Jeg kan se, at nogle kalder det "bagklogskab". Men Jens (og jeg) sagde det allerede i november 2020: berlingske.dk/kommentatorer/…
🧵(1/4)
Den faglige debat er på mange måder gledet ud af offentlighedens fokus, fordi Mink-kommissionen alene blev bedt om at fokusere på (u)lovligheden af beslutningen. Men det er altså - og har hele tiden været - en sag med flere lag.
(2/4)
I vores kronik fra november 2020 sagde vi, at aflivningen formentlig var berettiget pga. smittespredningen. Men hvis man havde fokuseret på den udfordringen, havde løsningen formentligt set anderledes ud.
(3/4)
(1) Beslutningen kunne tages i ro. Dermed er der større sandsynlighed for lovlighed. (2) Minkavlerne kunne pelse deres dyr. Dermed havde man formentligt sparet kompensation. Og (3) man havde ikke behøvet at indskrænke nordjydernes bevægelsesfrihed: dst.dk/da/Statistik/n…
(4/4)
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
I dag blev sidste Detektor-program sendt. Til nytår skæres Orientering & Deadline.
Skader det den demokratiske samtale?
"Nej", tænker du, "de programmer er for en snæver kreds, som kan få andre nyheder. Demokrati handler om bredden."
Men forskningen siger noget andet.
🧵 1/9
Man kan nemt tro, at journalistik skal nå bredt ud for at kvalificere den demokratiske samtale. Men det er forkert. Og for at forstå hvorfor, så må vi først erkende at langt de fleste er utroligt uinteresserede i politik. 2/9
I bogen "Man har et standpunkt..." foretog Lise Togeby (min salige ph.d.-vejleder) en af de bedste kortlægninger af danskernes politiske holdninger. Og resultat var, at den almindelige borger ved forbløffende lidt om politik 👇 - og egentlig har det fint med det. 3/9
Når Rusland truer DK, ser vælgerne det som positivt fremfor negativt, hvis politikere har en dominerende - magtfuldkommen, om man vil - personlighed.
🧵
I undersøgelsen deltog 1.500 danskere. Undersøgelse foregik over 3 runder. Runde 2 & runde 3 lå hhv. 7 og 27 dage efter runde 1. I 1. runde blev de præsenteret for en person, som de fik at vide var politiker. I runde 2 opstod en krise i DK. Og i runde 3 var krisen overstået.
Den fiktive politiker - Chr. Mortensen - havde enten en dominerende eller en venlig personlighed, og det var tilfældigt hvilken beskrivelse den enkelte deltager læste. Her er beskrivelserne oversat i til engelsk. 👇 Generelt kunne folk bedre lide den venlige Chr. Mortensen.
S vil skære SAM- og HUM-kandidatuddannelser fra 2 til 1 år & øge antallet af undervisningstimer på det ene år. 1 år med flere timer er lige så godt som 2 år med færre timer, lyder argumentet.
Hermed nogle åbne refleksioner om det argument.
🧵 1/12
Som underviser på statskundskab uddanner vi bl.a. til embedsmandsværket.
Med de udfordringer, som samfundet står overfor, har vi brug for embedsmænd, der kan fordybe sig i primærkilder af høj kompleksitet. Det kræver træning - og den foregår over mange timer på læsesalen. 2/12
Et skifte i retning mod flere timer kan indeholde et skifte i fokus fra træning i egen fordybelse til fokus på "executive summaries" med hjælp fra underviseren. Men "executive summaries" har vi brug for færre af - ikke flere. Det er det modsatte, der skal trænes. 3/12
At #APSA2022, Tsveta Petrova asks: Do political scandals mobilize populist voters because it gives proof of "corrupt elites"? And what happens if it is the populist elites that are the focus of the scandal? 1/5
The dataset are data on political scandals in Hungary and Poland from 2000 to 2020. This includes scandals related to legality, morality and democratic violations. This is connected to data on electoral support (i.e., vote shares). 2/5
The data shows that populist elites are heavily involved in scandals when they come to power. But having populist in power also increases scandals among the opposition, in part, because the populists use official media to target the opposition. 3/5
Populists in power undermine democratic institutions but are these actions aligned with the preferences of their voters?, asks Tsveta Petrova at #APSA2022 1/5
In general, some prior research suggests that populist supports are loyal to pluralist democracy. Other research suggests that populist supporters do not, in fact, support democracy. 2/5
A third possibility is that populist voters support a particular form of democracy: majoritarian democracy, where decisions reflect the "will of the people". 3/5
At #APSA2022, Natasha Wunsch asks why voters tolerate democratic backsliding, focusing on the Hungarian case. 1/9
The puzzle is why citizens who state they support democracy still support undemocratic leaders? There is a growing literature on partisanship and how group psychology produce acceptance of inparty candidates, even if they are undemocratic. 2/9
But these findings are not entirely reproducible. Instead, it may be that there is heterogeniety among supporters of authoritarian politics. The party essentially builds a large voter coalition and this enables them to stay in power. 3/9