My Authors
Read all threads
Het debat in de Tweede Kamer over het curriculum is begonnen. Aanwezig zijn: D66, CU, SP, CDA, VVD, PvdD, GroenLinks, SGP en PvdA. Live te volgen via: tweedekamer.nl/debat_en_verga…
"Curriculum.nu is zich uit gaan strekken tot een herziening van het hele onderwijs. Ik snap niet hoe dit heeft kunnen gebeuren." @Paul_van_Meenen trapt af.
.@Paul_van_Meenen "Ik heb twee jaar lang het puntje van mijn tong af moeten bijten, maar heb altijd gezegd dat ik aan het eind van het traject er iets van zou gaan vinden. Dat ga ik dus nu doen."
.@Paul_van_Meenen: "Overladenheid van het programma lijkt eerder groter dan kleiner te worden. En moet het allemaal leuker worden? Echt leren doet soms ook een beetje pijn."
.@Paul_van_Meenen: 'Wat mij betreft stopt curriculum.nu hier in deze vorm."
.@peterkwint: Betekent dit dat het voorgestelde traject van ontwikkelscholen, voorstellen van zelfde traject voor bovenbouw voortgezet onderwijs niet doorgaat? Zet D66 daar een streep doorheen? @Paul_van_Meenen: 'Dat is een wat brute samenvatting, maar daar komt het wel op neer.'
.@Lisawesterveld: 'Zijn er ook ideeën over invulling van die permanente commissie? Het lijkt heel mooi, maar dit kan ook veel discussie oproepen. Wat vindt D66?' @Paul_van_Meenen: 'De minister ziet 't als sluitstuk, ik zie dat anders. Ik heb daar geen specifieke ideeën over.'
.@Paul_van_Meenen: 'Ik hoop vandaag te constateren dat de politiek hier niet heel verdeeld over is. We moeten op de bal: kansen voor kinderen. We moeten het proces een andere wending geven. We gaan wel ooit naar een herziening toe.'
.@rudmer: 'Het moment gaat komen dat de Tweede Kamer hier een beslissing over moet geven. Wanneer gaan wij dat dan doen? Ik ben op zoek naar een manier zodat we niet het momentum verliezen om toch een stapje te kunnen zetten.'
.@harmbeertema: 'Deze curriculumherziening is wel een heel duidelijk onderdeel van het regeerakkoord. Het is niet zomaar een dingetje. Deze minister is natuurlijk gebonden aan dat wat afgesproken is in de coalitie.'
.@Paul_van_Meenen: 'Wat er toen is afgesproken: we geven wat er nu is afgesproken een kans en we zijn vrij om er aan het eind iets van te vinden.'
.@peterkwint: 'Maar er staat toch gewoon dat we het curriculum gaan herzien en dat het wettelijk wordt vastgelegd? Ik wil heel graag dat het niet doorgaat, maar dat staat er toch?'
.@Paul_van_Meenen: 'Dat staat er inderdaad, maar dat was toen. Dat was in de zomer van 2017.'
.@Paul_van_Meenen: 'We zouden er naar moeten kijken hoe we leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs meer invloed te laten hebben op dat wat er geleerd wordt. Ik heb daar nog geen vastomlijnde ideeën over.'
.@Paul_van_Meenen: 'De leraar is teveel een slaaf van de methode. We moeten naar dikke docenten en dunne boeken. Daar is tijd, tijd, tijd, ruimte en vertrouwen voor nodig.'
.@harmbeertema: 'De oorzaak van de achteruitgang van de kwaliteit van het onderwijs, ligt dit niet aan de kwaliteit van de leraren? Dat ligt toch niet aan het curriculum?'
.@harmbeertema: 'Het ouderwetse vakmanschap van leraren dat zie je het meest terug in de directe instructie. Juist de leerlingen in het laagste segment hebben daar de meeste baat bij. Waarom is dat verdwenen en wordt dat als conservatief gezien?'
.@eppobruins: "Curriculum.nu gaat over wat kinderen moeten kennen en kunnen. Moeten we het 'hoe' niet overlaten aan de scholen? @Paul_van_Meenen: 'Dat klopt.'
.@kirstenvdhul: 'Ik hoor dat @Paul_van_Meenen tijd en ruimte wil voor leraren. Bent u dan ook bereid om daar middelen tegenover te zetten?' @Paul_van_Meenen: 'Dat is heel erg moeilijk, daar zijn nu geen meerderheden voor, maar die strijd gaat door.'
.@Paul_van_Meenen: 'Ik wil het er nu even niet over hebben, volgende week weer. @kirstenvdhul: 'Maar hoe kan de werkdruk nu naar beneden, zonder structurele investeringen? Wat gaat D66 daar dan aan doen?'
