, 83 tweets, 31 min read
My Authors
Read all threads
Vandaag is er een debat in de Tweede Kamer over onder andere het lerarentekort. Hieronder een draadje met de belangrijkste punten. 👇

Vanaf 10.00 uur live te volgen via: tweedekamer.nl/debat_en_verga….
Vandaag vanuit de oude Tweede Kamer. Best cool
.@Paul_van_Meenen begint met de VVE en het achterstandenbeleid. Hoe staat het met de doelstelling? Zijn er veranderingen in kinderopvangorganisaties? Komt het geld voor achterstandenbeleid op de goede plek terecht?
.@Paul_van_Meenen: 'In Utrecht en Amsterdam zijn er problemen met aanmeldingen van scholen. Hoe rijmt de minister de vrije schoolkeuze met deze gebeurtenissen?'
.@Paul_van_Meenen over het Hoenderloo College: 'Hier zit een groter probleem achter. Hoe kan het dat het belang van kinderen niet voorop wordt gesteld? Hoe kijkt de minister hier naar?'
.@peterkwint: 'Kunnen we van het gebouw niet gewoon weer een goede school maken?' @Paul_van_Meenen: 'Wat hier het grote probleem is dat de verantwoordelijkheid van een gebouw bij één gemeente berust. Vanuit de landelijk netwerk van voorzieningen is.'
.@Paul_van_Meenen stelt voor om de herindicatie van de TLV's dit jaar over te slaan. #passendonderwijs
.@Paul_van_Meenen: 'Onder leraren leven grote zorgen over inzet van onbevoegden voor de klas. D66 wil ook bevoegde leraren voor de klas. Wat is de reactie van de minister op de zorgen van de vakbond en de beroepsgroep? Waarom is er niet gekozen voor zij-instromers?'
.@Paul_van_Meenen: 'De vakbonden geven aan dat er in regio's niet wordt samengewerkt als het gaat om lerarentekort en krimp. Ook wordt het lerarentekort nog steeds niet geregistreerd. Hoe zit dit?'
.@Lisawesterveld: 'Wat is de verhouding tussen onderwijs regelen en onderwijs geven? Hoeveel geld kost onderwijs regelen? Is de minister al bezig om samen-naar-school-klassen te erkennen als vorm? Deze motie is tijd geleden al aangenomen.'
.@lisawesterveld: 'Hoe kan deze minister garanderen dat er voor de kinderen van de Hoenderloo groep een passende plek komt? En wie gaat daar over?'
.@Lisawesterveld over inzet onbevoegden: 'Waarom is er niet voor gekozen om een aanpak te kiezen waarbij het aantrekkelijker wordt om voor de klas te staan, in plaats van dat het vak wordt gedevalueerd?'
.@michelrog: 'We hebben ingezet op het niveau van VVE-begeleiders. Heeft dat inmiddels al effect gehad? Zijn er verschillen in de VVE op scholen en VVE op de kinderopvang?'
.@michelrog: 'Er is meer geld voor de grote steden. Dat is goed nieuws. Hoe wordt inzichtelijk gemaakt wat de effectieve interventies zijn? Hoe gaat de minister dat monitoren?'
.@michelrog: 'Ik voel heel erg mee met het dilemma over onbevoegden voor de klas. Kan de minister aangeven of dit niet gewoon de makkelijke keuze is? Alleen als het niet anders kan deze weg worden bewandeld.'
.@michelrog over de signaleringswaarden: 'Er is totaal geen afname van het bovenmatig eigen vermogen van schoolbesturen. Dat is schokkend. Als wij het vak aantrekkelijk moeten maken, dan moeten wij er alles aan doen om het geld te bewegen naar het primaire proces.'
.@peterkwint: 'We krijgen na de zomer debat over de toereikendheid van de onderwijsfinanciering. Is dat het moment voor CDA om de lumpsum ter discussie gaan stellen?' @michelrog: 'Een terechte vraag. Het zijn deze bestuurders die het lastig maken om dit systeem te handhaven.'
