Moltes de les coses que els he explicat venen arran de la recerca en didàctica de les ciències que es fa a l'@ICEUAB (em deixaria gent per això generalitzo). Tot això fa poc que ho he après gràcies a formar part d'un grup de treball com @EduglobalStem
Anem al tema:
“La competència científica és la capacitat que té un ciutadà reflexiu per involucrar-se en qüestions relacionades amb la ciència i amb les #idees de la ciència.” #PISA
Ok, quines són aquestes idees? Doncs hi ha 10 #GRANSIDEES de la ciència i 4 sobre la ciència. Aquetes estan resumides en el póster que va dibuixar @pernan i vam traduir al català gràcies a @EuSalX en una coincidència meravellosa.
I com s'organitzen aquestes idees? Doncs en el @RecursosTresor teniu la clau, els #sistemes. Bàsicament és un espai delimitat (dins i fora) on entren i surten "coses" i aquestes són diferents pq a dins "passen coses". Pots explicar el cos humà, un volcà, una reacció química...
A nosaltres (docents) ens ajuden 4 models de sistemes (font: tresorderecursos.com en serio, visiteu-la que està genial!)
Tenint en compte els sistemes i les grans idees de la ciència seria brutal poder saber què haig de fer a cada curs per assegurar-me que l'alumant entèn les grans idees i com funcionen gràcies als sistemes. Doncs flipeu: això està fet!
A Australia han penjat el seu currículum en base a aquesta idea: #BIGIDEES es construeixen a partir de idees més petites i tenen un ordre determinat, crean així un mapa d'idees
Terra i Espai (SISTEMES GEOLOGICS)
▪️ Estrelles
▪️ Sistema solar
▪️ Gravetat
▪️ Canvis en la superfície de la Terra
▪️ Tectònica de plaques education.vic.gov.au/Documents/scho…
Forces i moviment (SISTEMES FÍSICS)
▪️ Lleis del moviment
▪️ Onades
▪️ Electricitat i magnetisme
▪️ Transformations energètiques education.vic.gov.au/Documents/scho…
Els éssers vius (SISTEMES VIUS)
▪️ Funcions cel·lulars
▪️ Cèl·lules i òrgans
▪️ Selecció natural
▪️ Evolució biològica
▪️ ADN i característiques hereditàries
▪️ Variació de les característiques heretades
▪️ Flux d'energia als ecosistemes
▪️ Flux de matèria als ecosistemes
Estructura de la matèria (SISTEMA MATERIAL)
▪️ Àtoms i molècules
▪️ Conservació de la matèria
▪️ Estats de la matèria
▪️ Reaccions químiques
Naturalesa de la ciència (Epistèmica)
▪️ Models
▪️ Visió científica del món
▪️ Comunitat científica
▪️ Ciència i societat
▪️ Investigacions científiques
En la part de sota dels mapes estan les idees inicials (infantil, inici d'activitat) i a mesura que puges la idea es torna més complexa
Per exemple aquest: education.vic.gov.au/Documents/scho…
Però és que el @cesire també s'ha posat mans a l'obra en aquesta tasca d'endreçar les idees. Li diuen mapa de progressió dels aprenentatges #MPA.
Aquí teniu un exemple: serveiseducatius.xtec.cat/cesire/recurs-…
Això és a l'ensenyament de les ciències el que va ser la seqüenciació de l'ADN!!😍😍
No se si en el nou #currículum es tindrà en compte...🙄
Ara, si que podem posar-nos a revisar les nostres propostes didàctiques i assegurar-nos que no ens deixem cap idea pel camí.
Fi del fil!
Victòria, no Virginia, disculpeu-me
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Avui en el curs del @cesirecat de "Programem amb sentit en l'àmbit STEAM" L'@annamarba i el @victorlopezsbd ens han proposat comparar els #SABERS del nou currículum #LOMLOE (verd) amb les progressions d'idees de Victòria (fotocòpia en gris).
Sabeu que hem trobat el nostre grup?
...Doncs que alguns sabers estan redactats com a competències:
- Utilització de diferents mètodes d’observació i presa de dades de fenòmens naturals en el context de problemes investigables.
i que d'altres expressen idees errònies:
- Diferenciació entre la cèl·lula animal i vegetal i relació amb l’estratègia nutritiva dels organismes de què formen part.
Aquesta m'ha fet mal especialment perquè s'han deixat a més de la meitat dels Regnes!!
El divendres fem control sobre genètica. Però jo a les alumnes els he demanat això:
1. Constarà de les següents parts: 2. Pregunta relacionada amb les diferències de la mitosi i la meiosi 3. Pregunta relacionada amb el dogma central de la biologia i el codi genètic
4. Pregunta relacionada amb les lleis de Mendel 5. 2 exercicis de genètica Mendeliana (Herencia, al·lels, cromosomes, arbres familiars...) 6. 2 exercicis de genètica molecular (CRISPR, Estructura de l'ADN, Passar de ARNm a proteïna o de ADN a ARN,...)
7. Alguna pregunta que us agradi especialment tot i que no surti en aquesta llista.
Dissenyeu una pregunta que serveixi per veure si les vostres companyes han après (tenen una graella/bastida per fer-ho):
Quan li pregunto què vol dir "delgadez de su capa atmòsferica" no ho sap. Però em diu:
-és molt fàcil, perquè només ho has de copiar del text. No cal entendre-ho.