عِزّ الأزهري (Izz) Profile picture
Currently in Cairo, Nothing special, More issues than vogue. #lestarikansyariah #ARMY @BTS_twt
27 Aug
مسألة ؛ هل يمكنك تغيير ملفك الشخصي من مرتبطٍ إلى عازبٍ دون قصد الطلاق؟، وهل يقع أم لا؟ . . .

Polemik ; Bolehkah mengubah status perhubungan daripada sudah berpunya kepada bujang tanpa niat talak?, Berlaku kah talak ataupun tidak? . . .

Bebenang,
#lestarikansyariah
١. ق ؛ النكاح مبني على اليقين والأصل فيه عدم الفراق أو الطلاق.

1. Umumnya dalam topik Munakahāt terdapat beberapa penelitian yang perlu diambil perhatian antaranya, pernikahan adalah suatu ikatan yang menghubungkan antara dua pihak secara yakin,
Pada asalnya[perkahwinan] tidak berlaku sebarang perpisahan antara dua pihak tersebut jika tidak berlaku sebarang perkara yang boleh menyebabkan berlakunya talak atau perceraian.
Read 20 tweets
25 Aug
ولم تتعارض قاطبة الفقهاء والأصوليين ذات الصلة بين علمي الأصلين وهما اللغة العربية وأصولها والفقه وأصوله، ويسعى دورها أهميةً كبيرةً في تكوين الملكة الفقهية والأصولية الرصينة،

#lestarikansyariah Image
وتبنى هذه الملكات لتحقيق وتدقيق الفهم مقاصد الكلام الذي يسهم في التمكن من إعطاء الحكم الشرعي للقضية المطروحة إما برده إلى مظانه في مباحث الدلائل اللفظية وبالاستنباط في أدلته أو نصوصه الشرعية مع قواعدهه [الفقه] الكلية وقواعدها [الأصول] الجزئية والأطروحة صحيحة وأنا أوافقكم،
وقال الامام الجويني في كتابه غياث الأمم ص ٢٥٤ ؛ فلا بد من الارتواء من العربية فهي الذريعة إلى مدارك الشريعة، ولن ننفى أساسيتها للمجتهد والمفتى والفقيه والأصولي لأن ما صنف في هذين العلمين غالبا إنما هو من المطالب العربية،
Read 9 tweets
24 Jul
لجوء أو رجوع المصطلح العِلمي النَّقدي الذي يتواضع أهل فن معين من الصناع إلى ذلك الفن أمر لا يكاد الباحث الاتقان والانضباط به،

Kepentingan merujuk konteks terminologi sesuatu ilmu pengetahuan daripada ahlinya yang mahir perlu didisplinasasikan menurut metodologi ilmu tersebut,
وإذا اطلق المصطلح المعيّن عندهم انصرفت أذهاننا إرجاعه بإزاء المعنى المراد في وضعهم الخاص فهذا يسمى بالوضع العرف الخاص . . .

Terkadang para pengkaji bahkan ilmuwan dilihat gagal memahirkan displin yang telah disepakati oleh para Ulama' sejak berzaman ini,
bukankah anda selaku [penuntut ilmu] sudah makruf dengan Al-Urf Al_khās?, Namun persoalannya bagaimana dengan orang awam? . . .
Read 11 tweets
24 Jul
Did you know that one of the most unique contributions of ancient Muslim civilization to all of humanity was creating a specialized wing for mental health treatment in traditional Islamic hospitals? These traditional healing centers- translated as “place of healing”-
were called Dar al-Shifa in Arabic, and Maristan was their shortened name in Farsi. They followed the Islamic principles of holistic healing- treatments for the mind, body, and soul. No stigma, just quality mental health treatments.
Here at Maristan- named after these incredible healing centers- our goal is to bring back authentic traditions and follow evidence-based best practices for mental health treatment in our communities.
Read 4 tweets
22 Jul
الأُمَرَاءُ والعُلماءُ إذا صلحا صلح الناس جميعا،

Pemimpin & Ulama, saya rasakan dalam gambar ini menggamit dan mengimbau seribu satu makna berkaitan dua golongan tersebut, tidak disangka aturan Allah Ta'ala buat hambaNya YB Azeez Rahim sewaktu keberadaan beliau di Bumi Kinanah,
Mencuit hatinya yang mungkin saat kini gundah gulana dengan tanggapan, tohmahan dan jangkaan orang ramai buat pasukan pengaman beliau untuk bertandang ke rumah seorang tokoh ulama yang berasal daripada Hadramaut, Yaman yang kini bermukim di Mesir mendidik anak-anak nusantara,
Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ;

