Dit. Twee handelsblokken - #Canada en de #EU- die steevast in de top staan van de beste rechtssystemen ter wereld. Waarom tekenen we dan een #CETA verdrag dat een parallelle rechtsstructuur voor multinationals creeert? Die kunnen toch gewoon bij ons naar de rechter? (1/x)
In modernere handelsverdragen, zoals bijv. met Nieuw-Zeeland, zit die investeringsbescherming dan ook niet. We zijn er namelijk allang achter dat die niet nodig is, en alleen maar in de weg zit. Hebben we dus nog steeds een verdrag, maar zonder ongelijke behandeling (2/x)
Bovendien, #CETA wordt eufemistisch een 'levend' verdrag genoemd. Waarom? Omdat het verdrag ook technische commissies opricht, die de regels van het spel ná ondertekening (!) kunnen veranderen. Zónder parlementaire controle. Zie bothends.org/nl/Actueel/Pub… (3/4)
Op dit moment debatteert de Eerste Kamer over #CETA. Bij dit soort handelsverdragen is het zaak om op de kleine lettertjes te letten. Die zijn in dit verdrag problematisch. Daarom roepen we de Eerste Kamer de rechtstaat te beschermen - #StemCETAwegbnnvara.nl/joop/artikelen… (1/4)
Het democratische systeem in ons land en in de Europese Unie, is met grote zorgvuldigheid tot stand gekomen. Transparante en toegankelijke besluitvorming zijn zwaar bevochten en essentiele peilers. #CETA fietst daar, als we nu niet heel goed opletten, dwars doorheen (2/4)
Zowel het #ICS als de schimmige 'technische' commissies die #CETA onder Artikel 26 in leven roept, zijn een bedreiging voor ons democratisch proces en ons rechtssysteem, zowel in Nederland and in Europa, zie bothends.org/en/Whats-new/P… (3/4)
Het debat over #CETA toont aan dat dit soort handelsverdragen vereisen dat we de kleine lettertjes héél serieus nemen. Een verdrag waar jaren over onderhandeld is, is niet in 1 tweet te vangen. Zo brengt Artikel 26 grote risico's voor de democratische besluitvorming (1/5)
In dat #CETA Artikel 26 worden 'technische' commissies gecreëerd die de afspraken in het verdrag ná ondertekening kunnen veranderen, zonder tussenkomst van nationale parlementen of het #EU parlement (2/5)
Omdat #CETA ook een parallel juridische structuur creëert in de vorm van #ICS, lopen we het serieuze risico dat onze eigen gekozen politiek vertegenwoordigers, geen zeggenschap meer hebben over delen van ons toekomstig beleid (3/5)
Beste @meilivos, net als heel veel andere leden van de @PvdA heb ik de brief van @RRootert en @ndubbelboer ondertekend. We roepen daarin de Eerste Kamer-fractie op om het #CETA verdrag níet te ratificeren. Dat verdrag is gemaakt voor de wereld van gisteren (1/4)
Een van de grote zorgpunten van #CETA is dat het ondemocratische besluitvorming in de hand werkt, onder andere door de creatie van 'technische commissies' onder Artikel 26. Hebben jullie hier al goed naar gekeken @meilivos en @CroneFerd en @RuudKoole1 ? (2/4)
Deze Artikel 26 Commissies kunnen afspraken onder #CETA veranderen, ná ondertekening, zónder tussenkomst van parlementen. In combinatie met de investeringsbescherming onder #ICS maakt dat #CETA een Paard van Troje voor democratische besluitvorming 👇bothends.org/en/Whats-new/P… (3/4)