.@peterkwint: 'Ik vind dat @hugodejonge hier verantwoording had moeten afleggen over de Hoenderloo groep. Het tekent dat hij hier nu niet is.'
.@peterkwint: 'De slagingspercentage in het vo liggen hoger dan normaal, maar in het speciaal onderwijs zijn vaker dan normaal onvoldoendes. Zijn deze leerlingen extra de dupe geworden van de coronacrisis? Er moet nog eens extra gekeken worden naar de herkansingsmogelijkheden.'
.@peterkwint: 'Er zijn schandalige berichten vanuit Utrecht over boekhouding om plekken op scholen vooral aan kinderen van rijke witte ouders te geven. Wat doet de minister hier nu aan?'
.@peterkwint: 'Het is ruim een jaar geleden dat ik een motie heb ingediend om het lerarentekort te registreren. Hoe loopt dit nu? Krijgen we dan straks écht een compleet beeld van het lerarentekort?'
.@peterkwint over plannen van de G5 over aanpak lerarentekort: 'Waarom is er juist voor deze aanpak gekozen? Hoe zorgen we dat het geld op de juiste plek terecht komt? Waarom vallen leraren op het VSO in Amsterdam niet onder deze maatregel?'
.@peterkwint: 'Schoolbesturen zeggen: dit kan alleen als onderdeel van een structureel plan. Dat is er gewoon niet. Dan ga je nu morrelen aan het beroep leraar. Over vier jaar is het probleem niet opgelost? Ik ben bang dat zoiets nooit meer afschaft wordt.'
.@kirstenvdhul: 'Zolang we niet weten wat en hoe groot de achterstanden zijn, dan weten we ook niet wat effectief is. Heeft de minister al zicht op de subsidieregeling? Hebben de scholen die 't het hardst nodig hebben de weg naar de subsidie al gevonden?'
.@kirstenvdhul: 'Het aanmeldbeleid van veel zomerscholen is 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Bereik je dan wel de kinderen die 't het hardst nodig hebben?'
.@kirstenvdhul: 'Zicht op het lerarentekort is des te belangrijker als er nu ook onbevoegden voor de klas mogen staan. Veel tekorten zijn al nauwelijks zichtbaar. Er zijn veel verborgen vacatures. Er is discrepantie tussen krimp en lerarentekort.'
.@kirstenvdhul: 'Het is goed dat er meer aanmeldingen zijn op de PABO, we weten dat veel jonge leraren snel weer uitvallen. Wat doet de minister om deze uitval te beperken?'
.@kirstenvdhul: 'Herkent de minister dat de drempel voor het onderwijsachterstandengeld juist leidt tot segregatie?'
.@kirstenvdhul en @Lisawesterveld vragen aandacht voor een schokkende podcast waar @lobkevlaming al veel over heeft gezegd. Ze vragen een reactie van de minister.
.@kirstenvdhul: 'Te vaak lopen verschillende onderwerpen over onderwijs door elkaar. Op welke wijze werkt de minister aan coherentie tussen die onderwerpen?'
.@rudmer: 'Hogeschool InHolland houdt vast aan oude toelatingseisen. Hoe kan het dat sommige pabo's hier nog steeds aan vasthouden?'
.@rudmer: 'We hebben een lerarentekort. We hebben mensen die leraar willen worden. Hoe zorgen we dat er betere regelingen bij het UWV komen om dit mogelijk te maken?'
.@rudmer: 'Je mag niet eerder dan vier jaar beginnen op de basisschool. Deze maatregel moeten wij schrappen.'
.@rudmer: 'Ons onderwijssysteem is niet passend voor een heleboel kinderen die er meer uit willen halen. Zijn er geen ontheffingen mogelijk voor bijvoorbeeld de toelatingsleeftijd van het VAWO?
