Acabo de ver que mi ex-alumno @paulalcantar está en situación de Página en Blanco y aquí les comparto algunos hilos de #RPVTips que he escrito para lidiar con (y resolver) el Bloqueo de Escritura:
2) LEER es una de las mejores estrategias para confrontar la situación de página en blanco. Ahora mismo estoy trabajando en un capítulo de libro sobre QCA (Qualitative Comparative Analysis, Análisis Comparativo Cualitativo), leer me ayuda a escribir.
3) ESCRIBIR EN FICHAS DE TRABAJO me ayuda a desbloquearme y a confrontar la Situación de Página en Blanco. Para mí, escribir en fichas de trabajo ("fichar") es una actividad que combina la lectura con la escritura de una manera muy táctil y visual.
4) Bonus #RPVTips: las 5 Estrategias del Profe Raul Pacheco-Vega para confrontar el Bloqueo de la Escritura (otherwise known as la Situación de Página en Blanco)
Ojalá que este 🧵les sea de utilidad a quienes están en Situación de Página en Blanco.
Creo que la redacción de las conclusiones es definitivamente la parte más difícil de la escritura tanto de artículos, como de libros, artículos y capítulos de libro, ponencias, etc.
Cuando llegamos a la conclusión, YA NOS CANSAMOS.
Una de las razones por las cuales yo les enseño a mis tesistas y a mis estudiantes de métodos a escribir usando Memorándums es precisamente ésa: yo sé, perfectamente, que después de luchar con el artículo, tesis, capítulo de libro, caemos en la fatiga total. Agotamiento.
Escribir tesis, artículos, capítulos de libro, o libros completos "de jalón", "en una sola sentada", es bastante complicado. Como dice la escritora Anne Lamott, debe hacerse todo "bird by bird" ("de pajarito en pajarito"), es decir, en pequeñas dosis que podamos completar.
As you may imagine, I've tested numerous "productivity" techniques (I prefer to call them "workflow strategies" because productivity does sound a bit neoliberal and capitalistic, etc.)
5 strategies I believe are worth keeping at all times:
1) Keep a (reasonable) To-Do List and use it.
I am not above writing unreasonably long To-Do Lists. BUT I have learned over the years that keeping one that is doable (2-3 items are my daily goals) also helps me maintain my sanity (which is my priority, work be damned).
2) Don't start your day without a (reasonable) To-Do List
Whenever I start my day without looking at my Everything Notebook, Google Calendar and iCal, and seeing what I have to do for the day, I know the day is doomed.
My work depends on USING the To-Do List as a tool.
Yesterday, I conducted an in-class exercise with my doctoral students: I asked them to write a "conversation" with a specific author/paper in the Graf and Birkenstein They Say/I Say format. They struggled because they were creating text out of nowhere. Here's why & how to fix it:
Most of us need to read a bit before engaging in writing. At least, I do, and from what I have seen with students in my courses and workshops, a lot of them do too.
When doing a writing exercise, where would anybody get ideas on where to go and what to do?
From an OUTLINE.
Outlines provide structure to build an argument through the construction of paragraphs.
Outlines also help writers follow their line of argument (what many call "The Red Thread") throughout the paper.
So, writing text "out of the blue" becomes a bit easier, with an outline.
Starting October 10th, and until October 2st, I will be a Distinguished Visitor at @QMUL, thanks to generous funding by @QMUL_HSS and to the invitation of Dr. Roxana Gutierrez-Romero @Roxanagutz from @sbmqmul
I will be doing several in-person talks in London and across the UK.
I will be doing talks at QMUL on October 12th and 19th, at King's College on the 11th.
I had high hopes to come to other places, but alas...
... as most of you know, I spent 3 months recovering from COVID, COVID sequelae and pneumonia, so I am going to need some time to recover in between trips/talks.
Apologies to all of you that I didn't get a chance to visit (Manchester, Oxford, Cambridge and Nottingham included!)
Today is the end of the month. While I am changing my work habits to respond properly to my physician's request ("work as much as like a normal person, not YOUR normal"), there are a number of practices I've sustained I hope to continue, and they might be of use to you all.
🧵
1) At the end of every month, I write a list of my Accomplishments. Doing so helps me see what I have done, as small as it may look to others or even to me, on paper.
This month, I returned to in-person teaching (2 courses), and I AM ALIVE AND WELL.
2) Also at the end of every month, I try to re-calibrate what I planned to do. I am heading to London for 2 weeks, with a few side trips to Portsmouth, Bath and Loughborough. This means I need to readjust what I expect to accomplish.
Una decisión institucional importante de la FLACSO México para fortalecer la formación de profesionales en ciencias sociales fue, en mi opinión, abrir los Diplomados Internacionales.
Hoy participé en el #DICPE Diplomado Internacional sobre Comunicación Política Estratégica.
Impartí la clase de Análisis de Contexto, Análisis de Actores y Análisis de Riesgo Político en Comunicación Política Estratégica.
(les apuesto a que no sabían que en una vida anterior trabajé en relaciones públicas, mercadotecnia y comunicación digital)
Gracias a la profesora Georgina Flores-Ivich @gefloresivich por invitarme a participar en el #DICPE desde su primera edición (¡vamos en la tercera!). Y gracias a quienes participan en el #DICPE porque disfruté enormemente la sesión y creo que aprendimos mucho en colectivo.