صنفان من الناس إذا صلحا صلح الناس وإذا فسدا فسد الناس، العلماء والأمراء وفي رواية الفقهاء والأمراء،

Al-imam Al-as'fahanī memuatkan hadis ini dalam Hilyatul Auliya' dan Alhafidz As-suyuthī dalam Jami' Soghirnya yang bermaksud ;
Read 15 tweets
21 Jul
'لا حياة لمن عاش شهيرا'

Tiadalah kehidupan yang sebenar bagi mereka yang gilakan kemasyhuran, jika anda seorang penuntut ilmu fokuskan tujuan utama anda sebagai penuntut ilmu tidak perlu melakukan sebarang lagak bebal kononnya menjadi 'orang tengah' antara kemelut influencer,
Semakin banyak kita bercakap semakin banyak salahnya itulah realitinya, usahlah diri ini banyak aib selaku penuntut ilmu, banyak lompang yang perlu kita tampung, habis tunggang langgang etika berkomunikasi dalam bahasa arab baik bahasa arab pasar Mesir mahupun bahasa arab Fusha',
Bila anda mulai tuturkan semisal 'ُوهو خرجْت' [dan ia individu tersebut aku keluar] apakah yang anda ingin sampaikan disini?, Sebegitu 'أنا مش عارف، لا أعرف ووو' apakah sebetulnya uslub ini digunakan oleh Arab Mesir?,
Read 7 tweets
3 Jul
Seputar fiqh berkaitan mekanik atau pekerja di bahagian industri permotoran yang dibalai tangan ✋ mereka dengan kesan minyak hitam yang ketara dan agak sukar dihilangkan (دُهنٌ مَائِعٌ),

Sila ikuti bebenang ringkas ini 👉🏻
#lestarikansyariah
Al-imam Ibn Hajar Al-Haitamī menjelaskan :-
ولو كان على أعضائه أثر دهن مائع فتوضأ صحّ وضوءه ولكنه بشروط،
Jikalau mengenai pada anggota wudhu' atau anggota basuhan wajib suatu kesan minyak yang melekit lalu ia mengambil wudhu' sah wudhu'nya tetapi bersyarat,
Antara syarat-syaratnya adalah ;
(1). بقي أثره في البشرة دون عينه بعد غسله.
(1). Sudah dibasuh dengan cermat tetapi masih lagi kekal kesan minyak tersebut tanpa fizikal cairannya pada permukaan kulit, maka dimaafkan.
Read 7 tweets
30 Jun
Stigma 'PENUNGGANG AGAMA' atau 'PEMIMPIN RETORIK ISLAMIS' vs tuntutan As-Sunnah dan Mazhab yang sebenar,

Menjawab kedangkalan pimpinan partaik yang merasakan tercabar dengan kempen 'bendera putih' rakyat berikut bebenangnya ;
#lestarikansyariah
@nikabduh
@PASPusat
Ya sememangnya benar islam tidak mengalakkan pengikutnya meminta-minta (mengemis) walhal mereka memiliki tubuh badan yang sehat dan berkemampuan mencari punca pendapatan dan rezeki untuk menyara keperluan keluarga mereka,
Kita juga tidak nafikan anjuran islam menggalakkan pengikutnya untuk berdoa dan bertawakal setelah berusaha dan berikhtiar seadanya, persoalannya adakah rakyat dilarang meminta-minta (mengemis) dalam setiap keadaan dan masa,
Read 25 tweets
26 Jun
Hukuman setimpal sewajarnya dikenakan kepada penyihir menurut perspektif syarak walaupun setakat ini tidak terdapat akta atau enakmen undang-undang mahkamah disebalik perbuatan terkutuk ini,

Sila ikuti bebenang ringkas ini 👉🏻
#lestarikansyariah
Persoalan mengapakah mahkamah atau jabatan agama tidak dapat membentuk suatu bentuk rang undang-undang yang boleh dijadikan akta seksaan bagi menghukumi pesalah membabitkan aktiviti sihir? . . .
Al-imam Mawadī sudah menjelaskan bahawasanya ;

