Ik zie dat dit draadje over het "eindeloze gezeur" over leerachterstanden veel geretweet wordt. Het staat echter vol met verkeerde informatie en verkeerde aannames. Bovendien wordt het belangrijkste gevolg van een schoolsluiting genegeerd.

Vier grote misvattingen: 1/9
1. "Het valt wel mee met de leerachterstand." Dit is onjuist. Met een flitspeiling onder schoolleiders uit mei wordt dit geconcludeerd. Slecht onderzoek. Als we kijken naar echte leerprestaties zien we dat kinderen *minimaal* 2/3 minder hebben geleerd: osf.io/preprints/soca… 2/9
2. "Het gaat maar om een klein stukje van totale schoolleven." Leuke rekensom, maar dat zou alleen een argument zijn als je op elk moment in je leven even veel kan leren. En dat is een volledig foute assumptie. Juist jonge kinderen leren veel, en leggen de basis voor later. 3/9
Dus 10,5 schoolweken missen is veel erger voor een 6-jarige dan een 18-jarige. Vandaar dat iedereen valt over de basisschool (en niet de universiteit). Er groeien kinderen op die nu minder goed lezen en rekenen dan dat ze zouden kunnen, en dat heeft blijvende effecten. 4/9
3. "Leerachterstanden los je wel op." Complete onzin. Al het onderzoek laat zien dat het zeer lastig is om achterstanden in te lopen. Kinderen hebben ongeveer een kwart schooljaar gemist. Vooral voor jonge kinderen kan dit blijvende effecten hebben. 5/9 jenni.uchicago.edu/papers/Heckman…
4. Dan het belangrijkste: de grootste zorgen gaan over de *ongelijkheid* in leerachterstand. Kinderen uit kansarme milieus hebben ongeveer 1.5 keer zo weinig geleerd in de eerste lockdown. Achterstanden zijn ongelijk verdeeld. En dat oplossen is een nóg grotere uitdaging. 6/9
En de gevolgen zijn groot. Kansarme kinderen in groep 3 die in aanleg minder goed hebben leren lezen. Kansarme kinderen in groep 7 (nu 8) die straks minder goed voorbereid de eindtoets gaan maken terwijl we weten hoe belangrijk dat juíst voor hen is. nos.nl/artikel/236007… 7/9
Het kan best zo zijn dat er goede virologische redenen zijn om scholen dicht te houden. Dat weet ik niet, want ik ben een socioloog. Maar het bagatelliseren van leerachterstanden met compleet onjuiste informatie om een school lockdown te verdedigen is echt problematisch. 8/9
We kunnen allemaal afgeven op huiskamer-epidemologen die weten hoe Excel werkt en denken wetenschappers te zijn. Maar op basis van wat back-on-the-envelope berekeningen een hele onderzoeksliteratuur naar leerachterstand weg te zetter als "gezeur" is net zo erg. 9/9

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Thijs Bol

Thijs Bol Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @thijs_bol

18 May
In April I collected data among 800 Dutch parents on how they felt able to support their children with schoolwork while all Dutch schools were closed. Unsurprisingly, first results indicate very large differences between socio-economic groups. A thread with some key findings: 1/7
Primary schools were closed for 8 weeks and now re-opened partially. Secondary schools are still closed. In this period parents are/were primarily responsible for schooling. Virtually all parents find it important that their kids keep up with schoolwork. 2/7
But while almost all parents find schooling highly important, their is a large social gradient in the extent to which parents (a) feel able to help their children and (b) help their children with their schoolwork. No gradient in importance. 3/7
Read 7 tweets
21 Jan
Velen lijken het idee te hebben dat het verlaten van de selectie in het onderwijs van 12 naar 15 jaar een slecht idee is. Maar wetenschappers hebben hier veel onderzoek naar gedaan.

Een draadje met de belangrijkste bevindingen:
(Spoiler: late selectie is een goed idee). 1/11
Landenvergelijkend onderzoek laat zien dat in landen waar vroeg geselecteerd wordt sociale herkomst een sterkere voorspeller is van onderwijsuitkomsten. In landen met vroege selectie speelt sociaal milieu een grotere rol. Hier een figuur obv data van @HermanWerfhorst en mij: 2/11 Image
Dit komt ook naar voren uit de overzichtsstudie van @HermanWerfhorst en @JonathanMijs: in onderwijssystemen waar vroeg geselecteerd wordt is de kansenongelijkheid groter. 3/11

annualreviews.org/doi/pdf/10.114…
Read 11 tweets
2 Dec 19
Teletekst, @trouw en @NOS pakken groot uit met dit nieuws. Ik heb het bericht gelezen en ongeveer 70% van de berichten gaat over dingen die *niet* onderzocht zijn. Dit lijkt mij bij uitstek een voorbeeld van hoe er geen verslag moet worden gedaan over onderzoek. 1/10
Het nieuws: leerlingen zijn minder geinteresseerd in schoolvakken en hun cijfergemiddelde daalt iets. Er is geen link naar het onderzoeksrapport, dus deze claims zijn niet te checken. Ook op de website van de onderzoeker (Qompas) is dit niet te vinden. 2/10
Bij mij rijzen wel meteen vragen over representativiteit: Qompas is een commerciele partij die deze data (vermoed ik) vergaard heeft via een studiekeuzeprogramma. Het doel van deze dataverzameling (vermoed ik) was niet een zo goed mogelijke afspiegeling krijgen. 3/10
Read 11 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!