De diagnose stellen van ADHD is niet zo eenvoudig. Het probleem is dat het gaat om een term die niet helemaal correct is, maar ook omdat er grote verschillen zijn tussen de personen zelf.
1/
In de DSM 5 komt ADHD al langer voor, onder verschillende vormen. Belangrijk hierbij is enkel te weten dat een diagnose aan verschillende voorwaarden moet voldoen.
2/
Kort:
Men moet voldoende en ernstige symptomen hebben. Die mogen niet te verklaren zijn door een andere aandoening en een negatieve impact hebben in verschillende situaties. Bovendien moeten ze voorkomen voor de leeftijd van 12 jaar.
3/
Symptomen vallen uiteen in aandacht en hyperactiviteit/impulsiviteit. Op één van beide (of allebei) moet men 6/9 scoren. Twee keer 5/9 is dus te weinig -> geen #ADHD
4/
Dat de symptomen niet aan een andere aandoening toe te schrijven mogen zijn, hoef ik niet verder uit te leggen zeker?
5/
Er moet een duidelijke beperking zijn door de symptomen. Een kind dat geen sociale beperkingen heeft vanwege de symptomen en zich voldoende kan ontplooien? -> géén #ADHD
6/
Die beperking moet op méér dan één context van toepassing zijn. Als een kind thuis geen beperking ondervindt maar enkel op school, heeft het géén #ADHD. Ook sportclub, jeugdbeweging,... gelden hier als domein.
7/
De symptomen moeten voorkomen voor de leeftijd van twaalf jaar. Het gaat immers om een aandoening die voortkomt uit een onderontwikkeling van bepaalde delen vh brein.
8/
Dus: de diagnose is niet eenvoudig, en verloopt best via de kinderarts, kinderpsychiater of gespecialiseerde centra. Neem geen genoegen met een arts die het niet degelijk opvolgt.
9/9
Herkent ge uzelf of uw kind in de symptomen: wees er snel bij. De gevolgen van #ADHD zijn een pak minder erg als men er vroeg aan kan werken. Vooral de sociale gevolgen later in het leven kunnen ernstig zijn.
10/9
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Ah. Het verhaal van hoe deze vinvis de groene vinvis werd. Ik leg het uit.
Voor diegenen die een absolute haat voelen tegenover de partij groen: ik was nooit lid van groen, en zal dat ook niet worden. Al respecteer ik veel van wat ze willen doen. Er zijn echter verschillen.
1/
Het is best wel grappig hoe veel mensen dat daaraan koppelen en vanuit die aanname vertrekken en me bepaalde ideeën toeschrijven maar mijn kleur heb ik op een andere manier verkregen.
2/
Ik had vroeger een typische trollennummer toen ik op twitter verscheen. Toen heette ik nog gewoon stefaan@doomen203663872610983 oid.
3/
Telkens iemand een opdracht krijgt, is eer een bepaalde drempel om er aan te beginnen. Voor sommige dingen is die zeer laag, voor andere dingen weer enorm hoog. Hoe hoger, hoe rapper men geneigd is de taak uit te stellen of ze gewoon te vermijden.
1/
Dit principe kan worden uitgelegd aan de hand van een muur. Aangezien voor veel van de elementen die die muur laag houden exectueive functies vereis zijn, is dit iets dat voor mensen met #ADHD vaak een groot probleem vormt.
2/
De muur zelf bestaat niet echt maar is een analogie die uitlegd hoe het systeemwerkt. De muur staat tussen u en het uitvoeren van uw taak. De muur is oneindig breed, en kan niet worden ondertunneld.
3/
Nacional is de grootste ploeg uit de derdegrootste competitie van Zuid Amerika.
Uitdaging: opklimmen tot een topteam als Boca Juniors en later Europa verkennen.
Dafuge challenge: een jaar simuleren en dan één van de nieuw gepromoveerde teams naar de onderste regionen vd. Engelse competitie leiden. Ontslag is opnieuw beginnen. Doel: premier league/CL winnen met die club.
Stel u voor dat ge achttien uur aan een stuk naar een uitleg moet luisteren over de knolserderkweek in het veertiende eeuws Brabant.
Dát is hoe een korte uiteenzetting over wat ge gisteren bij de kapper hebt gehoord aanvoelt voor iemand met #ADHD.
1/
Ons brein werkt niet goed als het zich verveelt. Dat is voor iedereen zo, maar iemand met #ADHD heeft nog meer moeite met dat te reguleren.
Onze geest dwaalt af, op zoek naar stimulatie. Op zoek naar iets dat ons brein terug actief kan maken. Verveling staat immers gelijk...
2/
...aan marteling.
Dus we gaan onszelf bezig houden op tientallen verschillende manieren. Wiebelen en dergelijk is iets dat we sowieso al doen, maar ook onderbreken, roepen, vanalles en nog wat.
3/