فهو ما يخفى فعله من الساحر ويخفى فعله في المسحور فلا يمكن أن يوصف في الدعوى على الساحر ولا تقوم به بينة في المسحور.
Read 24 tweets
25 Jun
Non partisan berbicara, kegagalan kerajaan atau pemerintah dalam menguruskan situasi pandemik kini, kes bunuh diri yang berleluasa, bagaimana kita selaku muslim menyikapi situasi sebegini menurut perspektif syarak, berikut bebenang ringkas yang dapat kita kongsikan bersama 👉🏻 ,
Kes membabitkan bunuh diri sememangnya menyayatkan hati, apatah lagi Islam melarang penganutnya membunuh diri dalam apa jua sebab, ia adalah dosa yang sangat besar, sepatutnya kerajaan atau pemerintah memainkan peranan menangani kes sebegini di waktu pandemik makin menular,
Semakin berleluasa kes sebegini secara tidak langsung akan menyebabkan terlahirnya barah kerosakan terhadap komuniti kemasyarakatan (المفاسد الاجتماعية) 'Social Vices',
Read 12 tweets
25 Jun
Apabila berbicara soal tujuan menjaga kelangsungan zuriat dan keturunan (حفظ النسل) perkara yang sangat dititikberatkan adalah 👉🏻
1. Bagaimana kita selaku insan yang beragama Islam dapat menunaikan tanggungjawab menjaga kelangsungan zuriat dan keturunan sesuai dengan saranan syarak (التوالد أو التناسل الشرعي), oleh itu dalam soal menjaga keturunan ini ia bukan soal 'buat anak' semata-mata,
2. Apakah tujuan disebalik menjaga kelangsungan zuriat dan keturunan?, Al-imam Izz Ibn Abdissalam menyebutkan ia bertujuan (غاية إعمار الكون) iaitu memelihara kelestarian hidupan selaku manusia,
Read 6 tweets
24 Jun
Pernikahan yang membabitkan seorang bapa tiri (di mana ia sudah bersetubuh dengan si ibu) dan anak tirinya ;

HARAM dan WAJIB FASAKH berikut penjelasannya ikuti bebenang ringkas ini 👉🏻
#lestarikansyariah
Penghujahan ;

قال ابن حجر الهيتمي :- فَتَحْرُمُ أَبَدًا (إنْ كَانَتْ الْكَبِيرَةُ مَوْطُوءَةً) لِأَنَّهَا رَبِيبَةٌ . .

Ibn Hajar Al-haitamī menjelaskan :- diHARAMkan selama-lamanya (pernikahan membabitkan si bapa dan anak tirinya) jikalau si bapa sudah bersetubuh dengan si ibu
Pengecualian ;

بِخِلَافِ مَا إذَا لَمْ تَكُنْ مَوْطُوءَةً لِأَنَّ بِنْتَ الزَّوْجَةِ لَا تَحْرُمُ إلَّا بِالدُّخُولِ . . .

diKECUALIkan (tidak haram) jika si ibu belum lagi disetubuhi oleh si bapa maka pernikahan antara si bapa dan anak diperharuskan oleh syarak . . .
Read 10 tweets
21 Jun
Seni 'sumpah seranah' orang mesir ;

Mesir : Weh ko sembang apa ni paklong?, Cam pompuan je aku tengok, baik ko mai sini solat hari raye dgn kite org, amacam?.

Israel : ko ingt ko sorg je ke solat, kami solat 17 kali shri kot lagi byk drp ko!.

Permintaan akhuna @fakhrifadzli
Mesir : Weh anjing ko cakap apa?, berani ko sembang psl solat kite org weh anjing!

Israel : laa abis tu ko berani jee kritik kami, ko tau tak org ko bunuh kami, bunuh klrga kami.

Mesir : weh anjing ko yg bunuh org kami nye sembang paklong, badigol betul sial nak berdalih lagi.
Israel : Weh org ko bunuh org kami lah!...

Mesir : Bunuh sapa bodoh?, Org mana bunuh ko?, Israel meen?, dasar anjing kurap, pukimak betol, mak ko hijau...

Israel : bla la la la aaaa... 😅
Read 4 tweets
17 Jun
Seputar hukum tolong mengecat peti surat milik tuan sewaan atau penyewa yang lain ! . . .

أقول :- تصرف الشخص في ملك الغير من استعمال وصلح ك تلوين صندوق البريد للمؤجّر الأخر، لا يجوز بعد إذنه شرعا ولو شاركه في منفعته . . .

