++A 🇪🇺 IMF regime++
The @EU_Commission proposal on #SGP reform is out (🙏 @paolatamma). First thoughts: This would be a big change. An (ever more complex) set of common rules would be replaced by fiscal surveillance by the COM, which would… /1 politico.eu/wp-content/upl…
…become Europe‘s quasi IMF. The objective of fiscal surveillance would now solely be debt sustainability. Starting point & analytical heart would be a debt sustainability analysis (DSA) based on which the COM determines an adjustment path for 4y.
DSA sounds… /2
…technical & objective. It is not. Like potential output its a pseudotechnocratic solution requiring big assumptions w heavy policy endogeneity - eg interest rates and spreads. Results are v sensitive to small changes in those, e.g. 👇. economy-finance.ec.europa.eu/system/files/2… /3
Based on the adjustment path countries should then provide medium term plans incl fiscal stance and reforms which the COM needs to agree to, should be translated into nat budgets and which should go unchanged for at least 4y. I have more questions on this from both.. /4
..an economic and political legitimacy point of view than can fit in a twitter thread. Basically its all the same issues that pop up in IMF work only x-times worse because w the IMF its really unclear what the alternative is if they provide large scale loans to poor countries. /5
The single fiscal indicator the COM would watch is net primary expenditure. Focusing on one indicator makes a lot of sense & excl interest rate payments hardly under the control of the govt does too as we have argued: dezernatzukunft.org/wp-content/upl…
Why the revenue side should be… /6
…left out I have not yet understood but maybe that‘s my shortcoming.
Open q: 1) How does COM/@ECB interaction work here? Could get pretty circular when the ECB says sth about spreads -> the COM does a DSA based on market expectations formed based on what the ECB says -> /7
…the COM judges a country‘s debt as (not) sustainable -> the ECB gets to (not) accept the country‘s bonds based on that. /8
2) Are we sure that the objective of fiscal rules should solely be limiting the debt level - as opposed to considering the fiscal stance? The Delors report had a different objective ec.europa.eu/economy_financ… What if we are in times where a larger /9
..public balance sheet is required? W/o substantial borrowing at the EUR level, trying to put a lid on debt levels in such rocky times may well simply fail or cause significant harm. Where do we take the certainty from that this is not the case? /10
=> This would be a big step of the COM into very political territory based on econ ideas and concepts which are not unproblematic to say the least. More COM discretion (ind. plans) + less room for manoeuvre (4y plans, debt level limitation) = big strain on pol legitimacy? /11
Obv happy to learn more and be corrected in my rather sceptical first assessment. /e
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Für alle, die versuchen Industrieentscheidungen nachzuvollziehen, ist der letzte @BASF Investorencall (Link unten) sehr lesenswert. 1. Zentrale Frage sind die mittel- /langfristigen Energiepreise u wie wir im Verhältnis zu anderen Regionen dastehen. In der kurzen Frist /1
…kann u sollte der Staat Preisschocks abfedern, das löst aber die Frage der mittelfristigen Profitabilität nicht. Und basierend auf der werden jetzt Investitionsentscheidungen getroffen. /2
2. Da hilft auch eine Gaspreisbremse nichts. Die will man nicht in Anspruch nehmen, wenn sie nicht free money ist/einen auf der Investorenseite kostet. /3
Verbraucherpreise haben die 10% Marke geknackt.
Dabei ist nicht nur die Höhe, sondern auch die Zusammensetzung der Preissteigerungen besorgniserregend:
Während Energiepreise durch die Decke gehen, entwickeln sich Dienstleistungen schwach. /1
3/4 der Deutschen arbeiten aber im Dienstleistungssektor. Können hier die Unternehmen die gestiegenen Energiepreise kaum weitergeben, müssen die nicht-energetischen Kosten schrumpfen. Größter Kostenblock sind die Löhne. bundesbank.de/resource/blob/…. /2
Während also die Energiepreise steigen, entwickeln sich die Einkommen schwach.
Die Rekord Energieinflation kam trotz ⬇️ Ölpreise zustande, Treiber ist das Gas. Dabei spiegeln die Konsumentenpreise nicht annähernd die bisherigen Preissteigerungen am Markt wider: /3
Den Anstieg des Gaspreises zu begrenzen ist richtig und wichtig: Der Marktpreis hat sich seit 2020 ver*zwanzig*facht. Eine Bremse 1) verhindert kollektives Abwandern/Umkippen der Unternehmen 2) begrenzt Inflation effektiv, der Gaspreis schlägt sich ja auf viele Produkte…/2
…durch & last but not least: 3) stabilisiert die Kaufkraft von Haushalten.
Könnte man (3) nicht mit Direktzahlungen erreichen? Nein - die Kostenanstiege sind zu heterogen. Manche Rechnungen sind 3x des Vorjahres, andere 10x u der Dritte zahlt erst später über die Nebenkosten./3
Tl;dr: 3 Reformvorschläge:
• versehentliche, kontraktive Austerität verhindern durch Fokus auf PRIMÄRSALDO (ex Zinsen), Anpassung POTENZIALSCHÄTZUNG u Reform MTO.
• durch mehr Klarheit Risikoprämien senken, insbs. in Peripherie
• klarere Aufgabenteilung Geld-/Fiskalpolitik /2
Zunächst unsere Problemanalyse: Entwicklung der Schuldenquote vor allem von Wachstum und Finanzierungskosten getrieben (siehe Chart). Wichtiger Hebel also: Optimierung Trade-off zw Wachstum und Sparpolitik (keine kontraktive Austerität!) plus Senkung der Finanzierungskosten. /3
Von 🟡 Freiheit zu 🔴 Respekt: Das Grundsatzprogramm der @fdp baut auf positiver Freiheit auf. Frei ist demnach nicht der, der die Freiheit hat unter der Brücke zu schlafen, sondern der, der selbstbestimmt handeln kann. Isaiah Berlin dazu: cactus.dixie.edu/green/B_Readin… /1
Ein solcher Ansatz hilft viel, wenn es darum geht, einzelne Individuen ohne sozialen Kontext zu betrachten. Philip Pettit erweitert Sen um die soziale Dimension. So bedürfe Freiheit im wahren Sinne des Wortes der Absenz von Abhängigkeit: princeton.edu/~ppettit/paper… /3