.@Lisawesterveld: 'Dit geldt toch niet alleen voor hoogbegaafde kinderen? Waarom heeft u het alleen over deze groep? Het probleem is toch veel groter?' @rudmer: 'Dit was een casus. Het onderwijs is onvoldoende passend voor een grotere groep.'
.@rudmer als reactie op vraag van @Lisawesterveld: 'Misschien moeten we kijken naar een ander systeem dan het huidige systeem van passend onderwijs.'
.@rudmer over het pakket geld voor de G5: 'De inzet van publiek geld moet ook een structureel effect hebben. Heeft de minister de plannen op deze uitdagingen getoetst?
.@peterkwint: 'We hebben het vandaag over de inzet van onbevoegden op de basisschool.' @rudmer: 'Ik ben niet heel gelukkig mee met deze keuze. Als het écht nodig is, dan moet het een kortdurende maatregel zijn, maar heel gelukkig ben ik er niet mee.'
.@peterkwint: 'De prognoses laten zien dat de tekorten alleen maar groter worden. Wij beslissen vandaag of wij dit toestaan. Wil de VVD hier mee instemmen?' @rudmer: 'Als de gemeente deze vraag bij ons neerlegt ben ik bereid hier in mee te gaan. Ik ben er niet gelukkig mee.'
.@Paul_van_Meenen: 'In Utrecht is er een soort illegaal aanmeldsysteem voor scholen. Hoe kijkt de VVD hier naar?' @rudmer: 'Ik vind dat wij het met zo'n systeem ontzettend moeilijk hebben gemaakt. Ik wil er heel graag vanaf.'
.@Lisawesterveld: 'We weten dat het lerarentekort groeit. We weten ook hoe we meer mensen naar het onderwijs kunnen trekken. Moeten we het vak dan niet aantrekkelijker maken, in plaats van minder aantrekkelijk? Wat kan de VVD doen?'
.@rudmer: 'Er kiezen meer mensen voor de pabo. Het gaat ook om de vroegtijdig afhakers. Ik ben geen voorstander voor onbevoegde voor de klas, dus daar moet ik knarsetandend mee instemmen. Ik hoop dat de rest van de Kamer dat ook doet. Het is maar kortdurend.'
.@Lisawesterveld: 'We doen nu dus net alsof je zonder diploma ook prima voor de klas kan staan. Gaat de VVD - als ze dit willen toestaan - dan meer investeren in onderwijs?' @rudmer: 'Ik vind de lumpsumdiscussie veel interessanter en kansrijker dan extra investeren in onderwijs.'
.@kirstenvdhul: 'Het meest kansrijke is het investeren in de aantrekkelijkheid van het beroep. Ook de Onderwijsraad zegt dat de uitgaven onderwijs goed renderen. Hoe reflecteert de VVD hierop?' @rudmer: 'Ik vind dat wij beter moeten kijken dat geld op de juiste plek komt.'
Minister @arieslob begint met de beantwoording en start met Hoenderloo. 'Wij volgen vanuit onderwijs dit onderwerp nauwgezet. De Inspectie zat er al bovenop. Er waren zorgen over de kwaliteit van het onderwijs.'
.@arieslob: 'Ook wij vinden dat onderwijs wel geborgd blijft. Dit wordt wel steeds ingewikkelder. We hebben dit nauwkeurig gevolgd en er is intensief contact geweest.'
.@arieslob: 'Gisteren kregen wij vanuit Pluryn de laatste stand van zaken: er zijn nog 9 leerlingen die een plek moeten krijgen.' #Hoenderloo
.@arieslob: 'Ik ben blij dat er nu een sociaal plan is afgesloten. Het is niet fraai dat dit op deze manier gelopen is.' #hoenderloo
.@Lisawesterveld: 'Dit terrein wordt verkocht omdat het geld oplevert. Er is veel te weinig gedaan met het belang van de kinderen. Ouders geven aan dat er geen garantie aan is voor een passende plek kunnen met zorg én onderwijs. In hoeverre kan de minister die plek garanderen?'
