این جدول مدارس رتبههای اول کنکور را نشان میدهد. کمابیش همین وضع در رتبههای زیر ۱۰۰۰ هم با اندکی تغییر هست. وقتی میگویند ۸۲ درصد رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور در دو دهک درآمدی بالا هستند، یعنی آموزش در کشور ما رایگان نیست. یعنی بیعدالتی آموزشی بهشدت گسترش یافته است. /۱
یعنی اولین شرط عدالت که داشتن فرصتهای برابر رشد است رخ نداده است. یعنی هرکسی با خانواده دارای توانمندی مالی مدرسه بهتر میرود، رشتههای بهتر میخواند. بیشترین انگیزه برای مهاجرت را نیز داراست.
فرزندان خانوادههای کمدرامددر بیانگیزگی محض، در بیکیفیتترین شکل تحصیل میکنند./۲
آموزش عمومی در کشور ما علیرغم تاکید قانون اساسی رایگان نیست، اما عریض و طویلترین سازمان بوروکراتیک دولتی را در اختیار دارد که حتی خلاقیت را از دبیران و مدیران میانیاش سلب کرده است. سیستمی باکمترین انعطاف و ایدئولوژیکترین نوع نگاه در تدوین کتب درسی/۳
مشکلات عمده جذب معلمین، حقوق معلمین، کیفیت علمی ایشان، تواناییهای ایشان برای پرورش و ... این سازمان را چنان ناکارآمد ساخته که کمترین میزان خلاقیت و انگیزه را در دانشآموزان برجای میگذارد. /۴
برخلاف تصوری که از تیزهوشی و کیفیت تحصیلی دانشآموزان ایرانی شنیده میشود، میانگین نمرات بسیار پایین است.(بخشی از ان بخاطر نوع سنجش و بیشتر بخاطر رویه غلط اموزشی و بیشتر کیفیت بسیار پایین اموزش است) /۵
میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در رشته های مختلف به قرار زیر است:
ریاضی: ۱۳.۲۱
تجربی: ۱۳.۳۳
انسانی: ۱۱.۳۴
در هیچکدام از رشتههای تحصیلی میانگین نمرات کتبی به ۱۴ نمیرسد./۶
ازمون بینالمللی و استاندارد تیمز پیشرفت تحصیلی ریاضی و علوم را در پایه ۴ و ۸ میسنجد. در ریاضی پایه چهارم از میان ۵۸ کشور رتبه ۵۰ ، در علوم چهارم از ۵۸ کشور رتبه ۴۸ را داشتهایم. اعداد درپایه هشتم نیز به همین شکل است که نشاندهنده عملکرد بسیار ضعیف تحصیلیست./۷
حتی در ازمون بینالمللی دیگری که سواد خواندن را میسنجد دانشاموزان ایرانی پایینتر از متوسط نمره گرفتهاند و ایران جزو کشورهای پایین جدول در این معیار است.
توجه به امار ثبتنام کنندگان کنکور امسال ازمنظر رشته تحصیلی و قلت عدد رشتههای ریاضی هم خود زنگ خطری برای توسعه کشور است /۸
اوضاع اقتصادی خانوادهها، شرایط اجتماعی و شرایط روحی احاد مردم ایران، خود میتواند گواه انواع دیگر اسیبها در بین دانشآموزان باشد. دانشاموزانی که نه در خلاقیت، نه در اخلاق انسانی و نه در کنشگری اجتماعی پرورش نمییابند. درواقع جز محفوظات غیر جذاب و جهتدار درس زندگی نمیگیرند/۹
نمیشود از آینده ایران گفت، نمیشود از عدالت اجتماعی و کاستن از نابرابری حرف زد، نمیشود دنبال توسعه بود، نمیشود دنبال خودکفایی و رشد تولید در مرزهای ملی گشت، نمیشود به دنبال آرامش روحی و زندگی انسانی و اخلاقی در کشور بود؛ اما به مقوله عدالت آموزشی توجه نکرد./۱۰
بهرام صادقی ناشناخته نیست، اما با این جمله در ابتدای این داستان کوتاه و خوشحوان میخکوبت میکند:«در ساعت یازده شب چهارشنبه آن هفته، جن در آقای مودت حلول کرد.»
و بعد هرچه جلوتر میروی شخصیتهای غریب این داستان غریبتر میشوند و حرفهایشان به گوش آشناتر/۱ ketabrah.ir/go/b68025/10e9…
انجا که حاتم که هم شیپور مرگ میزند، هم نامیراست، و هم تنها از ندانستن میگوید. انجا که انسانها را بخاطر طمع زندگی و باروری بیشتر تمسخر میکند. و خلاصه انجا که زمینی بودن و هبوط را بهجای اتصال به آسمان تمسخر میکند.
اما دیگری هم هست که با صدای دیگری در درونش گناه میکند/۲
ناظر و همراهش را لال میکند تا از او درباره گناهانش نشنود و چند تن دیگر که این روایت اصلی را کامل میکنند.
کتاب ملکوت خواندنی بود و سختتر شنیدنی. چرا که خواندنش دقت میخواست. دقت در کلمات و جملاتی که هرکدام مانند یک کلید داستان را پیش میبرد /۳
۱/مدتهاست قرار بوده در یک #رشتو تعدادی لینک مناسب برای استفاده از منبع در پژوهش _عمدتا علوم انسانی_ بنویسم.شاید به کار این روزهایمان آمد:
الف) کتاب فارسی (خصوصا کتب قدیمی)
-جستجو در گوگل
-کتابخانه های سها که درصورت موجودی pdf دارند sohalibrary.com #کجا_چه_بخوانیم
۲/ جستجو در کتابخانه نور و مجموعههای بینظیرش
-سایت نور (با هزینه نسبتا کم و قابل جستجو در متن کتاب) noorlib.ir/view/fa/default
-کتابخانه دیجیتالی تبیان library.tebyan.net
-جستجوی همیشه ثمربخش درتلگرام
بعضی کانالهای نمونه
-کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران(با هزینه درباره درخواستها