.@Paul_van_Meenen: 'Het is nu het slechtste moment om het over het curriculum te gaan hebben, leraren hebben iets anders aan het hoofd. En ik hoop dat de PvdA de volgende regeerperiode ook aan onze zijde staat als het gaat over investeringen in het onderwijs.'
.@Paul_van_Meenen: 'Leraren moeten de ruimte hebben om er hun curriculum van te maken en niet dat van een ander. De uitgeverijen staan nu al klaar om het in te vullen, maar dat vind ik nou niet de belangrijkste partij.'
.@BisschopRoelof: 'Moeten we de oplossingen niet zozeer zoeken in geld, maar het verbod op scholen om het onderwijs niet teveel te overladen met verantwoordingsplicht? @Paul_van_Meenen: 'Ja, maar het vertrouwen moet er wel zijn dat geld bij leerlingen in die klas terecht komt.'
.@BisschopRoelof: 'Moeten we dan niet aandringen op een proces dat die rompslomp afgebouwd worden? .@Paul_van_Meenen: 'Ik voel daar wel enige wrijving met ruimte en vertrouwen. Ik hoor graag waar u dan aan denkt.'
.@eppobruins: 'Zelden een onderwerp gezien waar de meningen zo van elkaar verschillen. Een kakofonie van meningen, soms gefundeerd, soms ongefundeerd. Wat is wijsheid?'
.@eppobruins: 'Wat zijn bouwstenen? Niemand weet wat dat echt zijn. Ik hoor graag van de minister hoe dit proces er uit gaat zien? En hoe zit het met de Dijsselbloemtoets?'
.@peterkwint: 'Wat vindt @eppobruins van het draagvlak tot nu toe? Hadden wij niet beter nu al een draagvlakonderzoek kunnen hebben? Het enige draagvlakonderzoek wat we nu hebben is van @AObtweets. Had de minister zelf niet meer kunnen doen?
.@eppobruins: 'Daar wil ik in debat met de minister dieper op in.'
.@eppobruins: 'We moeten niet stoppen, we moeten moedig voorwaarts in een zorgvuldig proces.'
.@eppobruins: 'We staan positief tegen een permanente commissie. Een commissie van statuur. Ik hoor graag hoe de minister dat ziet.'
.@eppobruins: Overheid bepaalt wel onze regels, niet onze moraal, en dat is maar goed ook. @kirstenvdhul: 'Hoe verhoudt zich dan tegenover de huidige kerndoelen, bijvoorbeeld als het gaat om seksuele diversiteit? We zien dat heel veel scholen daar veel te weinig mee doen.'
.@eppobruins: 'Reformatorische scholen staan bekend als de scholen die de meeste aandacht geven aan seksuele diversiteit.' @kirstenvdhul: 'Dan denken wij daar echt anders over, ik zie dat er scholen zijn die iets vinden over een relatie tussen hetzelfde geslacht.'
.@harmbeertema: Dit is van de ChristenUnie een heel ander verhaal, dan van D66 en CDA. Als ik bezig met de lobby van curriculum.nu en ik hoor termen als 'hoe kan het vak Nederlands toekomstbestendig worden.' Daar kan ik dan zo op kauwen 's nachts.'
.@harmbeertema: 'Wat is nu de rechtvaardiging van zo'n massieve operatie?' @eppobruins: 'Volgens mij moet dit hele proces ook veel lichter kunnen.'
.@eppobruins: 'Hoe professioneler en weerbaarder leraren zijn, hoe meer ze weerstand ze kunnen bieden aan de stroom van dat wat methodemakers op ze uit storten.' @harmbeertema: 'Dit is geen licht proces, ik vind dit een loodzwaar proces. Dit is een massieve onderwijsvernieuwing.'
.@peterkwint: Laat ik beginnen met Mieke Telkamp: waarheen leidt de weg waarheen wij moeten gaan?' Hadden wij niet hiermee moeten beginnen: 'waarheen leidt de weg waar kinderen moeten gaan?' Schnabel deed het, maar heel slecht.
.@peterkwint: 'Kennis is koning, vaardigheden volgen daarna. De rest is extra. De laatste tijd horen we dat er alleen maar meer moet gebeuren. Maar als je alles meer gaat doet, wat ga je dan minder doen? Op deze basale vraag heb ik geen antwoord gekregen.
.@peterkwint: 'Welk probleem zijn we aan het oplossen? Het heeft een heel doorgaan-op-de-ingeslagen-weg gehalte. We hebben er al zoveel tijd en geld ingestoken.'