Jawapannya . . .
Sila ikuti bebenang ringkas ini,
ق :- لا يجوز لأحد أن يتصرف في ملك الغير أو حقه بلا إذن صاحبه.

Kaedah :- menyebutkan tidak dibenarkan oleh syarak untuk urus atau rintah barangan atau milikan individu lain tanpa izin pemiliknya atau pemilik yang berkongsi konsesi milik yang sama seperti penyewa yang lain.
قال الإمام ابن حجر :- (مسألة)(وَأَمَّا الْجِدَارُ الْمُشْتَرَكُ) بَيْنَ اثْنَيْنِ (فَلَيْسَ لِأَحَدِهِمَا وَضْعُ جُذُوعِهِ عَلَيْهِ بِغَيْرِ إذْنٍ) وَلَا ظَنِّ رِضًا (فِي الْجَدِيدِ) . . .

Al-imam Ibn Hajār :- (permasalahan) bagi mereka yang menyewa,
Read 10 tweets
16 Jun
[مسأله] ڤرموسافرن أتاو برڤرݢين سأورڠ وانيتا تنڤا کليبت محرمڽ بوکنله سواتو بنتوق عبادة يڠ برصيفت جلس ارهنڽ برداسرکن دليل٢ يڠ تونتس سڤرتي کواجيڤن صلاة . . .

ببنڠ ريڠکس،
#terjemahanrambang
#lestarikansyariah
يڠ مان ايا جوݢ تيدق دکاءيتکن دڠن تونتوتن مصلحت، سباليقڽ حکوم برکناءن ڤوليميک ڤرمسئلهن اين رياليتيڽ مسيح برکيسر دالم رواڠ ليڠکوڤ سجاءوه مناكه کمصلحتن دان كمفسدان ڤربواتن ترسبوت،
جک ڤرموسافرن اتاو برڤرݢين وانيتا ترسبوت دالم کأداءن امان دان سلامت، مک ڤربواتن ترسبوت اداله هاروس سام اد مليبتکن کليبت محرم برسامڽ اتاوڤون تيدق، سلاما مان ڤرموسافرن دان برڤرݢين ايت اداله ڤرموسافرن دان برڤرݢين يڠ هاروس . . .
Read 5 tweets
16 Jun
[Mas'alah] permusafiran atau berpergian seorang wanita tanpa kelibat mahramnya bukanlah suatu bentuk ibadat yang bersifat jelas arahannya berdasarkan dalil-dalil yang tuntas seperti kewajipan solat . . .

Bebenang ringkas,
#terjemahanrambang
#lestarikansyariah
Yang mana ia juga tidak dikaitkan dengan tuntutan maslahat, sebaliknya hukum berkenaan polemik permasalahan ini realitinya masih berkisar dalam ruang lingkup sejauh manakah kemaslahatan dan kemafsadan perbuatan tersebut,
Jika permusafiran atau berpergian wanita tersebut dalam keadaan aman dan selamat, maka perbuatan tersebut adalah harus sama ada melibatkan kelibat mahram bersamanya ataupun tidak, selama mana permusafiran dan berpergian itu adalah permusafiran dan berpergian yang harus...
Read 11 tweets
11 Jun
لا يجوز مجاراة العوام ببيان الأدلة الشرعية على الأحكام ومناقشتهم، لأن هذا تحقير للعلم، فمن العامي حتى يجاريه العالم في تنزيل ما هو للمجتهد إليه؟!

Tidak harus [Haram] mengajarkan masyarakat awam penghujahan syara' secara terperinci dan selok belok berkaitan Ijtihād,

Thread . . .
فضح للجريمة العلمية من الرجل الوقح السفيه الذي نسب لنفسه فضل الأزهر الشريف، سي مد شهاب الدين يتيم . . .

