Omdat we in Nederland sinds september 2020 doorgaan en gedogen dat NL banken een voorschot nemen op een extreem privacyschendende wet die onder EU recht nooit aangenomen kan worden, daarom is Human Rights in Finance . EU opgericht.
Het besef begint langzaam in te dalen dat we in NL veel te veel doen en ook dingen doen die in EU verband helamaal niet mogen. Zoals dat unieke collectieve sleepnet van transactiemonitoring uitrollen over heel Nederland.
Wie wil begrijpen welke brief uit Europa door andere landen wél begrepen wordt en welke wij als Nederland als ongeschreven beschouwen kan hier de visie van de Europese Data Protection Board lezen.
Daarin staat dat ons huidige TMNL als publiek-private samenwerking niet door de beugel kan.
The setting up of public-private partnerships (“PPPs”) aiming to allow private parties (i.e. the obliged entities) to monitor subjects (i.e. their customers), on the basis of operational information provided by law enforcement authorities, and possibly related to ongoing law enforcement investigations, would entail significant risks from a data protection perspective.6
En dat nieuwe vormen van samenwerking aan heel strikte voorwaarden zullen moeten voldoen. Lees: nooit een volledig sleepnet zullen kunnen zijn.
'Furthermore, the EDPB notes that the provisions proposed by the Council would allow data sharing (or data pooling) between obliged entities (without the involvement of public authorities). The data resulting from the data sharing/pooling will be used by each obliged entity to implement their AML/CFT obligations, i.e., customer due diligence obligations and reporting of suspicious transactions, if any. This implies very large scale processing, resulting in mass surveillance by private entities, the proportionality of which is highly questionable.'
Zoals Financiën zelf ook zegt. Oeps. Nu er in EU een regulation is gemaakt, mogen wij in NL er niet meer met eigen idee-tjes en wetten van afwijken.
Het wetsvoorstel Plan van Aanpak was al controversieel, maar nu is het zelfs verboden geworden.
Want wie de leidraad van DNB over witwasmonitoring erbij pakt ziet staan dat het uitbesteden van monitoring van transacties aan derde partijen (lees: TransactieMonitoring NL) niet is toegestaan.
Elke dag dat TransactieMonitoring Nederland namens alle banken actief is om zakelijke klanten, te monitoren, vooruitlopend op een wet die dat dan legaal zou maken, is een dag dat de Wwft overtreden werd door TMNL, en DNB, NVB en Financiën staan erbij en kijken ernaar.
Kortom. Alle transactieverwerking van persoonsgegevens door TransactieMonitoring Nederland is onrechtmatig en daarmee in strijd met de GDPR/AVG. Het gaat ook niet rechtmatig kunnen worden want Europa legt net uit dat het niet kan.
Nu kunnen we nog 100 miljoen muizepaadjes gaan beginnen te verzinnen, maar wat ik hier schrijf is geen rocket science. Waarom zou de AP eerder al zo duidelijk zijn geweest, de Raad van State, allerlei belangengroepen?
Gewoon omdat het Europeesrechtelijk niet kan en niet mag.
Dat weet je als het proefschrift van Carolin Kaiser in 2018 gelezen had. Of je leest deze uitspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.
Te voorzien is echter dat we in Nederland, in het naar spruitjeslucht en overmatige lokale oplossingen riekende financiele toezichtlandschap, ons geen bal aantrekken van wat Europa zegt.
En zo kom je uit bij Human Rights in Finance . EU.
Lopende zaken van @hrifeu zijn:
- infringement procedure wegens teveel witwasbeleid door Ministerie van Financiën
- anullment procedure wegens overmatige EU richtlijn rond klantgegevens in betaal/cryptoberichten
- tuchrechtmeldingen grootbankiers wegens overkill witwassen,
- etc.
@HRiFEU Meest recent kan daaraan toegevoegd worden, de actie om de algemene bankvoorwaarden als verboden samenwerking / machtsmisbruik ongeldig te verklaren.