.@peterkwint: 'Zonder heldere probleemanalyse gaat de SP nooit toestemming geven om aan de slag te gaan met dit alles op ontwikkelscholen.'
.@peterkwint: 'Wij hadden verwacht dat de minister het draagvlak zou onderzoeken, maar niets van dat? En wat vindt de minister van het draagvlakonderzoek van de AOb? De grootste onderwijsvakbond en het grootste draagvlakonderzoek dat wij hebben.'
.@peterkwint: 'We gaan dit niet experimenteerscholen inschuiven en dat we dan kijken wat het wordt. Daar is het onderwijs te belangrijk voor.'
.@eppobruins: 'Maar laten we de kerndoelen nu op een hoog niveau houden en niet naar beneden laten kachelen net als de PISA-resultaten. @peterkwint: 'We gaan inderdaad niet over hoe, maar ik hoop toch wel dat wat we hier doen wel enige invloed heeft in het klaslokaal.'
En toen was @michelrog met een mooi verhaal, maar ging mijn laptop uitvallen en kon ik niet meetypen. CDA wil niet verder met dit proces op deze manier en ook niet nu uitbouwen naar de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
.@rudmer: 'Ik vind meer grip van de overheid op het onderwijs gerechtvaardigheid. Ik ben niet zo voor het vaststellen van grenzen aan vrijheid als de basiskwaliteit niet op orde is.'
.@michelrog: 'Welke vrijheid wil @rudmer hebben? Ik heb mijn leerlingen altijd geleerd dat de Tweede Kamer de baas is.' @rudmer: 'Op het moment dat het proces al een jaren loopt en wij krijgen voorbereide kerndoelen waar wij heel weinig nog mee kunnen, dat zou ik niet willen.'
.@michelrog: 'Wij willen graag een permanente commissie met mensen die op een wetenschappelijke bril kijken en met iets komen richting de TK. Wil @rudmer dat ook? @rudmer: 'Dat weet ik niet. Alles wat beter kan vind ik prima, maar ik vind het zonde om dingen extra te doen.
.@rudmer: 'Wat mij betreft moet een school aanbod kunnen bieden tussen 8 uur 's ochtends en 5 uur 's avonds. Ik vind de verhouding 70-30 niet zo interessant. Goede resultaten leiden tot veel vrijheid, slechte resultaten tot minder.'
.@rudmer: 'We hebben nu een systeem dat de Onderwijsinspectie aan de achterkant ingrijpt. Kunnen we dit naar de voorkant krijgen? Ik ben benieuwd waar we vandaag 'ja' tegen zeggen. De VVD vindt het belangrijk dat de TK zeggenschap heeft op wat er straks wordt vastgesteld. '
.@Paul_van_Meenen: 'Waar ik bang voor ben is dat we naar een situatie gaan dat scholen die met zwakke kwetsbare kinderen te maken alleen bezig zijn met het kerncurriculum. En dat andere scholen allerlei andere dingen kunnen doen. En dat de kansenongelijkheid alleen maar toeneemt.
.@rudmer: 'Ik vind dat een school dat zelf in moet vullen. Ik zou er wel wat voor voelen de scholen iets meer ruimte geven, dus wel onder toezicht van school, maar lessen niet gegeven door docenten.'
.@Lisawesterveld: 'Hoe kijkt @rudmer naar het draagvlak van docenten?' @rudmer: 'Dat vind ik lastig, want er is veel verdeeldheid. Kijk naar de zaal, bij elke spreker zitten mensen te knikken en te schudden.'
@BisschopRoelof: 'Kan een school niet gewoon didactisch gezien kiezen voor een projectweek om de basis op orde te krijgen? @rudmer: 'Waar ik voor pleit is dat we als overheid iets meer grip krijgen op de basiskwaliteit.'
.@LammertvanRaan: 'Het is goed om af en toe na te denken over de vraag of het onderwijs nog wel van deze tijd is. Curriculumherziening zou een belangrijke rol kunnen spelen bij de vraag van leerlingen waarom ze bepaalde dingen moeten leren.'
.@LammertvanRaan: 'De belangrijkste succesvoorwaarde van curriculumherziening is tijd en ruimte. Dit is een hele ongelukkige tijd om dit te gaan doorvoeren.'
.@LammertvanRaan: 'Wat is budget dat gereserveerd is voor de volgende stappen?'
.@LammertvanRaan: 'Non-profitorganisaties zouden alvast bezig kunnen gaan met het ontwikkelen van lessen met betrekking tot duurzaamheid in het onderwijs.'
.@LammertvanRaan: 'Het curriculumproces lijkt gelukkig meer een proces van, voor en door leraren te worden. De voorstellen zijn ontwikkelt door leraren zelf, dat is niet hetzelfde als dat het hele onderwijs er achter staat.'
