Sitt ner i klassen. Magister Larsson ska köra katederundervisning om hur kommuner gör när de sparar på skolan. Det här blir årets stora budgettråd där jag förklarar hur @tsbalans går till väga när vi gör skolnedskärningskartan. Läs och dela gärna. google.com/maps/d/u/0/edi…
Förra året gjorde @asaplsnr ett enormt arbete när vi undersökte hur många kommuner som lägger besparingskrav på vård, skola och omsorg (260 av 290). I år tar jag hand om det mesta och ambitionen är lite lägre eftersom vi fokuserar på skolan. tankesmedjanbalans.se/9-av-10-kommun…
Inför varje år tar kommunfullmäktige beslut om nämndernas ramar, dvs hur mycket pengar varje nämnd har att röra sig med under nästa år. Kommunerna har lite olika räknesätt men det vanliga är att man utgår från årets budget och ökar med volymförändringar och pris- och löneäkningar
SKL räknar hela tiden på hur mycket kostnaderna i kommunerna förväntas öka. Detta är en hjälp till kommuner när de ska lägg budget för nästa år. Man kollar hur mycket inflationen förväntas bli (prisökningar) och lägger till hur mycket löner förväntas att öka.
Just nu (det ändras hela tiden) ser beräkningen av index för tidigare år, för i år, och för kommande år ut så här. Under 2019 förväntas inflationen/prisökningen bli 2,6 % och löneökningarna bli 3,1 %. Eftersom löner är större del av kostnaden än pris blir indexet 3,0.
Det här är ett genomsnittligt värde för hela landet och för hela den kommunala sektorn. Det vi vet är att löner ökar mer i storstäder och att lönerna för lärare ökar mer än lönerna för andra kommunala yrkesgrupper. Vi har ändå utgått från 3,0 % när vi gjort undersökningen.
Det SKL säger till sina kommuner, och det vi säger i vår undersökning, är att kompenserar man skolnämnden med 3,0 % plus volymförändringar (fler elever) då har man varken satsat eller skurit ner
Ökar man budget med mer än 3,0 % plus kompensation för volymförändring satsar man. Ökar man budget med mindre än 3,0 % plus kompensation för volymförändringar skär man ner. Enkel matematik (men svår att räkna ut).
Tyvärr är resurser begränsade och behoven just nu och för lång tid fram i tiden ökande (ökande andel unga och gamla jämfört skattebetalare). Plus att kommunerna tolkar kommunallagen så att de behöver ungefär 2 % överskott. Så många kommuner får inte sina kalkyler att gå ihop.
Det är då som kommunpolitikers och kommunekonomers bokföringskreativitet kommer in i bilden. Politiker vill fortfarande säga att de satsar på skolan men de vill inte höja skatten eller prioritera bort i andra kommunala nämnders budgetar. Så de gör något av följande.
1. De lägger effektiviseringskrav (kan ha olika namn). Effektiviseringskrav innebär att man först räknar upp budgeten men sedan drar av allt från pyttelite till ganska mycket. Nedan ett exempel på en skolbudget med olika uppräkningar och sedan 3,9 % i effektivisering.
Summan anges i tusentals kronor. Alltså. Först räknar man ut vad skolan borde få, sedan drar man av 3,9 % vilket motsvarar nästan 15 miljoner kronor. De pengarna behöver skolnämnden på något sätt spara in under 2019 genom att jobba "effektivare".
Om detta är möjligt i skolans värld får ni själva fundera över. Den här lektionen tar inte upp centrala innehållet "rimlighet" utan beskriver bara fakta. Faktum är att den här skolnämnden ska spara nästan 15 miljoner men att det inte ska leda till minskad kvalitet.
Här har vi ett exempel från en förskolenämnd (@Forskoleuppror). Effektiviseringen är dubbelt så stor som kompensationen för löneökningar. Kul år det blir för de förskollärarna.
Här har vi ytterligare ett skräckexempel. Fem procent effektivare under 2019. Lycka till ända in i väggen.
Ett annat sätt politikerna kan använda är att inte kompensera för pris- och löneökning. Som ni minns beräknar SKL att lönerna borde kompenseras med 3,0 % för att det ska gå jämt ut. Här har vi en kommun som ökar med en procent. Ja då blir det "verksamhetsförändringar" på 24 mille
Verksamhetsförändringar är ett annat namn för besparing. Men det är såklart ett lite mindre laddat namn. Leder dock i samma riktning för de som jobbar. Mot väggen. Det finns kommuner som kompenserar för lön men inte inflation. Det blir också nedskärning.
Om inflationen är på 2,5 % men man inte kompenserar för den vad händer då?
Jo en lärobok som kostar hundra kronor år 0 kommer kosta 102,5 år ett. Men skolan får bara 100 kronor att köpa den för. Så det blir inte en hel bok.