Sorry hoor, maar die uitspraak van het College van Beroep over reclame voor tabaksfabrikanten dateert nog van de jaren zestig ruim voor Kotler ooit iets over marketing en reclame schreef.
Keiharde bonusafspraken maken en afspraken over schapindeling zijn volgens het College van Beroep voor het bedrijfsleven geen marketing of verkoopbevorderend te noemen?
Disclaimer: ik vind het CBB een rechtbank die niet meer van deze tijd is. Ze heeft niet een evaluatie gedaan de impact van toeslagenschandaal op eigen onbillijke regelgeving rond bekostiging financieel toezicht bijvoorbeeld. En kiest de kant van de grote partijen in mijn ogen.
Maar goed even voor de duidelijkheid. Als Omtzigt op dag 1 had gezegd: die rechtsstaat beloftes zijn praatjes voor de vaak, ik doe niet mee (wat iedereen in NL gewoon al wist) dan had ie verwijt gekregen het niet te hebben onderzocht.
Nu heeft Omtzigt het proces lang laten doorlopen. Te lang volgens sommigen. Maar dat denk ik niet.
Lang genoeg om aan te tonen dat in woord de rechtstsaat respecteren en in daad je daarnaar gedragen de 3 overige partijen niet gegeven is.
Een QED-tje.
Vervolgens heeft hij de enige logische politieke conclusie getrokken en als hoeder van die rechtsstaat dat op papier gezet en komt er gezeur en gezeik van bijna iedereen.
Terwijl hij voor allemaal de rechtsstatelijk hete kolen uit het vuur haalt.
Ik zie een interessant interview met onthutsende denkfouten in het FD van de AFM voorzitter over het nut van bestrijden financiële criminaliteit en hoe dat altijd een uitruil is.
Ze schetst de theorie van efficiënt financiele criminaliteit aanpakken.
Let wel de theorie. 🧵
Ten eerste. Efficiënt aanpakken zou je moeten bewijzen als regelgever, om de grondrechten op privacy te doorbreken. Nu heb ik rond de melding ongebruikelijke transacties alle evaluaties sinds 1995 op een rij liggen. Dat bewijs ligt er niet. En dat komt er ook niet.
Er is een heftige onwil in de Nederlandse beleidssector om te kwantificeren hoe efficiënt het witwasbeleid is. Wetenschappers lopen daar al jaren tegenaan. FATF geeft daar ook al jaren kritiek op. Hoe weet je of je effectief bent.
@ChrisAalberts Ik schreef een artikel over meldingen en hoe pers daarmee om zou moeten gaan. Stap 1 is de reglementen lezen. Want dan begrijp je wat de spelregels zijn.
@ChrisAalberts Stap 2, als je échte journalist bent, is een stap terug doen en kijken: hoe doen andere partijen dat: is de PvdD een uitzondering in het inrichten van integriteitsregels. Antwoord: ja. Alle ballen gaan op 1 persoon in plaats van integriteitscommissie.
@ChrisAalberts Toen ik de eigen analyse maakte van de situatie bij de PvdD was me al snel duidelijk dat er een onterechte druk en onmogelijke rolvermening bij de integriteitssecretaris lag. Om die reden heb ik in mijn tweets daar weinig aandacht aan besteed. Geen reden om druk hoger te maken.
OK, laten we de puzzel rond die integriteitsmeldingen even oplossen. Met de sleutelvraag. Als een bestuur bestuurt, voorziet het meldregment van de partij van de dieren dan in een melding door het bestuur zelf.
Allereerst. Een bestuur bestuurt en bedient zich van alle bestuurlijke middelen die haar indachtig het reglement en de wet ter beschikking staan. Overleg, vergadering, afstemming, coördinatie, mediatie. Alles kan.
En het bestuur bestuurt een organisatie. Waar van alles gebeurt.
Op deze pagina kun je naar hartelust grasduinen in reglementen van Partij van de Dieren. De pagina is een groot bewaard geheim. Bijna niemand van de pers heeft de moeite gedaan hierop te klikken. Dat maakt hem echter niet minder relevant.