.@Lisawesterveld somt een heleboel organisaties op waar ze brieven van heeft gekregen. Dit geeft aan hoe erg de discussie leeft.
.@Lisawesterveld: 'Niet alles kan een plek krijgen op school. We kunnen niet een eindeloze wensenlijst neerleggen en verwachten dat de onderwijs dat allemaal kan.'
.@Lisawesterveld: 'Curriculum.nu heeft een valse start gehad. Docenten stellen terecht dat er veel onderwijsvernieuwingen zijn geweest die van bovenaf zijn opgelegd.'
.@Lisawesterveld: 'De kritiek is dat teveel de leraar 'in the lead' is geweest, dat leraren te weinig betrokken zijn geweest. We horen zoveel verschillende verhalen. Ik heb het gevoel dat de Tweede Kamer een soort scheidsrechter is geworden.'
.@Lisawesterveld: 'Ik keek soms echt op van de opmerkingen richting de leerlingen van LAKS. Die hebben zich gebaseerd op de LAKS-monitor en hebben hun leden gepeild.'
.@Lisawesterveld: 'We maken ons grote zorgen op de omstandigheden: lerarentekort en werkdruk. Voor welke tijd en middelen gaat de minister zorgen?'
.@Lisawesterveld: 'Is de minister om op korte termijn in gesprek te gaan met betrokkenen, met leerlingen, met de vakbonden?'
.@BisschopRoelof: 'Datgene wat wij hier aan het doen zijn. Dat is niet zoveel nieuws, maar je moet het wel goed inrichten. Laten we niet doen alsof alles wat er is hopelijk verouderd is.'
.@BisschopRoelof: Vandaag nemen we slechts een tussenstap, we beoordelen nog geen voorstellen.'
.@BisschopRoelof: 'Kernvraag voor de SGP is: hoe toetst de minister aan de normen van de commissie Dijsselbloem over het hoe, het wat en het hoeveel?'
.@BisschopRoelof: 'Vraagt de minister ook welke onderdelen van het curriculum gaan vervallen? Dat kan een goede methode zijn tegen overladenheid.'
.@BisschopRoelof: 'Hoe geeft de minister zich er rekening van in de grensregio's het Duits soms belangrijker is dan het Engels?'
.@BisschopRoelof: 'Is de minister van plan om leerplanontwikkelaars een belangrijk plek te geven naast leraren?'
.@kirstenvdhul: 'Dat het in het onderwijs niet meer over met met de leraren gaat moge nu duidelijk zijn. En laat leraren en schoolleiders nu aan de wieg staan van dat wat nu voorligt.'
.@kirstenvdhul: 'De kerndoelen po en vo zijn nooit gezamenlijk onder de loep genomen.'
.@kirstenvdhul: 'We moeten investeren in kennis én in vaardigheden. Natuurlijk is onderwijs niet altijd alleen maar leuk, maar het moet wél met de tijd mee. De bouwstenen die nu voorliggen zijn een goede basis om hier mee aan de slag te gaan.'
.@kirstenvdhul: 'Deze bouwstenen moeten verder worden uitgewerkt, maar daar tussenin zit nog een heel zorgvuldig proces.'
.@kirstenvdhul: 'Er zijn zorgen over de moderne vreemde talen: minder lesuren, minder leraren, minder taalvaardigheid. Dit is zonde. Hoe zorgt de minister dat leerlingen de mogelijkheid om naast Engels minstens één vreemde taal kunnen volgen?'
.@BisschopRoelof: 'Ik maak me een beetje zorgen over de wijze waarop @kirstenvdhul spreekt over seksuele diversiteit. Moeten leerlingen hetzelfde worden bijgebracht over seksuele diversiteit? Of moeten ze kennismaken met het thema en er op een respectvolle wijze mee omgaan.'
.@kirstenvdhul: 1 op de 5 reformatorische scholen verwerpt huwelijk van paren van gelijk geslacht. 1 op de 5 van de scholen verwerpt dat. Hoe kan je dan zeggen dat je een veilig en respectvol klimaat op school garandeert?
.@BisschopRoelof: 'Is er ruimte om daar een eigen mening over te hebben?' @kirstenvdhul: 'Mensenrechten zijn geen mening.' @BisschopRoelof: 'Ik constateer dat dit niet in mensenrechtenverdragen staat. @kirstenvdhul: 'Wij gaan het hier niet eens over worden.'
.@kirstenvdhul: 'Onze grootste en belangrijkste zorg: hoe verhoudt dit traject zich tot het lerarentekort en de werkdruk in het onderwijs.'
