Ben Wilbrink Profile picture
Jul 24 18 tweets 5 min read
#formatief_toetsen is geen recent fenomeen. In een internationaal congres in 1973, in Leiden, was er uitvoerig aandacht voor. Ook criterium-gerefereerd toetsen hoort erbij. Mastery learning. Voor previews van de bijdragen in het congresboek zie degruyter.com/document/doi/1…
Hoewel ik erbij was, kan ik mij er nauwelijks meer iets van herinneren. Wel dat de vele Amerikaanse deelnemers in paniek waren: de dollar was plots sterk gedevalueerd. Maar dat terzijde.
Hoe interessant was dit congres voor huidige formatieve toetsers? Laten we eens kijken.
Ik citeer het begin van hoofdstuk 14, van Marshall N. Arlin, Jr, dat een indruk geeft van de thematiek van een belangrijk deel van dit congres:
"Recent applications of formative evaluation in education have typically involved criterion-referenced tests, provisions for
feedback and correction based on the tests, and provision for adequate learning time to achieve mastery of each criterion unit. (Airasian 1969, 1971; Block 1970, 1971, 1973; Bloom 1967, 1968; Bloom, Hastings & Madeus, 1971; Glaser 1968;
Horn 1972; Kim 1971; Knipe 1973; Klausmeier 1971; Loue 1973). Research studies have consistently found that formative evaluation can raise achievement level and minimize between-student achievement variance. Block (1971) generalizes from
over 40 mastery learning studies to state that the lower 75 per cent of students are generally helped to achieve at levels formerly reached by only the highest 25 per cent."
Het idee van formatief toetsen is een halve eeuw geleden echt radicaal.
Want de visie van Benjamin Bloom en 'mastery learning' [denk aan het '2-sigma experiment'].
"Research studies have consistently found that formative evaluation can raise achievement level and minimize between-student achievement variance." #fair_schooling
Hoe kan het dat dit Bloomiaanse doel in de jaren erna vrijwel geheel uit zicht is geraakt? Heeft dat misschien daarmee te maken dat het onderwijsveld afstand heeft genomen van psychologen, en onderwijskundigen heeft binnengehaald?
Waarschijnlijk hebben psychologen hun hand overspeeld door deze belangrijke thematiek vooral met statistische methoden te behandelen (literatuur over criterium-gerefereerd toetsen), in plaats van onderwijsexperimenten op te zetten (2-sigma: benwilbrink.wordpress.com/2018/09/28/ben… n/n
Dit heeft toch nog een (voor mij) onvermoed staartje. In de 2e helft van de 70er jaren was er een actieve werkgroep over criterium-gerefereerd toetsen, getrokken door Don Mellenbergh en Wim van der Linden. Ik deed daar ook vrolijk aan mee. Dat kwam overwaaien uit de VS.
Niet alleen via dat Leidse congres in 1973, maar ook langs andere wegen, zoals een publicatie in 1974: Ch. E. Harris , M. C. Alkin & W. J. Popham (Eds): 'Problems in criterion referenced measurement'. Los Angeles: Center for the study of evaluation, University of California.
Mogelijk heb ik het enige nog in Nederland beschikbare boekje. Het is niet online beschikbaar, wel een inhoudsopgave: eric.ed.gov/?id=ED171732
De schok was voor mij: '(Ch 9) Some Technical Characteristics of Mastery Tests', by Chester W. Harris
Wait a sec, criterion =? mastery?
Wat ik mij nu pas realiseer, veertig jaar te laat, is het volgende. In de meeste publicaties van de werkgroep M-vdL over criterium-gerefereerd toetsen is impliciet dat het criterium gelijk kan zijn aan de grens voldoende-onvoldoende uit de Nederlandse onderwijscultuur.
Maar de Amerikaanse publicaties slaan op de Amerikaanse onderwijscultuur waar pass-fail scoring niet algemeen is, en waar Bloom en anderen met het idee van mastery learning een forse steen in de vlakke onderwijsvijver hadden gegooid.
Bij mijn weten is die vulturele kloof
tussen publicaties van Amerikaanse en van Nederlandse auteurs nooit expliciet benoemd. Maar die kloof is wel heel diep en breed, want aan het Nederlandse toetsen met criterium voldoende of onvoldoende is een cultuur van onderscheid maken tussen leerlingen gekoppeld.
Mijn eigen bijdrage destijds bestaat uit twee artikelen in het Tijdschrift voor Onderwijsresearch, waarin het niet gaat om mastery, maar om onderscheid tussen wie slaagt, en wwie vooralsnog niet slaagt. Zie benwilbrink.nl/publicaties/80…
Best ernstig, ik overzie het nog niet.
Deze kleine bende psychometrici rond Don Mellenbergh en Wim van der Linden is wel mede bepalend geweest voor het denken over toetsen en selectie in Nederland. Hij bevestigde het denken in VERSCHILLEN tussen leerlingen. En dat is een filosofie die schadelijk is voor onderwijs.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Ben Wilbrink

