Νωρίτερα τον Οκτώβριο 2022 (03/10) είχε δημοσιοποιηθεί το #Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2023. bit.ly/3Vi6sST
Παρακάτω θα συγκρίνουμε τις προβλέψεις της Τελικής Εισηγητικής Έκθεσης με τις Προβλέψεις του Προσχεδίου αλλά και τις αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ( @EU_Commision ) για την #Ελλάδα:
Ο ρυθμός μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ εκτιμάται στο 5.6% για το 2022 και στο 1.8% για το 2023. Οι αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι στο 6.0% και στο 1.0%. Η πρόβλεψη για το ρυθμό μεταβολής του 2022 είναι μάλλον συντηρητική.
Ο πληθωρισμός αναμένεται στο 9.9% για το 2022 και στο 5.0% για το 2023. Οι αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι στο 10.0% και στο 6.0% για το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.
Η ανεργία αναμένεται στο 12.7% και στο 12.6% για το 2022 και το 2023 αντίστοιχα. Οι αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι στο 12.6% και στο 12.1% για το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.
Το Συνολικό Δημοσιονομικό Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης (ΓΚ) αναμένεται στο -4.1% και -2.0%ΑΕΠ για το 2022 και το 2023 ενώ το Πρωτογενές Ισοζύγιο ΓΚ στο -1.6% και στο +0.7%ΑΕΠ (πρωτογενές πλεόνασμα) για το 2022 και το 2023.
Οι δαπάνες για την καταπολέμηση των συνεπειών της ενεργειακής κρίσης ανέρχονται σε €4.8 δις για το 2022. Οι αντίστοιχες δαπάνες αναμένονται στα €250 εκατ + €1.0 δις υπό κατανομή. Το τελευταίο ποσό αφορά την ενδεχόμενη επιδότηση λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.
Αν οι τιμές στην αγορά ενέργειας εξελιχθούν ευνοϊκά και το εν λόγω ποσό μερικώς ή στο σύνολο του δεν χρησιμοποιηθεί τότε αποτελεί εν δυνάμη δημοσιονομικό χώρο για το 2023.
Οι δαπάνες για την καταπολέμηση της πανδημίας covid19 ανέρχονται στα €4.4 δις για το 2022 και αναμένονται στα €180 εκατ ευρώ για το 2023.
Οι μόνιμες δημοσιονομικές παρεμβάσεις για το 2022 ανέρχονται στα 301 εκατ και αναμένονται στα €4.2 δις για το 2023.
Οι παραπάνω δαπάνες περιλαμβάνουν: κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης, διατήρηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, την αναστολή του ΦΠΑ για νέες οικοδομές μέχρι το τέλος του 2024, επιδότησή φωτοβολταϊκών, επέκταση επιδόματος μητρότητας κτλ)
Σύμφωνα με την ανάλυση ευαισθησίαςπου ενσωματώνεται στον ΠΥ2023: μείωση του ονομαστικού ρυθμού μεγέθυνσης κατά 1 ποσοστιαία μονάδα (πμ) θα οδηγούσε σε επιδείνωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος κατά 0.5 πμ ΑΕΠ, σε σχέση με το σε σχέση με το βασικό μακροοικονομικό σενάριο ΠΥ2023
Το χρέος της ΓΚ (δημόσιο χρέος) αναμένεται στο 168.9%ΑΕΠ το 2022 από 194.5%ΑΕΠ το 2021. Για το 2023 αναμένεται στο 159.3%ΑΕΠ. Η σημαντική μείωση του χρέους οφείλεται στην μεταβολή του ονομαστικού ΑΕΠ (πραγματικός ρυθμός ανάπτυξης + πληθωρισμός).
Το δημόσιο χρέος αναμένεται να παραμείνει το υψηλότερο μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης και το 2022 και το 2023, από 194.5%ΑΕΠ το 2021 με μέσο όρο Ευρωζώνης στο 109.2%ΑΕΠ.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα υπενθυμίζουμε ότι το δημόσιο χρέος ήταν σε επίπεδα κοντά στο αναμενόμενο χρέος του 2022, τελευταία φορά, το 2011 (175.2%ΑΕΠ), πριν έντεκα χρόνια.
Οι χρηματοδοτικές ανάγκες για το 2022 ανέρχονταν στα €5.5 δισ ενώ στο ίδιο επίπεδο αναμένονται να παραμείνουν και το 2023 (€5.5 δις ή 2.5%ΑΕΠ για το 2023).
By the end of 2019, the #Eurozone Benchmark interest rates, i.e. the overnight #EONIA rate and the #EURIBOR family (with maturities from 1 week up to 12 months), will either be replaced or their calculation methodology will be radically reformed.