Vidare kan man strunta i eller bara till viss del kompensera för volymökningar. Den här kommunen kompenserar för 80% av volymökningarna. Varje ny elev ger 80 % av en skolpeng. Lugnt så länge man kan trycka in en till unge i klassen. Katastrof om man måste starta en till klass.
Här har vi ett skolboksexemplar. Först en för liten kompensation för lön- och prisökning (ska ju vara 3,0 %), sedan opreciserat rationaliseringskrav (samma som effektiviseringskrav).
Ett sista (av de jag kommer redogöra för, finns fler) sätt att göra besparingar i budget för skolan är att utgå från skolpeng och sedan öka den mindre än de tre procent som skolpengen borde öka. Utgå från 3 % och dra av summan (blir fem för fritids) nedan så får du nedskärningen.
Vad ännu värre är. I de flesta kommuner (inte i exemplen ovan) ökar effektiviseringskraven under 2020 och 2021. We aint seen nothing yet.
Så eftersom det här var en faktagenomgång slutar jag här. Finns såklart massor att säga om vilka konsekvenser det här ger för skolan och om vi kanske borde försöka att få stopp på ständiga kravökningar i kombination med besparingskrav (förlåt effektiviseringskrav). Nån annan gång
Det var allt. Ni kan gå på lunch.
Hej @Lararforbundet och @lararnas istället för att slåss om varandras medlemmar hade ni kunnat skriva något om det här.
Olof säger nått intressant här (2.08). Offentlig verksamhet måste alltid ha uttryckligt lagstöd. Det gäller inte den privata sektorn, där är allt tillåtet som inte är förbjudet. Bland annat därför kan koncernskolor skumma grädden och komma undan med det.
Det finns ingen viktigare skolfråga än att stoppa koncernernas expansion. Det är avgörande för svensk skolas framtid. Alla som tycker att skolan är oviktig kan låta koncernerna växa sig så stora att demokratin tappar kontrollen. Alla som tycker att skolan är viktig behöver agera.
Det är en vattendelare: tycker du att skolan främst av allt syftar till att skapa värde i enorma skolkoncerner ledda av finansmän och före detta politiker eller tycker du att skolan först och främst syftar till att skapa välstånd för samhället och en bra framtid för alla barn?
Vilka är de stora försvararna av nuvarande system? Koncernernas lobbyister, koncernernas intresseorganisationer, koncernernas ägare och ideologiskt närliggande ledarredaktioner.
“En annan som röstade emot beslutet är Liberalernas gruppledare”
”Vi på Ekerö tycker inte att det är positivt med den här typen av affärer. Vi tänker på skattebetalarna och vad som är billigast för dem. Det är dålig liberalism om du förlorar pengar.”
Jag är så fascinerad av allt jag lär mig om den här världen. Företaget Svefa nämns i artikeln. Det är samma konsult som fixat Stockholms utförsäljningar av IES-skolor till samma samhällsfastighetsägare som här i Ekerö - Nystad.
Jag skrev en del om Svefa här. Man agerar dels som konsult och lobbyist gör privata intressen i samhällsfastighetsbranschen, och dels som rådgivare/analytiker/värderare till kommuner som vill sälja ut skolor till privata bolag.
Frågan om vem som ska äga skolfastigheter är central för vilken väg den svenska skolan ska ta. Skolkoncernerna och skolfastighetsägarna lever i symbios. Det inte många vet är att utländskt kapital börjat hjälpa koncernerna att expandera, så nu kommer kompetensutveckling om detta.
I somras när jag snabbtittade mig igenom lite olika utbildningsnämndsdokument hittade jag detta i Karlstads barn- och ungdomsnämnd. Företaget Nrep ville ha markanvisning för att bygga en skola åt Pops Academy, ett av AcadeMedias varumärken.
Tjänsteskrivelsen om konsekvenser för kommunens elever var tydlig. Ökad segregation, nedskärningar och eventuell nedläggning av kommunala skolor i Karlstad.
Den här texten om hur utvecklingen för samhällsfastighetsbranschen hör samman med debatten om marknadsskolan är faktiskt sprängstoff! Dags för småspararna att sälja sina SBB-aktier? fastighetstidningen.se/helgtankar-lat…
SvD:s idolreportage med socialdemokratiska samhällsbyggnadsprofilen Ilija Batljan bjuder ändå på några intressanta inblickar i branschen. svd.se/batljan-lovar-…
Affärsidén att köpa upp kommunala förskolor, skolor och äldreboenden och sedan hyra tillbaka dem till huvudmännen är genialisk. Expansionen går blixtsnabbt och mer ska det bli!
Risken är så pytteliten att Batljan kan lova ökad aktieutdelning i hundra år. Barn, unga och gamla kommer ju alltid finnas och behöva förskola, skola och äldreomsorg och kommunerna lär inte bygga eget och ersätta Batljans fastigheter med dem. Det vore svindyrt.