Ben Wilbrink Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @benwilbrink

Jul 24
#middenschool "Weerstand was er vooral van de zijde van de gymnasium en atheneumleraren. Volgens Van Gelder berustte deze weerstand in wezen op de vrees dat zij hun bevoorrechte positie zouden verliezen. Voor de instandhouding van die positie was het noodzakelijk dat het 1/2
schoolsysteem een duidelijke scheiding aanbracht tussen de 'zogenaamde elite en de massa'. [Van Geelder 7 november 1970] Bron: blz. 519 in Knippenberg en Van der Ham: 'Een bron van aanhoudende zorg. 75 jaar ministerie van Onderwijs, [Kunsten] en Wetenschappen. 1918-1993' 2/2
L. van Gelder, natuurlijk. Hoogleraar onderwijskunde Groningen.
Van Gelder en Steenbergen waren de belangrijkste auteurs van (1965) 'Nieuwe onderwijsvormen voor 5 tot 13 à 14-jarigen', De Nederlandse Onderwijzersvereniging.
Ven Kemenade was in de verste verte nog niet in beeld.
Read 6 tweets
Jul 23
Does intelligence 'cause' educational achievement, or is it the other way around? Every additional year of schooling adds about 4 IQ points; therefore ....
Do I think this up myself? No way.
Half a century ago a conference was organized on this theme:
Donald Ross Green (Ed.) (1974) 'The aptitude-achievement distinction. Proceedings of the Second CTB/McGraw-Hill Conference on Issues in Educational Measurement' CTB/McGraw-Hill.
Aptitude tests are just intelligence tests under another name.
Flap text: "The widespread use of aptitude and achievement tests in the schools has involved the belief that aptitude tests measure something that causes achievement. However, in many academic circles it has been held that the tests measure much the same thing; in other words,
Read 6 tweets
Apr 12
#meritocracy Voor een goed begrip van Sandel's 'The tyranny of the meritocracy' is het nuttig een diepte-investering te doen in bv. De Beer v Pinxteren red. 'Meritocratie: Op weg naar een nieuwe klassensamenleving?' Nederlands, helaas. Maar wel open access library.oapen.org/handle/20.500.…
Aantekeningen. Allereerst bij de opening van Paul de Beer. De redacteuren hebben ervoor gekozen om aan te sluiten bij de dystopie van Michael Young (1958), en van meritocratisering te spreken als het belang van IQ toeneemt tov. andere factoren voor maatschappelijk succes.
Dat is een riskante keuze. Het lokt tal van misverstanden uit over intelligentie als een vaststaand kenmerk van individuen waarvan zij kunnen verschillen van anderen. En dat gaat dus ook onmiddellijk mis, op blz. 11-12. De Beer waarschuwt dat (verschillen in) IQ niet volledig
Read 32 tweets
Mar 20
#meritocratie. 2e draadje, over 'Tirannie van verdienste'. Thema: 'nieuwe erfelijkheid'. Ooit was bepalend wie je vader was. De 19e eeuw wisselde dat in voor wat je beheerste/presteerde. In de 21e eeuw bepalen je ouders wat je gaat presteren.
Draadje 1:
Grondgedachte: neem eens aan dat selectieve examens, toetsen en tests eerlijk zijn bij een 'level playing field'. Wanneer aanzienlijke groepen deelnemers schaduwonderwijs of specifieke coaching blijken te krijgen, zijn deze examens enz. ondeugdelijk, niet valide, discriminerend.
Die grondgedacht komt uit de testpsychologie, hij is niet van Michael Sandel. Testpsychologie of niet, het is evident dat examens enz. waarvan kandidaten weten dat anderen zich er op oneigenlijke wijze op hebben voorbereid (kapitaal van thuis), als oneerlijk worden ervaren.
Read 21 tweets
Mar 9
Numerus Fixus, snoeihard debat aflevering 2.
Technocratisch optimaal selecteren = discrimineren.
1. Pak van alle een jaar of wat geleden ingestroomde studenten alle persoonlijke gegevens die je krijgen kunt, verzamel ook gegevens over studieduur tot slagen, met welke cijfers.
2. Gebruik technieken uit de Kunstmatige Intelligentie om een algoritme te vinden dat de beste voorspelling van succes-data op basis van input-data oplevert.

3. Vul het beschikbare aantal plaatsen (de NF) van bovenaf: eerst de kandidaten met de gunstigste voorspelling, enz.
4. Het is 2022, en we weten nu echt allemaal heel goed dat de algoritmische procedure 1-2-3 gegarandeerd discriminerend werkt. We hebben er immers alle beschikbare data voor gebruikt, dus ook geslacht, leeftijd, postcode ouders, gezondheid, SES ouders, enzovoort enzoverder.
Read 19 tweets
Mar 8
Numerus Fixus (NF) en toelating. Debat erover moet maar eens snoeihard worden gevoerd. Zoals:
1. De systematiek van ons onderwijsstelsel, in sterke tegenstelling tot dat in de VS, is dat examens vwo toelaatbaarheid geven tot universitair onderwijs.
2. Een NF maakt daar inbreuk op omdat dan per definitie niet iedereen die dat wil, zijn toelaatbaarheid gehonoreerd krijgt.
3. De NF effectueren door selectie, zoals dat sinds Bussemaker wettelijk is voorgeschreven, is een schending van de wet, van de systematiek, van het recht.
4. De enige aanvaardbare mogelijkheid, binnen de systematiek van het onderwijsstelsel en dus van de wet, is om het schaarse aantal plaatsen te verdelen onder de belangstellenden door loten met gelijke kansen. Moet ik dat nog uitleggen? Oké, ga ik doen.
Read 13 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(