بقلم الشيخ صهيب حسن الشافعي الأزهري حفظه الله بحيث قال :-

إن غاية كلامنا مع العامي أن نقول له: هذا واجب هذا حرام هذا مستحب هذا حرام هذا مكروه هذا مباح هذا صحيح هذا فاسد،
أكثر من ذلك لا يجوز خطابه به، فإن ذلك من باب إهانة العلم بوضعه في غير أهل ممن لا يفهمه، قال الإمام الغزالي في المستصفى:

(العامي ليس أهلا لطلب الصواب، إذ ليس له آلة هذا الشأن فهو كالصبي والمجنون في نقصان الآلة... ولأن العامي إذا قال قولًا عُلِم أنه يقوله عن جهل،
Read 17 tweets
9 Jun
Seputar 'Msytery Box' ;

- وأفتى ابن عبد السلام وابن الصلاح وبعض [الأصحاب]، إذا أيس حافظ السلعة الملتقطة بعد البحث والتعريف التام،

Al-imam Izz Ibn Abdissalam, Ibn Solah dan Ashab [Syafi'eyyah] menyatakan jika pemungut berputus asa untuk meneruskan penjagaan barangan tersebut,
فيصرفها في أهم المصالح إن عرف، وإلا سأل عارفا بها ويقدم الأحوج . . .

Maka ia perlu diuruskan oleh pihak yang bertanggungjawab selagi mana tidak ditemui pemiliknya, bahkan jika terdapat pihak yang mana berkeahlian untuk menjaga dan mencari siapakah pemilik asalnya,
juga dipertimbangkan, konklusinya diutamakan inisiatif yang lebih'oblige-compel' . . .

#التأهيل_الففهي
#عز_الأزهري
Read 4 tweets
8 Jun
أقول :- أن بيع الغائب أو المجهول الذي لم يره المتعاقدان، وبيع الملتقط به الذي لم يعلم صاحبه لا يصح عند معظم الفقهاء . . .

Jual-beli melibatkan bungkusan barangan majhul yang tidak diketahui pemiliknya dalam aplikasi Shoppe yang tular di media sosial adalah . . . .

Thread.
- TIDAK SAH menurut sebahagian besar Fuqaha' terutamanya Mazhab Syafie berikut penghujahannya ;

(وَالْأَظْهَرُ أَنَّهُ لَا يَصِحُّ) فِي غَيْرِ نَحْوِ الْفُقَّاعِ كَمَا مَرَّ (بَيْعُ الْغَائِبِ) الثَّمَنِ أَوْ الْمُثَمَّنِ بِأَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدُ الْعَاقِدَيْنِ . . .
Al-Imam Ibn Hajar Al-Haitami dalam Hasyiyahnya menyebutkan bahawa pendapat yang muktamad menyatakan tidak sah jual beli barangan yang majhul (tidak jelas Apakah ia?, Apakah klasifikasinya?, Apakah jenisnya?)
Read 17 tweets
7 Jun
إثبات واقعية علم أصول الفقه وحيويته في الاستثمار وإنتاج الفروع وحقيقة تأثيرها في استنباط الأحكام الشرعية، في تخريج المسائل الفقهية الفرعية من أصولها المُستنبطة بالأدلة الإجمالية يخرج نظرية علم أصول الفقه من منهج التجريد والتنظير إلى ساحة الواقع العملي التطبيقي،

Thread . . . Image
فلا بد لكل الباحثين لديهم معرفة كاملة للكليات التشريعية وأثرها في باب الإجتهاد والفتوى،
قال العلّامة الزنجاني رحمه الله :- ثم لا يخفى عليك أن الفروع إنما تبنى على الأصول وأن من لا يفهم كيفية الاستنباط ولا يهتدي إلى وجه الارتباط بين أحكام الفروع وأداتها التي هي أصول الفقه لا يتسع له المجال ولا يمكنه التفريع عليها بحال،
Read 8 tweets
7 Jun
إثبات واقعية علم أصول الفقه وحيويته في الاستثمار وإنتاج الفروع وحقيقة تأثيرها في استنباط الأحكام الشرعية، في تخريج المسائل الفقهية الفرعية من أصولها المُستنبطة بالأدلة الإجمالية يخرج نظرية علم أصول الفقه من منهج التجريد والتنظير إلى ساحة الواقع العملي التطبيقي،

Thread . . . Image
فلا بد لكل الباحثين لديهم معرفة كاملة للكليات التشريعية وأثرها في باب الإجتهاد والفتوى،
قال العلّامة الزنجاني رحمه الله :- ثم لا يخفى عليك أن الفروع إنما تبنى على الأصول وأن من لا يفهم كيفية الاستنباط ولا يهتدي إلى وجه الارتباط بين أحكام الفروع وأداتها التي هي أصول الفقه لا يتسع له المجال ولا يمكنه التفريع عليها بحال،
Read 6 tweets