.@harmbeertema: 'Nog steeds zoemt de naam van @J_Dijsselbloem rond als een soort heilige in dit traject. Dat heeft hij toch maar mooi verdiend.'
.@harmbeertema: 'Dit in tijden van een onderwijscrisis, een systeemcrisis. In een tijd van een gierend lerarentekort. Juist in deze tijd komt deze minister met een onvoldragen onderwijsvernieuwing. Terwijl er geen gedegen onderwijsanalyse onder ligt.'
.@harmbeertema: Revoluties spreken aan, heel even, maar eten al snel hun eigen kinderen op. Ik heb al meerdere malen geprobeerd het proces van Onderwijs2032 te stoppen. Vandaag zijn partijen een stuk kritischer, behalve GroenLinks en de VVD.
.@harmbeertema: 'Ik ga afronden, maar niet voordat ik zal zeggen dat curriculum.nu gaat leiden tot een grotere kansenongelijkheid. Juist de kinderen die dure huiswerkbegeleiding kunnen betalen hier de dupe van gaan worden.
.@Lisawesterveld: 'Ik geloof dat @harmbeertema niet helemaal heeft opgelet, ik heb hele kritische kanttekeningen geplaatst. Mijn vraag is wel: wat dan wel? De LAKS-monitor daar hebben 74.000 leerlingen aan meegedaan, daar moet toch wel wat mee gedaan worden.'
.@harmbeertema: 'Voor ons is er niet zoveel mis met het oude curriculum. De dingen die anders moeten worden kunnen met kleine maatregelen op gelost worden. Niet deze massieve onderwijsvernieuwing.'
.@harmbeertema: 'De leraren op de lerarenopleiding worden nu opgeleid met POPS en PAPS, maar ze moeten gewoon leerlingen leren lezen.'
.@harmbeertema: 'Juist het onderwijs waarin leraren als coach moeten fungeren, dat is funest voor de leerlingen die onze taal niet beheersen.'
En dan nu de beantwoording van de eerste termijn door minister @arieslob
.@arieslob bedankt alle betrokkenen die de afgelopen anderhalf jaar met dit traject bezig zijn geweest.
.@arieslob vindt het goed dat er eindelijk eens over dit onderwerp gepraat kan worden. 'Met de Tweede Kamer heb ik het er nog nauwelijks over gehad, maar ik heb u nauwgezet op de hoogte gehouden via brieven. U heeft het op de voet kunnen volgen.'
.@arieslob: 'Waarom zijn we dit gaan doen? Niet vanwege het feit dat het nu allemaal fout gaat. Er gaat heel veel goed. De kerndoelen waren soms wel erg algemeen geformuleerd, daarom was het voor de betrokkenen die ermee moesten werken soms lastig.'
.@arieslob: 'Men is daarom gaan zoeken naar houvast in de referentieniveaus, de examenprogramma's en de syllabi. Men ging op een andere manier een invulling maken. Daarnaast is de methodemarkt (de uitgevers) is er vol op gestort. Die ruimte was er.'
.@harmbeertema: 'De kerndoelen waren ruim en open, maar dat was nooit probleem. Toen hadden we leraren die daarmee uit de voeten konden. Nu is er een generatie leraren die dat niet meer kunnen.'
.@harmbeertema: 'Moeten we niet gewoon kijken naar de curricula van de lerarenopleidingen om ervoor te zorgen dat daar weer beter wordt opgeleid?' @arieslob: 'U heeft gelijk dat we altijd breed moeten kijken. De discussie over de kerndoelen is niet iets van de laatste jaren.'
.@harmbeertema: 'De minister en ik zitten aan verschillende kanten als het gaat om dit probleem. De minister moet ook onderschrijven naar mij toe dat het nog nooit gebeurd is in de geschiedenis dat wij 25% laaggeletterden afleverden. Dat komt door de lerarenopleiding.'
.@arieslob: 'Bij lezen is de klacht dat leesplezier geen onderdeel is van het curriculum. Met het leesonderwijs moeten we heel hard aan de slag. Voor een deel komt het echt ook wat we van docenten vragen te doceren.'
.@arieslob: 'De huidige kerndoelen zijn los van elkaar ontwikkeld. Ze zijn nooit in samenhang bekeken, dat is nu gebeurd en dat werd de hoogste tijd ook. We moeten ook stoppen bij de randen van het funderend onderwijs, ook het mbo, hbo en wo zijn betrokken.'
.@arieslob: 'Dijsselbloem heeft al gezegd: het 'wat' moet veel scherper geformuleerd wordt. Dat gaan we nu doen.'
.@arieslob: 'In oktober 2017 ben ik aangetreden als bewindspersoon. Het fundamentele debat had al voor de zomer plaatsgevonden. U bent als Kamer gaan staan: 'We gaan het toch anders doen.'
