Dienstmededeling: ik stop met inhoudelijke berichten over landbouw op Twitter. Ooit was het leuk om hier alle kanten van een gepolariseerde discussie te belichten. Tegenwoordig krijg ik voornamelijk nog reacties die mij als journalist in een bepaalde hoek willen drukken. 1/x
Als journalist hoor ik nadrukkelijk niet tot een bepaald kamp. Dit artikel ging nota bene vooral over een - ik denk gerechtvaardigde - klacht vanuit LTO en boeren in den brede over de overheid. Als zelfs dan al elke keer aan mijn intenties wordt getwijfeld, houdt het ergens op.
Twitter loopt van progressieve zijde langzaam leeg, terwijl het een echoput van conservatief Nederland aan het worden is. Ik hoor bij geen van beide, maar het heeft niet zoveel zin meer als maar een deel van de samenleving hier aanwezig is.
Ik heb wat op Mastodon en Bluesky rondgekeken: daar is iedereen erg progressief en tevreden met zichzelf. Het is jammer dat verschillende groepen in de samenleving elk hun eigen bubbel aan het opzoeken zijn. Het leuke van Twitter was dat je het hier allemaal tegenkwam.
Ik ben te gehecht aan mijn netwerk hier om de stekker eruit te trekken. Maar ik heb er steeds minder zin in om er actief tijd en aandacht in te steken. Blijkbaar hebben veel mensen hier als het om de journalistieke inhoud gaat vooral behoefte aan bevestiging van hun eigen gelijk.
Misschien ga ik ooit wat inhoudelijks doen met Linkedin, al zie ik daar nog wat tegenop. Ik blijf hier vast wel voor de grapjes. Maar draadjes ga ik voorlopig niet aan beginnen en mijn verhalen zoeken jullie zelf maar op. We hebben een mooie website:
Ik geloof onmiddellijk dat het op Bluesky 'goed meevalt', want iedereen is het daar vooralsnog gezellig met elkaar eens. Maar er zit volgens mij bijna niemand rechts van D66 of conservatiever dan linkerflank CDA en dat is wat mij betreft óók niet goed.
Statenzaal #Brabant loopt vol voor debat over mislukte formatie. BBB, VVD, GroenLinks en PvdA hadden bijna een akkoord. Maar toen kon BBB toch niet leven met afspraken over stikstof en stallen. In deze habitat ga ik altijd instinctief een liveverslag twitteren, dus vandaag ook.
Dit schreef @BartTrouw vorige week over de gesneuvelde formatiepoging:
@BartTrouw De zeven grootste Brabantse gemeenten stuurden al een stevige brief naar Provinciale Staten. Zij vrezen door de mislukte formatie - en het mislukte landbouwakkoord - dat Brabant alleen maar langer op slot blijft, met grote gevolgen voor o.a. woningbouw:
Draadje nummer 1 over landbouw en stikstof in provinciale coalitieakkoorden. We beginnen met Gelderland (BBB, VVD, CDA, CU, SGP). Een coalitie zonder linkse partijen dus.
Eerst maar even over stikstof en jaartallen, want die discussie gaan we in alle akkoorden terugzien. Er is immers Het Landelijk Stikstofdoel: op 74% van de natuurhectares mag geen stikstofoverschot meer zijn. Maar is dat per 2030 of 2035? (2)
In de wet staat 2035. In het landelijke coalitieakkoord staat 2030 - een vervroeging dus. Maar 2030 heeft nog altijd geen officiële status. Bovendien wil het CDA heronderhandelen. Hoe meer provincies nu hardop '2035' zeggen, hoe kleiner de kans dat 2030 overeind blijft. (3)
Er valt van alles aan te merken op de modelwerkelijkheid die we rondom stikstof hebben geschapen. Maar wat hier gezegd wordt klopt gewoon niet. De stikstofcrisis is zonder desinformatie al ingewikkeld genoeg. Uitleg voor de geïnteresseerde leek: (1/25)
We hebben in Nederland een model dat voor elke hectare aan natuur inschat wat er per jaar aan stikstof neerkomt. Dat gebeurt in de eenheid mol per hectare per jaar. Een mol is bij stikstof ongeveer 14 gram. Op de gemiddelde hectare komt ongeveer 1500 mol/ha/jaar terecht. (2)
Elke hectare aan natuur heeft ook een 'kritische depositiewaarde', ofwel KDW. De KDW is de hoeveelheid stikstof die de natuur daar maximaal aan kan. Wordt de KDW overschreden, dan bestaat het risico - dit is dus niet sowieso het geval - dat de natuur verslechtert. (3)
Ik loop in roerige tijden ongeveer 2,3 ophef achter en kom nu pas aan DE BRIEF van Europa toe. Wat mij vooral opvalt: net als de vorige commotiebrief (over Van der Wal die toch niet met Staghouwer in Brussel was) is ook dit allemaal nogal algemeen en hoogover geformuleerd. (1/13)
"It will be essential that the gains in reductions (...) are not lost in the regularization of other ammonia permits". Ik weet niet zo zeker of dat over PAS-melders gaat. Bij PAS-melders weet je al zeker dat the 'gains' niet 'lost' raken. (2/13)
PAS-melders zorgen immers voor uitstoot die er de facto al is. PAS-melders legaliseren zorgt dan ook niet voor méér uitstoot. Er raken dus geen 'gains' 'lost'. Als je PAS-melders níét legaliseert en alle ruimte naar natuur laat gaan komen er wél meer 'gains'. (3/13)
Mijn eerste indruk: de tussenstand bij CDA - D66 is ongeveer 11-1. Kan ook 12-0 of misschien 9-3 zijn. Want er komen nu allerlei nieuwe coalities in provincies die gaan zeggen dat ze 2035 (de wet nu) als uitgangspunt nemen. #stikstof#crisisoverleg (1)
Als je dan gaat heronderhandelen over het regeerakkoord is er een 'nieuwe realiteit'. Als je dan als kabinet alsnog vast zou houden aan 2030, dan plaats je jezelf wel heel opzichtig tegenover provincies en zijn al de door het kabinet benoemde kloven ook weer wat gegroeid. (2)
Los daarvan moet de vernieuwde stikstofwet (die het jaartal 2030 wél een officiële status moet geven) nog door de Eerste Kamer. Als dat al lukt voordat de nieuwe Eerste Kamer is gekozen, lijkt me dat het CDA dit in elk geval niet steunt. (3)