

In de klimaatwetenschap zie je dit steeds vaker. Gefrustreerde onderzoekers die de publiciteit opzoeken door gebrek aan actie. Vaak met veel emotie.

Ik onderzocht laatst met een student of angstig taalgebruik een goed idee is 🧵 Image
In de wetenschapscommunicatie-theorie wordt activisme (advocacy 🇬🇧) niet meer als iets zwart-wits gezien. Pure objectiviteit vervalt eigenlijk al als klimaatwetenschappers hun bevindingen delen. Iets activistischer is het om echt beleid te suggereren. En demonstreren nóg meer. Image
Met Femke Comba richtten we ons op communicatie.
250 mensen deden onze studie. Ze lazen een fictief interview met een wetenschapper. Die beschreef de klimaatproblemen heel 'neutraal' of heel angstig (2 voorbeelden hieronder). Ook suggereerde hij abstracte of concrete maatregelen.
Image
Image
Read 5 tweets
Nov 6, 2023
Graag begin ik de week met een introductie van het onderwerp van mijn proefschrift. De afgelopen jaren deed ik onderzoek naar hoe Joodse Nederlanders tussen 1870 en 1940 gebruikmaakten van nieuwe kansen voor sociale stijging en integratie 🧵

📷Familie Enthoven-Hymans, ca. 1925. Joods Cultureel Kwartier
Om patronen van integratie en sociale mobiliteit (het stijgen en dalen op de ‘sociale ladder’) te analyseren, focuste ik op meer dan 700 mensen die volop nieuwe kansen grepen die hen als Nederlanders en als Joden werden geboden in een tijd waarin de samenleving snel veranderde.
De hoofdpersonen in mijn proefschrift waren succesvol op velerlei gebied, bijvoorbeeld als politici, ondernemers, religieuze leiders, academici, of kunstenaars. Mijn startpunt was het Biografisch Portaal van Nederland, dat wordt beheerd door het Huygens Instituut @huygens_knaw. Image
Read 14 tweets
Oct 17, 2023
De beschikbaarheid van vuurwapens zelf verklaart dus niet zo veel over de omvang van dodelijk geweld in Europa.

Daarom heb ik met collega's gekeken in door wie, tegen wie en in wat voor contexten vuurwapens misbruikt worden.

Een vergelijking van 5 landen laat zien.. ⬇️
De karakteristieken van moord en doodslag met vuurwapens varieert nogal. Specifiek zagen wij twee 'profielen' opduiken in de data uit de European Homicide Monitor..
In Denemarken, Nederland en Zweden worden vuurwapens met name in publieke locaties gebruikt, tegen en door relatief jonge mannen. In deze landen vindt het dodelijke geweld met name plaats in het criminele milieu, denk aan rip deals, liquidaties of andere criminele conflicten
Read 7 tweets
May 2, 2022
Kort iets over mijn onderzoek: dat gaat vooral over hoe communicatie patiënten kan helpen maar ook kan schaden als ze geconfronteerd worden met een ernstige ziekte. Waarom? Omdat dat het moment is dat communicatie er het allermeeste toe doet.. (1/3)

🎦
Als wetenschapper wil ik weten: welke woorden/gedragingen helpen en hoe dan precies? Maar ook: welke woorden/gedragingen schaden, en hoe erg doen ze dat? Maw: wat is de evidenc-base achter specifieke vormen van communicatie?
We onderzoeken het effect van communicatie op verschillende manieren: we interviewen patienten (kwalitatief), we maken video’s waarin we communicatie manipuleren (experimenteel), of we maken opnames van gesprekken (observationeel)
Read 4 tweets
Dec 3, 2021
Dankzij het laatste IPCC rapport is het een vaststaand feit dat de opwarming van het klimaat een gevolg is van menselijk handelen. Toch krijg ik nog regelmatig de vraag waarom ik onderzoek doe naar de psychologie van duurzaam gedrag. Een draadje…🧵
Ondanks het feit dat inmiddels duidelijk is dat we door ons gedrag een veel te snelle opwarming van de aarde veroorzaken en er inmiddels al veel beleidsplannen geschreven zijn en technologie is ontwikkeld, lukt het ons maar niet om ook echt duurzaam te leven.
Daar waar we bij corona in een crisismodus schoten zodra de eerste besmettingen in NL een feit waren, vinden veel mensen het lastig écht bezorgd te zijn over ‘t klimaat en daar - massaal - voor in actie te komen. De urgentie ontbreekt. swocc.nl/kennisbank-ite…
Read 10 tweets
Nov 30, 2021
Ik krijg regelmatig de vraag wat een lector eigenlijk is (‘moet je dan heel veel lesgeven?’) en waarom ik ben overgestapt van de universiteit naar de hogeschool (‘die doen toch geen onderzoek?’). In dit draadje probeer ik daar een antwoord op te geven. 🧵
Een lector is een ‘praktijkprofessor’, aangesteld op een hogeschool om onderzoek te doen naar concrete vraagstukken waar de praktijk mee worstelt met als doel kennis te vergaren waar professionals mee verder kunnen en het onderwijs gebruik van kan maken.
Moet je als lector dan ook veel lesgeven? Niet per se. Natuurlijk is ‘t een beetje gek als je op een hogeschool helemaal geen lesgeeft, maar ‘t doel is niet lesgeven, maar kennis te vergaren waar het HBO onderwijs - gericht op professionals - beter van wordt.
Read 10 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(