.@arieslob: 'Er zijn 14 moties aangenomen bij dit onderwerp. Dat waren hele substantiële moties bij. @michelrog zei bijvoorbeeld dat we van persoonsvorming moesten afblijven. @harmbeertema zei dat Nederlands heel belangrijk was. @Paul_van_Meenen vroeg zich af of wel alles moest.
.@arieslob: 'Ik ben er zelf vanuit gegaan toen ik aantrad dat dit de stand van zaken was en de opdracht. Zo is iedereen aan de slag gegaan. Om de docenten heen is een schil gevormd ter ondersteuning van vakdidactici, wetenschappers en methodeontwikkelaars.'
.@arieslob: 'Het ontwikkelteam was een soort gideonsbende, met daarachter nog het volk. Dat dan ook nog mee moet komen.'
.@arieslob: Het is heel belangrijk dat er draagvlak is. We worden nu geconfronteerd met een soort peiling van @AObtweets. Dat is een soort spiegel voor hen, hoe zij het de afgelopen tijd gedaan hebben.'
.@arieslob: 'Er is verschil van opvattingen wat het moet zijn. Mijn constatering is dat er met name discussie is over mens & maatschappij én we moeten de verhouding tot verschillende vakken duidelijker maken. Daar zit nog huiswerk.
.@arieslob: 'Rondom rekenen en wiskunde zijn veel verschillende opvattingen. In het vervolgproces moet extra aandacht zijn (en toen kwam er een zin in vijven die ik niet meer kan volgen)
.@arieslob: 'Als er zaken wettelijk verankerd moeten worden, dan bent u als Kamer in positie. Dan mag u de klap erop geven. Dat is toch geweldig.'
.@peterkwint: 'De minister heeft het over allemaal uitgevoerde moties, maar niet over de motie van @Paul_van_Meenen waarin gevraagd wordt aan onderzoek vooraf én naar het draagvlak.'
.@peterkwint zegt iets over relatietherapie tussen @AObtweets en @arieslob...
.@arieslob: 'Het is niet de vraag aan de leraren of we door moeten, dat is een politieke vraag.'
.@peterkwint: 'Draagvlak is niet hetzelfde als betrokkenheid. Als het niet geschikt is voor leraren om te zeggen hier kunnen we mee aan de slag, dan kunnen ze er toch niet mee aan de slag?'
.@arieslob: 'Het is nog nooit eerder vertoond dat docenten op deze manier een plek hebben gekregen. Dat we mensen zoveel ruimte hebben gegeven om mee te denken. Dat zal meer moeten in de volgende fase.'
.@Paul_van_Meenen: 'De minister is ook een geschiedenisleraar, hij kan een mooi verhaal vertellen. Hij heeft alles gedaan wat de Tweede Kamer gewild heeft. De conclusie van hem is dat we er geen discussie over mogen hebben. Daar wil ik vraagtekens bij zetten.'
.@Paul_van_Meenen: 'Zo is er een motie Kamerbreed aangenomen waarin de vakverenigingen nauw betrokken zouden zijn. Was hier dan de vraag: 'zie je de noodzaak van curriculumherziening?' of 'wil je er bij?'. Dat is wel fundamenteel.
.@arieslob: 'Wat bewegingen zijn van vakverenigingen of organisaties om wel of niet op het menu te staan, daar ga ik me niet in mengen.'
.@Paul_van_Meenen: 'De motie waarin gevraagd werd om vooraf een beoordelingskader op te stellen, daar is niets mee gedaan. Dat beoordelingskader is er gewoon niet. Dan had curriculum.nu de plannen daar naast kunnen leggen. Gaat de minister dat alsnog doen?'
.@arieslob: 'Er zal eerst gewerkt worden aan de samenwerking tussen po en vo. Dat moet één curriculumdocument worden. Men heeft gewerkt aan een soort visie wat de benodigde kennis en vaardigheden zijn die van belang zijn in de verschillende fases van het po en vo.'
.@arieslob: 'Deze documenten zijn de basis om een eerste stap te zetten richting het maken van kerndoelen voor het primair- en voortgezet onderwijs.'
.@arieslob: 'Hoe beoordeel je dan deze tussenfase? Misschien is het wel goed dat we een beetje ongemak voelen.'
.@eppobruins: 'Ik merk een Babylonische spraakverwarring over vaardigheden. Je hebt vaardigheden die echt bestaan (timmeren, zagen) en je hebt de bredere vaardigheden die je in de context van een vak leert ontwikkelen en die in de pedagogiek worden verward met leerstijlen.'
