Ennen kuin komissio aloitti EU Pilotin #etämyynti'stä, se oli yhteydessä Suomen viranomaisiin 12/2019. STM salasi kaikki tähän liittyvät asiakirjat JulkL 24.1 2 mom nojalla (kansainvälisten suhteiden vaarantaminen). Komissio vastusti julkaisua. 1/n
Pyysin asianosaisen oikeuteen vedoten komissiolta asiakirjaa. DG GROW -pääosaston pääjohtaja vastasi, että asiakirja liittyy tutkintaan mahdollisesta unionin oikeuden rikkomisesta, ja komissio haluaa suojata tutkinnan tarkoitusta. Asiakirjaa ei voi julkistaa edes osittain. 2/n
Kuitenkin syksyllä 2020 Iltalehdessä esitettiin STM:n virkamiehen suulla tietoja , jotka mahdollisesti perustuvat salattuihin asiakirjoihin.
Pyysin oikeuskanslerinvirastoa selvittämään, oliko mahdollisesti ministeriöstä "lirvahtanut" julkisuuteen salattuja tietoja. 3/n
Pyysin myös oikeuskanslerinvirastoa selvittämään, että mikäli tiedot eivät olisi salatuista asiakirjoista peräisin (eli totta), olisivatko tiedot mahdollisesti virkamiehen esittämää virheellistä spekulaatiota komission toimista. 4/n
Oikeuskanslerinviraston ratkaisu tuli tänään:
1) Viranomainen voi samanaikaisesti salata asiakirjoja kansalaiselta JulkL 24.1 2 momentin nojalla, ja esittää näistä salatuista asiakirjoista tietoja julkisuudessa JulkL 20 §:n nojalla.
Tämä oli kieltämättä minulle uutta. 5/n
2) Oikeuskanslerinvirasto katsoo, ettei komission kirjelmä ole EU Pilotin tai rikkomusmenettelyn kaltainen tutkintamenettely, koska kirjeessä mm. esitetään kohteliaita ilmaisuja. OKV:llä ei kertomansa mukaan ole mahdollisuutta selvittää komission käsitystä asiassa. 6/n
Tässä kohtaa huomautan, että OKV:n käytössä oli toimittamani DG GROW -pääosaston korkeimman virkamiehen laatima kirje, jossa kirjelmä STM:lle yksiselitteisesti katsotaan osaksi tutkintamenettelyä, ja jonka tarkoituksen suojaamiseksi asiakirja olisi kokonaan salattava. 7/n
Vastoin DG GROW:n pääjohtajan lausumaa, OKV päätyy katsomaan, että kyseessä on vain alustavaa tietojen hankintaa. Tosin heti perään OKV kysyy retorisesti, että miksi komissio olisi kiinnostunut alkoholilain muuttamisesta, ellei laki olisi EU-oikeudellisesti ongelmallinen... 8/n
OKV möhlii EU-oikeuden kanssa: viitataan EU Pilotia koskevaan EU-tuomioistuimen ratkaisuun C-562/14 P ja todetaan, ettei asiakirja ole EU Pilotin osa eikä sit olsa tutkintamenettelyä.
Tutkintamenettelyt määritellään todellisuudessa EU-oikeudessa laveasti, mm. C-331/15 P 👇 9/n
(Huomautan toistamiseen, että EU-komission DG GROW -pääosaston pääjohtaja oli kirjallisesti vahvistanut, että kirjelmä on osa tutkintaa mahdollisesta EU-oikeuden rikkomisesta, eikä ollut poissuljettu, etteikö asia jouduttaisi ratkaisemaan EU-tuomioistuimessa.) 10/n
Näin ollen tämä arpa ei voittanut. Se ei sinänsä yllättänyt, mutta perustelut ovat mielestäni aika huteralla pohjalla:
1) Pidän erityisen outona Schrödingerin julkisuusperiaatetta, jonka mukaan asiakirja voi olla samaan aikaan salattu ja julkinen.
11/n
2) Oudoksuttaa, että tutkintamenettelyn määritelmä haettiin väärästä oikeustapauksesta, eikä komission korkean virkamiehen kirje riittänyt todisteeksi, että komissio suoritti tutkintamenettelyä. Sen sijaan OKV haki komission kirjeelle merkityksen kohteliaisuusfraaseista. 12/12
Totean selvyyden vuoksi, ettei tämä ollut aprillipila.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Euroopan komissio tyrmäsi @STM_Uutiset'n väitteet #etämyynti'kiellosta EU-oikeuden vastaisena joulun alla ja uhkaa Suomea oikeustoimilla.
