به عنوان کسی که به طور خاص روی #زندگی_دانشگاهی و منتور کردن دانشجویان غیر سفید و اینترنشنال کار میکنه، چند تا نکته در مورد این #رشتو به نظرم میرسه که شاید به شما در #زندگی_دانشجویی تون کمک کنه:
۱. همونطوری که آقای @docstobar مطرح کردند، این رفتار، ندیده گرفتن دانشجو توسط استاد، #مایکرواگرشن یا خشونت در سطح خرده. علت این رفتار شخصی نیست و به ساختارهای اجتماعی قدرت، مخصوصا نژاد، طبقه اجتماعی، دین و بقیه مولفههای هویتی هر دو فرد، دانشجو و استاد برمیگردد.
۲. بزرگترین مشکل #مایکرواگرشن اینه که به راحتی قابل تشخیص نیست. بیشتر اوقات دانشجویی که میاد پیش من و برام تعریف میکنه که یک چیزی شبیه این براش پیش اومده مطمین نیست چی شده یا درکش درست بوده یا دچار سوتفاهم شده یا داره بزرگش میکنه
۳. اولین کاری که در این موارد به عنوان منتور میکنم مرور ماجرا است. روابط قدرت و شرایط رو با هم بررسی میکنیم. به دانشجو اطمینان میدهم که این اتفاق توی ذهنش نیفتاده و چیزی که احساس کرده یه واقعیت اجتماعی است که تحقیقات زیادی دربارهاش انجام شده.
۴. شاید از خودتون بپرسید چرا؟ به خاطر این که بزرگترین ایراد #مایکرواگرشن گرفتن اعتمادبنفس فردی است که مورد خشونت رفتاری یا کلامی واقع شده. در این موارد تایید و حمایت عاطفی مهمترین کاری است که از دست من منتور برمیاد
۵. در مرحله بعد دانشجو رو آموزش میدم که چطور ساکت نمونه و با این قضیه برخورد کنه. یک راه عملی طرح دوباره سواله. افراد دیگر، مثلا بقیه دانشجوها میتونند کمک بزرگی باشند. از استاد بخواهند که به فرد نادیده گرفته شده و پرسشاش توجه کنه و جواب بده
۶. اگر قضیه جدی باشه و تکرار بشه مداخله میکنم و موضوع را با فرد بالاتری، مثل دین کالج، در جریان میگذارم. در دانشگاه من این موضوع با وساطت، درخواست از استاد برای شرکت در دورههای ضدنژادپرستی، یا رفع تضاد حل و فصل میشه و اگر استاد کوتاه نیاد پیامدهای جدیتری داره
۷. میتونم مثالهای زیادی از #مایکرواگرشن بیارم تا ببینید آیا شاهد و قربانیاش بودهاید یا نه. نادیده گرفته شدن در رابطه فردی یا ایمیل، تحویل گرفتن لبخند یا پوزخند به جای جواب، بالاتر رفتن صدای استاد نسبت به بقیه موارد، گاهی استفاده از کلمات قلنبه سلنبه که دانشجوی اینترنشنال
۸. باهاش آشنا نیست، نبردن اسم شما به بهانه سختی لفظ، پرهیز از نگاه و ارتباط چشمی، کامنتهای بی ربط یا نژادپرستانه درباره کشور و فرهنگ دانشجو، و بسیاری موارد دیگر #مایکرواگرشن محسوب می شوند.
۹. تحقیقات نشون میده که #مایکرواگرشن تبعات جسمی و روانی ایجاد میکنه، کارکرد مغز دانشجو را برای یادگیری متوقف میکنه و او را دچار شک و تردید نسبت به خودش میکنه. #مایکرواگرشن پله اول روابط نژادپرستانه است و لذا همه ما باید سعی کنیم اذعان و متوقفاش کنیم.
۱/چند ماهی است که در فضای اجتماعی گفتگوهای بیپایانی درباره #کاپ_قاعدگی درگرفته. در این #رشتو توضیح میدهم که چرا سالهاست در کلاسهای مبانی مطالعات جنسیتام یک هفته رو به مساله قاعدگی اختصاص میدم و چرا #بهداشت_قاعدگی و #فقر_قاعدگی رو مسایل مرتبط به عدالت اجتماعی میبینم.
۲/ قبل از هرچیز بگم که تنها زنان نیستند که پریود میشوند. مردان ترنس و افراد جامعه اینترسکس از افراد دیگری هستند که نهتنها پریود میشوند بلکه با شرم ناشی از این مساله و تابوهای اجتماعیاش دست و پنجه نرم میکنند.
۳/ علیرغم وجود آموزش جنسی در دبیرستان، در بسیاری از ایالتهای آمریکا و از جمله #مینهسوتا در بیشتر مدارس به پسرها درباره قاعدگی حرفی زده نمیشه. دانشجوهام برام موارد زیادی رو تعریف کردند که در مدارس به دخترها گفته شده حق ندارند جلوی پسرها چیزی راجع به پریود بگویند.