.@arieslob: 'We nemen voor de bovenbouw VO iets meer tijd, dat kan pas als het andere werk is afgerond.'
.@arieslob: 'De stap die nu gezet moet gaan worden is dat er nu toegewerkt moet worden naar concrete kerndoelen. Tot de tijd dat dat er ligt zal er geen onomkeerbare stap worden genomen. U wilde ook: eerst de bouwstenen, dan de kerndoelen.'
.@arieslob: 'We zullen heel strak moeten toewerken naar het moment dat er kerndoelen komen te liggen die wél iets doen aan die overladenheid. Dat betekent dat we in de werkopdrachten dat heel zorgvuldig moeten gaan doen. Daar hoort een ontwerptijdverdeling bij.'
.@arieslob: 'Deze ontwerptijdverdeling ga ik ontwikkelen samen met het SLO en die wordt aan de Tweede Kamer voorgelegd.'
.@rudmer: 'Wanneer en waar komen wij in dit proces? Als het gaat over tijdverdeling kan dat een heel stevig debat gaan worden. Waar staan we nu dan?'
.@arieslob: 'U krijgt vroegtijdig, voordat dit toegepast wordt, de mogelijkheid om een mening te geven. @rudmer: 'Dus OCW en SLO zijn nu bezig en komen met een product, dan moet ik daar een mening over geven?'
.@arieslob: 'Waar komt nu die 70-30 vandaan? In de WVO wordt die verhouding 70-30 in onderbouw toegepast. 70 procent wordt voorgeschreven vanuit de kerndoelen. 30 procent kan gebruikt worden voor leerlingen om extra tijd ergens in te steken of om te verbreden of te verdiepen.'
.@michelrog: 'Nu komen we ineens weer in het proces tot dat er van alles moet komen voor de zomer. We hebben als Tweede Kamer gevraagd of het anders kan. Wat is de reactie van de minister daarop? Of gaat u gewoon herhalen wat u al eerder heeft gezegd?'
.@peterkwint: 'Wat gaat er nu straks op basis van de bouwstenen niet meer gedaan worden, om die overladenheid tegen te gaan?' @arieslob: 'Het is belangrijk dat we in de aansturing duidelijke opdrachten geven.'
.@arieslob: 'Als je echt een permanente commissie gaat instellen, dan gaat dat nog jaren duren. Dat duurt veel te lang.'
.@michelrog: 'Het is me totaal niet duidelijk. Gaan we nu verder met een wetenschappelijke adviesraad of wil de minister een permanente commissie aan het werk zetten? Gaat de minister nu door op z'n pad? Of denkt hij dat hij het een slagje anders moet doen?'
.@arieslob: 'Ik zou willen vasthouden aan een principe waarin de docenten leidend zijn. Ik wil niet wachten met een permanente commissie. Ik wil zo snel als mogelijk een curriculumcommissie en dan kunnen we op den duur kijken of er een permanente commissie kan komen.
.@Paul_van_Meenen: 'Mijn conclusie is dat we helemaal niets gaan doen tot glashelder is wat we nu precies gaan doen. Laten we nu de deskundigen in the lead brengen. Als we nu in deze mist blijven zitten, dan kunnen we net zo goed stoppen.'
.@arieslob: 'Er is een verschil van mening tussen @Paul_van_Meenen over of we docenten helemaal uit dit traject moeten halen of dat we ze toch nog in positie moeten brengen. Ik deel niet uw conclusie dat we helemaal niets meer met docenten moeten doen.'
.@Paul_van_Meenen: 'Dit is een soort stropopredenering. Ik heb helemaal niet gezegd dat docenten niet meer betrokken moeten zijn. Ik vind dat wij als Tweede Kamer nu aan de beurt zijn om te zeggen wat nu precies de opdracht is en waar we die gaan leggen.'
.@arieslob: 'We zijn nu al bezig met wiskunde, moderne vreemde talen en Nederlands. Er zijn een paar vakken waar het versneld zou kunnen. Hier ligt de urgentie hoger.'
.@harmbeertema: 'Dit begint een beetje een gênant debat te worden. Er is een fundamenteel probleem, dit is aan u voorgelegd. We zijn hier niet voor niks gekomen. Nergens wordt op ingegaan. Gaat u hier nu op in? Als u dat niet doet, laten we het dan afronden.'
.@arieslob: 'Een antwoord op een vraag wordt gegeven, maar dat wil nog niet betekenen dat je het met elkaar eens bent. Ik ben bereid om zo snel mogelijk een commissie in te stellen, om dan wellicht te komen tot een permanente commissie. Ik wil tegelijkertijd doorgaan.'
