Ik vroeg aan ChatGPT een Twitter-draadje te maken in 5 posts en gaf hem vervolgens het abstract en de namen van de auteurs (artikel: Guessing can benefit memory for related word pairs even when feedback is delayed, Zawadzka et al., 2023) doi.org/10.3758/s13421…. Thread:
1/ Have you ever wondered if guessing can benefit your memory? A new study published in Memory & Cognition found that it can, even when feedback is delayed.
2/ The study, conducted by Katarzyna Zawadzka and Oliwia Zaborowska, found that guessing can facilitate future learning when presented in the form of corrective feedback.
3/ The timing of the feedback is important, with previous research suggesting that for simpler materials such as related word pairs, guessing seems to benefit learning only when feedback is immediate.
4/ However, this study found that learning related word pairs can benefit from guessing even when feedback is delayed as long as participants are reminded of the guessing stage at the time of feedback delivery.
5/ This research helps constrain theories of guessing benefits and extends theories of reminding. Read the full study here: [Insert link to PDF] #memory#learning#guessing
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Overzichtsstudie van Çeken & Taşkin (2022) over wat reeds onderzocht werd in welke leeromgevingen op het vlak van multimedia learning principles (MLP). Enkele vaststellingen en aanbevelingen voor verder onderzoek (op basis van 136 weerhouden studies) /1 slejournal.springeropen.com/articles/10.11…
1) Slechts weinig onderzoek werd verricht naar MLP in de context van VR/AR. Resultaten wijzen in een positief effect op leren, maar precieze effecten van specifieke MLP verdienen verder onderzoek. 2) Onderzoek bijna steeds in hoger onderwijs. Ook in leerplichtonderwijs dienen /2
MLP verder onderzocht te worden. 3) Context is vaak STEM en slechts in beperkte mate in realistische onderwijscontext (veelal laboratorium onderzoek). 4) De factor motivatie werd beperkt onderzocht, zeker niet in combinatie met andere MLP (combinaties van MLP in zijn geheel /3
Hoe kan je de grotere bereidheid tot het leveren van cognitieve inspanning die bekomen wordt door het toevoegen van 'affective pedagogical agents' (PA's) aan multimedia leermaterialen benutten? Die vraag stelde ik mezelf in een thread gisteren en deze /1 sciencedirect.com/science/articl…
wordt in een vervolgartikel van dezelfde auteurs Wang et al. (2023) vandaag beantwoord. Zij koppelden in video's van ongeveer 2min al dan niet positieve PA's aan ofwel herbekijken van de video ofwel de leerstrategie self-explanation. De conditie met zowel positieve PA's als de /2
productieve leerstrategie self-explanation presteerde beter op een post-test (onthouden en transfer). Het (kleine) positieve effect van het toevoegen van PA's in een multimedia leeromgeving kan dus een goede voedingsbodem zijn voor daaropvolgende leeractiviteiten die studenten /3
Meta-analyse van Wang en collega's (2022) naar het effect van affectieve pedagogical agents (PA's) op emoties, motivatie en leeruitkomsten van studenten in een multimedia leeromgeving. Studies vermelden door de band genomen een gemiddeld positief effect /1 sciencedirect.com/science/articl…
maar ook tegenstrijdige uitkomsten. Belangrijke vraag is welke mogelijke 'randvoorwaarden' hierin een rol spelen (leerinhoud, kenmerken studenten, kenmerken PA's ...). Deze randvoorwaarden kunnen mee bepalen of de PA's zorgen voor een verhoogde bereidheid bij studenten om een /2
cognitieve inspanning te leveren, of net zorgen voor overbodige cognitieve belasting en afleiding tijdens leren. De onderzoekers weerhielden 36 studies en kwamen tot een (klein) significant positief effect voor zowel leeruitkomsten (onthouden + transfer) als positieve emotie /3
Onderzoek van Rodemer en collega's (2022) naar het effect van dynamisch versus statisch signaleren in een instructievideo. In complexe video's (5min) over chemische verbindingen werden belangrijke aspecten ofwel statisch/blijvend gekleurd, ofwel op het /1 onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.10…
ogenblik dat ze uitgelegd werden geaccentueerd (plus controlegroep zonder signaleren). Uit de resultaten bleek dat participanten significant meer focusten op relevante aspecten (eye-tracking) en minder overbodige cognitieve belasting rapporteerden (dynamisch vs statisch vs /2
controle). Wat betreft onthouden/begrip was er alleen een significant verschil tussen dynamisch vs controlegroep. De post-testen werden wel meteen na iedere video afgenomen. Het eventuele effect op langere termijn zou ook interessant zijn om te onderzoeken. Maar het blijkt dus /3
Wat reviews als deze van Polat (2022) over de aanwezigheid van de lesgever in video's (IPV) duidelijk maken is dat er veel variabelen de uitkomst bepalen. Resultaten op zowel affectieve, sociale als cognitieve uitkomsten zijn dan ook erg wisselend in de /1 link.springer.com/article/10.100…
41 empirische studies die onderzocht werden. Enkele voorzichtige pogingen. De cognitieve belasting (CL) blijkt niet noodzakelijk groter te zijn met lesgever in beeld. Volgens één studie was de CL zelfs lager voor complexe video's met lesgever in beeld. Een ontwerp waarbij de /2
lesgever niet constant maar op relevante momenten in beeld komt kan aangewezen zijn. Maar ook de videolengte speelt een rol: overbodige CL door aanwezigheid van de lesgever zou toenemen met videolengte. Wat betreft affectieve aspecten lijkt de aanwezigheid van de lesgever een /3
Onderzoek van Forrin et al. (2021) naar het verband tussen de lengte van tekst (op een computerscherm), het afdwalen van gedachten (mind-wandering, MW) en tekstbegrip. De totale hoeveelheid tekst bleef tussen de verschillende condities gelijk maar werd /1 tandfonline.com/doi/full/10.10…
'per scherm' in gemiddeld 12 of 30 woorden aangeboden. Hoewel (niet intentioneel) MW groter was voor de conditie met meer tekst per scherm was er geen verschil in tekstbegrip (over condities heen was er wel een negatieve samenhang tussen tekstbegrip en MW, maar dus geen /2
verschil in tekstbegrip tussen condities). Participanten moesten meerdere onderwerpen na elkaar bestuderen en tekstbegrip nam stelselmatig af na lezen van meerdere onderwerpen. Dit zou (zoals de onderzoekers ook suggereren) mss eerder te maken kunnen hebben met overbelasting /3