۱/ یکی از زیباییهای شغل من درس دادن به بچههای #ترم_یک است. وقتی چیز تازهای یاد میگیرند چشمهاشون بزرگترین جرقهها رو ساطع میکنه که تا عمق روحم میره و بهم انرژی میده. درس دادن به این گروه، وقتی موثرتره که با آموزش مهارتهای لازم برای #زندگی_دانشگاهی همراه باشه #کنکور۱۴۰۱
۲/ در این #رشتو یک سری مواردی رو که توی کلاسهام مطرح میکنم، خلاصه میکنم. اول این که بدونید حداقل یک گروهی از ما معلمها دلمون برای درس دادن به شما پر میکشه. به خاطر موفقیتتون توی #کنکور۱۴۰۱ خوشحالیم و توی #زندگی_دانشگاهی شما امیدهای بزرگ میبینیم. #ترم_یک#موفقیت_تحصیلی
اولین مواجهه اطرافیان با فرد عزادار تسلیت گفتنه. معمولاً از تسلیت به تسلی دادن حرکت میکنیم. بدیهیه که اندوه ناپدید نمیشه و تنها با این کارمون باعث میشیم که فشار بیشتری بهش وارد بشه و دوره عزاداری طولانیتر بشه. لطفا به عزادارها فضای امن برای سوگواری و شنیده شدن بدهید/۲
دایما این جمله شنیده میشه که نمیدونم چی بگم. لازم نیست هیچچیزی بگید. عزاداری اصلا درباره شما نیست. لازمه که ساکت و همراه باشید و به فرد عزادار گوش بدید. ببینید چی احتیاج داره، کارهای ساده رو از دوشش بردارید، براش غذا درست کنید. تمرکز باید روی شنیدن باشه، نه گفتن/۳
توی #WomensHistoryMonth بگم که تا ابد دلم غصهدار #هاله_لاجوردی عزیز میمونه. زنی که صدای نازنینش با مرگ خاموش شد. شاید یکی از مهم ترین #InspirationalWomen در زندگی نسل من. قصه ماه زنانه، قصه فقدان و از دست دادن هم هست/۳
از #دکتر_هاله_لاجوردی خیلی خاطره دارم، بیشتر از تفاوتهامون. من دختر طبقه متوسط مذهبی بودم و اون از جای دیگری میاومد. علیرغم تفاوت از معدود کسانی بود که زنگ زد و قبولی فوقلیسانسم رو تبریک گفت. توی چند مقطع هم به کمکم اومد، مخصوصا وقتی دکترام بازیچه دست آقایون شده بود/۱
#دکتر_لاجوردی امروز رفته. زندگیش مثل یک هایکوی هفده کلمهای زیبا خونده شده، اثر کرده، و تموم شده. مرگ مشکل نیست، مشکل اینجاست که هر کلمه این شعر همه مایی که از دانشکده علوم اجتماعی دهههای ۷۰ و ۸۰ خاطره داریم رو دیوانه میکنه/۲
هر کلمه شعر زندگی #دکتر_لاجوردی ظلم رو به یادمون میاره. این که چطور دانشگاه و جامعه این همه زیبایی، هوش، سرمایه فرهنگی، و ذهنیت خلاق رو تحمل نکرد و از بین برد. دوستی نوشته که دانشگاه تهران #دکتر_لاجوردی رو سالها قبل از مرگش به خاک سپرد و من شهادت میدم که این عین واقعیت است/۳
صفحه @feminismeverydy مطلبی رو درباره سربازی نوشته. بعضی ها از فمینیست ها خواستن که جوابی بدن. به عنوان یه معلم فمینیست و کسی که معلم بودن و فمینیست بودن رو دو عنصر اصلی هویتی خودم می دونم، با رعایت احترام، با نگاه گردانندگان این صفحه، مخالفم/1
سربازی، از زاویه نگاه عدالت اجتماعی، ناقض حقوق شهروندی نیمی از جامعه است. به مدت دو سال تحصیل، کار و مابقی زندگی مردان جوانی رو که بیش از همیشه به این موقعیت ها احتیاج دارند و زن هایی هم که با این مردها در رابطه هستن رو تحت تاثیر قرار میده/2
من این رشته توییت رو به عنوان یک فمینیست که تصادفا شغل و تحصیلات دانشگاهی فمینیستی هم داره می نویسم. اما به هیچ عنوان نماینده فمینیسم نیستم. @feminismeverydy یا هیچ کس دیگری هم نمایندگی فمینیسم رو به عهده نداره. فمینیست ها هم با هم اختلاف نظر دارند و این کاملا طبیعیه/3