.@peterkwint: 'Het teruglopend aantal leerlingen loopt natuurlijk samen met de uitrooktactiek van Pluryn. Wil de minister kijken of er ook echt thuisnabij onderwijs geregeld kan worden voor deze leerlingen?'
.@Paul_van_Meenen: 'De minister heeft een stelselverantwoordelijkheid. Hij heeft de opdracht dat het stelsel voorziet. Dat stelsel ligt in de handen van besturen. Daar is de situatie in Hoenderloo een uiting van. Het systeem is hier totaal niet op ingericht.'
.@arieslob: 'Met name in de G5 tikt het lerarentekort behoorlijk stevig aan. Ik heb tegen bestuurders en wethouders gezegd dat we hier samen in moeten optrekken: kom met plannen. Plannen die specifiek gedragen worden door jullie onderwijs.'
.@arieslob: 'Scholen en docenten moeten onderdeel zijn van de plannen. Die moeten daar bij betrokken zijn. Dat heeft geleid tot verschillende plannen.'
.@arieslob: 'Ik heb mijn nek ver uitgestoken om te zorgen voor extra geld. Bij de voorjaarsnota hebben wij geld gekregen. Daar ben ik dankbaar voor.'
.@arieslob: 'Er is best wel verschil tussen steden. Ook in visie en opvatting tussen overheden en besturen. Dit heb ik gerespecteerd. Dat moet wel gedragen worden. Dat wordt gelukkig gedragen door het onderwijspersoneel in de steden.'
.@arieslob: 'Er wordt goed gevolgd en gemonitord. Er worden lessen geleerd voor de rest van het land. Dit is nu met deze vijf, dat is nu even niet anders voor de andere steden in het land.'
.@arieslob: 'Ook de AOb wist dat de inzet van onbevoegden onderdeel was van de plannen vanaf het allereerste begin.'
.@arieslob: 'Wat we nu doen is de schijnwerpers er op zetten. Je mag hier onder strikte voorwaarden gebruik van maken. Het is in principe eerst voor één jaar. Dan moet je je weer opnieuw aanmelden.'
.@arieslob: 'Op schoolniveau moet de keuze gemaakt worden of hier gebruikt van wordt gemaakt. De MR moet instemming geven. Ik vind dit acceptabel in een uiterste situatie. Dit is onderdeel van noodplannen.'
.@Lisawesterveld: 'We willen juist meer bevoegde leraren voor de klas. Ik vind dit geen eerlijke keuze die we leraren van een school moeten laten maken. @arieslob: Op het moment dat je MR écht de ruimte geeft om zelf de keuze te maken. Dit is positie die zij horen te hebben.'
.@arieslob: 'Ons hoofddoel is bevoegde docenten in de scholen. Ik vind het wel acceptabel om lesgeven door onbevoegden onder strikte voorwaarden toe te staan.'
.@Lisawesterveld: 'Kunnen wij er in ieder geval de tijd dat onbevoegden voor de klas staan, niet laten meetellen als onderwijstijd? Zo verdoezelen wij het lerarentekort.'
@arieslob: 'Juist doordat wij het doen wordt het zichtbaar. Nu hebben wij er zicht op.
.@arieslob: 'Al dan niet meetellen met onderwijs is een beetje cosmetisch. Of het dan als onderwijstijd wordt geteld of niet is een beetje een technische discussie.'
.@kirstenvdhul: 'Hoe weegt de minister hierin de kansengelijkheid mee? Deelt de minister onze zorg dat juist die kinderen hier de dupe van worden?' @arieslob: 'Hier is specifiek extra aandacht voor.'
.@arieslob: 'Ik heb veel respect voor @thijsroovers dat hij de overstap maakt naar een school die leraren hard nodig hebben. Ik hoop dat het anderen inspireert.'