Mitä tarkalleen ottaen komissio toteaa lausunnossaan? Ota kuppi kahvia, sillä se selviää nyt! 🧵/1
Vaikka komission kannanotto koskee periaatteessa vain ilmoitettua kotimaista toimitusmyyntiä, komissio aloittaa heti ilmaisemalla huolen myös vähittäismyyntiluvasta. Komission mukaan kumpaakin lupaa nähtävästi sovellettaisiin toisen jäsenvaltion verkkomyyjiin. /2
Samassa kohdassa on selkeä kannanotto siitä, mitä komissio katsoo etämyynniksi: Suomessa asuva kuluttaja ostaa verkosta alkoholijuomia, jotka kuljetusliike kuljettaa muiden jäsenvaltioiden toiminnanharjoittajien puolesta kuluttajalle Suomeen. (Myyjä ei siis kuljeta itse) /3
Verohallinto on nähtävästi muutellut alkoholijuomien nettitilauksia koskevia verotuspäätöksiään siten, että aiemmin etäostoksi tulkitut tilanteet ovatkin nyt etämyyntiä. Ostajien maksamat verot ja veronkorotukset palautetaan. Taustalla lienee valmisteverotuslain tuleva muutos. /1
Valmisteverotuslain muutoksen myötä etämyyjän ennakkoilmoituksen tekemättä jättäminen sanktioidaan. Verohallinto voi jatkossa lätkäistä myyjälle 2000 €:n rapsut per maahan saapuva paketti. Tällä jos millä saadaan sisämarkkinoilla tavaroiden liikkuvuus Kekkosen ajan tasolle. /2
Markkinoille on ilmaantunut kuljetusliikkeitä, jotka tarjoavat etäosto-mahdollisuutta suomalaisille kuluttajille. Etäostoa ei tietenkään ollut koskaan tarkoitus voida tehdä, vaan koko mallli on keksitty, jotta voitaisiin EU:n suuntaan väittää tavaroiden kulkevan vapaasti. /3
Suomi on saamassa ankarasti pataan #etämyynti’ä koskevassa EU Pilot -menettelyssä. Nyt onkin mukava hetki tutustua Ruotsin rikkomusmenettelyyn, jonka lopputuloksena Ruotsi joutui laillistamaan sekä etäoston että etämyynnin.
Komission lähettämässä virallisessa huomautuksessa 25.10.2002 todettiin, että Ruotsin tuolloinen laki esti viinintuottajaa lähettämästä juomia kuluttajalle Ruotsiin (etämyynti), eikä kuluttaja edes voinut itse hankkia näille juomille kuljetusta (etäosto).
Perustellussa lausunnossaan 17.10.2003 komissio toisti kantansa, jonka mukaan kielto estää sekä etäoston että etämyynnin. Komissio ei hyväksynyt Ruotsin perustelua siitä, että kiellolla torjutaan veronvälttelyä ja että maahantuonnin hoitaa kummassakin tapauksessa Systembolaget.
Minulta oli mennyt ohi 9.11. tullut EU-tuomioistuimen ratkaisu C‑376/22 Google Ireland. Tässä sulaa @STM_Uutiset’n alkoholijuomien #etämyynti’kielto verkkokaupan osalta ihan lopullisesti. Yleisluontoista kansallista kieltoa ei ole mahdollista asettaa. 1/6curia.europa.eu/juris/document…
Asiaan liittyy tietoyhteiskunnan palvelut (joihin tavaroiden myynti verkossa lukeutuu), joita sääntelee sähkökauppadirektiivi 2000/31/EY. Direktiivin alkuperämaaperiaatteen mukaan toimintaan sovelletaan MYYJÄN eikä ostajan sijoittautumisvaltion lainsäädäntöä. 2/6
Alkuperämaaperiaatteesta voi poiketa, jos jäsenvaltio on ennakkoon ilmoittanut TIETTYÄ tietoyhteiskunnan palvelua koskevasta poikkeamasta. Google -tapauksessa tuomioistuin pohti, ovatko tiettyä palvelukategoriaa koskevat abstraktit rajoitukset ilmoitusmenettelyn alaisia. 3/6
Kas, @Alko_Oy laittoi juristit asialle vuonna 2019, jotta toisen yhtiön rekisteröintihakemus tavaramerkille ”Välivesi” kumottaisiin. Perusteluina oli mm. termin yleisluontoisuus ja aiempi käyttö. Alkon mukaan #välivesi ei ole kelpoinen tavaramerkiksi - ei siis Alkollekaan! 1/4
Termin aiemman käytön todisteeksi Alkon palkkaamat Roschierin juristit muun muassa kaivoivat esille @TuomasEnbuske’n twiitin vuodelta 2012, jossa termiä ”välivesi” on käytetty tavaramerkin hakijan tarkoittamassa asiayhteydessä yleisluontoisesti. 2/4
PRH kumosi rekisteröinnin. ’Välivesi’ ei ole kelvollinen tavaramerkiksi, koska sillä ei ole erottamiskykyä. Tämä koskee nyt asiaa Alkon kannalta - hekään eivät voi kieltää muita käyttämästä vesipulloissa nimitystä ’välivesi’ tai markkinoimasta tuotteita sillä nimityksellä. 3/4
Viikko käyntiin klassikolla vuodelta 2007: Tuotevalvontakeskus tiedotteli Rainer Pätsin keksimästä #etämyynti’kiellosta. ”Logiikka” oli tässä se, että kun etämyynnistä ja etäostosta maksetaan verot Suomeen, mutta matkustajatuonnista ei, vain matkustajatuonti on sallittua. 🧵1/6
Apulaisoikeusasiamies Jääskeläinen piti tulkintaa virheellisenä, sillä virasto kytki valmisteverovelvollisuuden osaksi alkoholilain tulkintaa edellyttäessään sekä etäostossa että etämyynnissä lupaa. Tästä ei EY-tuomioistuimen ratkaisussa ollut kyse. oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut… 2/6
Jääskeläinen laittoi Tuotevalvontakeskuksen seuraajan tekemään nykyiset ohjeet alkoholin nettikauppaan. Kuten @ValviraAlkoholi’n toimenpideilmoituksessa ja työryhmän asettamispäätöksessä todetaan, nettikauppaa arvioitiin sekä etämyynnin (kaukomyynti) että etäoston valossa. 3/6