.@arieslob: 'U moet het mij niet kwalijk nemen dat ik niet gelijk meega in alle suggesties die worden gegeven. Luister ik niet? Wil ik geen verbinding geven? Ik vind het niet terecht dat mij dat wordt verweten.'
.@arieslob: 'Ik probeer te kijken of wij elkaar ergens kunnen vinden, met behoud van het goede. U bent heel kritisch geweest. Er zijn ook anderen die vinden dat het een hele mooie basis is.'
.@harmbeertema: 'We zitten niet meer aan het begin, we zitten nu hier. Er is een andere politieke realiteit. Scherpe kritiek van CDA en D66. Die doen voorstellen. Ik heb daar nog geen reactie op gehoord.
.@peterkwint: 'Dus de minister wil aan de slag met het advies van de Onderwijsraad én wil door? Dat is nu precies waar de Onderwijsraad voor waarschuwt. Er lopen teveel dingen door elkaar heen en dat maakt het onnodig ingewikkeld.'
.@arieslob: 'Wat betreft de bovenbouw VO ligt het voor de hand om daar ook eerst aan bouwstenen te werken en dan pas naar eindtermen en examens te gaan.'
.@arieslob: 'Het is niet de bedoeling om de kerndoelen van het po te gaan splitsen. We willen één helder document voor het po en de onderbouw van het vo.'
.@arieslob: 'Aan de ene kant hebben we de meest gelukkige leerlingen van de wereld en aan de andere kant zijn wij het minst gemotiveerd. De stem van leerlingen door @PieterLossie geformuleerd, moeten we serieus nemen.'
.@Lisawesterveld: 'Eén van mijn voornaamste punten ging over draagvlak. @arieslob: 'Ik denk dat het een goede suggestie is om met het veld te gaan kijken hoe we het draagvlak kunnen vergroten.'
.@Lisawesterveld: 'Punt was niet alleen draagvlak, maar er is vooral een grote onbekendheid in het veld. Daar maak ik me zorgen om. Straks ligt er iets, we moeten uitkijken dat docenten straks denken 'wat gebeurt er nu'?
.@arieslob: 'Het is lastig om draagvlak te meten als alles nog in ontwikkeling is. Voor de volgende fase is al geregeld dat de ruimte om mee te doen gefaciliteerd is. We zorgen dat er dan tijd en ruimte is.'
.@Paul_van_Meenen: 'Ik vraag een VAO aan. Ik wil minstens twee weken hebben om ook in de Tweede Kamer zoveel mogelijk tot overeenstemming te komen.'
.@Paul_van_Meenen: 'Ik voorzie uitspraken over de opdracht, over niet verder op weg met de bouwstenen, over 70-30, over overladenheid, over een permanente commissie.'
.@michelrog: 'Ik wil geen bouwstenenaanpak in de bovenbouw van het vo.'
.@michelrog: 'Wat zijn de kosten geweest van dit traject en hoeveel heeft de minister gereserveerd voor het vervolgtraject?'
.@rudmer: 'Ik maak me zorgen over het tijdspad. Als we nu met een commissie komen. Die dan advies gaan geven. We komen dan al snel richting de verkiezingen. Ik zou wel vaart in het traject willen houden.'
.@BisschopRoelof: 'Ik wil in de verdere uitwerking meer aandacht voor levensbeschouwing en godsdienst. Ik denk graag mee over het vervolg.'
.@kirstenvdhul: 'Het hoe en wat liep vandaag nogal door elkaar. Wat betekent dit alles voor het vervolg? Hoe verhoudt zich dit tot het lerarentekort en de werkdruk? Ik zou graag voor het VAO een brief willen?'
.@harmbeertema: 'Hoe staat de PvdA in het vervolgtraject?' @kirstenvdhul: 'Het lerarentekort en de werkdruk is er. Vanuit dat licht vraag ik hoe dat vervolgtraject gefaciliteerd wordt?'
.@arieslob: 'Ik ben bereid de kamer nog een brief te sturen voor het VAO. We hebben in de begroting geld gereserveerd voor de volgende fase.'
.@arieslob: 'De vraag is wel: hoe gaan we de docent positioneren in het vervolg?'
.@arieslob: 'Het creëren van draagvlak is een belangrijke opdracht voor de komende periode.'
.@arieslob: ' Het moment dat 230.000 docenten het hokje groen gaan kleuren, dat moment gaat niet komen.'
.@peterkwint: 'Eerst wil de minister draagvlak creëren en nu is het weer niet mogelijk? Als de minister draagvlak kan creëren kan hij ook laten zien of het er is.'
.@arieslob: 'Ik ga kijken wat we met draagvlak kunnen doen richting de producten.'
Einde debat.
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with Esther Sloots

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!