.@arieslob: 'We gaan een opleiding niet als eis stellen, omdat er dan een groot deel van de onbevoegden weg zal vallen, omdat ze dat niet willen.'
.@peterkwint: 'U zegt dat het wordt gedragen door het onderwijsveld. De mensen die wij als representant van de beroepsgroep zijn, zeggen: doe het niet. Het feit dat het nu al gebeurd is erg, maar u heeft daar geen zicht op.'
.@arieslob: 'Het blijft een noodsituatie. Ik heb het liefst dat er helemaal geen gebruik van wordt gemaakt. Dit gaan we nauwgezet volgen.'
.@peterkwint: 'Er geen zicht op hebben is een politieke keuze. De minister kan er ook de schijnwerper opzetten zonder de inzet van onbevoegden?'
.@Paul_van_Meenen: 'Ik zie @ArnoldJonk juichen, ik zie de wethouder juichen. Ik zie de leraren nog niet juichen. De kernvraag is gaan we niet op een of andere manier maskeren dat er een tekort is en kunnen we nog iets doen om dat gevoel weg te nemen?'
.@Paul_van_Meenen: 'Kunnen we ook het niet laten meetellen als onderwijstijd? Er een opleiding aan koppelen? Die vijfde dag buiten de school te organiseren? Zit er nog ruimte bij de minister?'
.@arieslob: 'Bij de onderwijstijd zit ruimte. Ik wil het niet koppelen aan de opleiding, omdat dan bepaalde mensen het niet willen/kunnen gaan doen.'
.@arieslob: 'Ik vind dat scholen die dit willen gaan doen goed in gesprek moeten gaan met het personeel. De MR heeft de noodrem in handen.'
.@Paul_van_Meenen: 'Er is nog niet genoeg gebeurd. We kunnen het probleem niet direct oplossen. Vanuit leraren komt de suggestie om het niet mee te laten tellen als onderwijstijd. De minister zegt dat het niet uitmaakt, dus dan kunnen we het toch niet mee laten tellen?'
.@arieslob: 'Ik zal nog eens kijken welk statement we afgeven als het onderwijstijd valt. Ik haal nog een keer met klem: dit zijn noodplannen.'
.@rudmer: 'Of het wel of geen onderwijstijd is vind ik eigenlijk geen interessante discussie. Dat maakt mij niet zoveel uit.'
.@arieslob: 'Door goede begeleiding gaan we uitval van studenten zien te voorkomen. We willen zorgen dat de lerarenopleiding ook meer in de school gaat opleiden. Collega van Engelshoven is hier mee bezig.'
.@peterkwint: 'Ik vind het vervelend om te horen dat ik tijdens debat nog te horen krijg dat vakbonden helemaal niet betrokken zijn én dat leraren in Amsterdam de voorkeur hebben uitgesproken voor een vierdaagse schoolweek ipv een vijfdaagse schoolweek.'
.@kirstenvdhul: 'Om maatwerk te kunnen bieden moeten wij eerst weten wat de achterstanden precies zijn. Klopt het dat wij daar nog geen reactie op hebben? Wij kunnen anders niet beoordelen of het voldoende is.'
.@arieslob: 'Op schoolniveau moet dit in kaart worden gebracht. Ik ga kijken of ik dit ook op landelijk niveau inzichtelijk kan maken.'
.@arieslob: 'In Utrecht zijn er rondom aanmeldingen van scholen dingen gebeurd die niet kunnen. Gelukkig hebben ze een stevige wethouder en die zit hier bovenop.'
.@arieslob over ouders die extra ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen zélf moeten betalen: 'Ik vind dat dit nu echt een keer afgelopen moet zijn.' @rudmer: 'Er worden nog steeds rekeningen gestuurd. Is het bespreken in een bestuurlijk overleg genoeg?'
.@Paul_van_Meenen vraagt een VAO aan om moties in te dienen. Dit is morgen. Er zal dan ook gelijk gestemd worden.
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Keep Current with Esther Sloots

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!