, 11 tweets, 4 min read
My Authors
Read all threads
Velen lijken het idee te hebben dat het verlaten van de selectie in het onderwijs van 12 naar 15 jaar een slecht idee is. Maar wetenschappers hebben hier veel onderzoek naar gedaan.

Een draadje met de belangrijkste bevindingen:
(Spoiler: late selectie is een goed idee). 1/11
Landenvergelijkend onderzoek laat zien dat in landen waar vroeg geselecteerd wordt sociale herkomst een sterkere voorspeller is van onderwijsuitkomsten. In landen met vroege selectie speelt sociaal milieu een grotere rol. Hier een figuur obv data van @HermanWerfhorst en mij: 2/11 Image
Dit komt ook naar voren uit de overzichtsstudie van @HermanWerfhorst en @JonathanMijs: in onderwijssystemen waar vroeg geselecteerd wordt is de kansenongelijkheid groter. 3/11

annualreviews.org/doi/pdf/10.114…
Nu kan het natuurlijk zijn dat dit landen verschillen op andere aspecten. Dus wat gebeurt er nou in landen die hun systeem veranderd hebben? 4/11

Daar zien we hetzelfde: de kansenongelijkheid neemt af.
Meghir & Palme lieten in 2005 zien dat de rol van sociaal milieu kleiner werd toen ze twee groepen leerlingen met elkaar vergeleken: die net voor de reform van 1950 en net ná de reform van 1950. 5/11 Image
Voor Finland lieten Pekkarinen en collega's zien dat de kansenongelijkheid als het gaat om inkomens afnamen als gevolg van het verlaten van de vroege selectie in het onderwijs. 6/11 Image
In een vergelijkbaar design liet @HermanWerfhorst hetzelfde zien voor meerdere landen tegelijk, wat laat zien dat dit niet specifiek over Finland of Zweden gaat. 7/11 Image
Nu gaat veel van de discussie over leerprestaties: de kansengelijkheid neemt wellicht toe, maar dat gaat dan ten koste van de top. Dit is echter totaal niet wat het onderzoek laat zien. Door de hervorming van het Finse onderwijssysteem namen de leerprestaties zelfs toe: 8/11 Image
Er zijn dus niet echt aanwijzingen dat het verlaten van de selectieleeftijd verschrikkelijk slecht is voor de goede leerlingen. En het is heel goed voor leerlingen uit kansarme milieus. Eigenlijk zijn sociologen, economen en onderwijskundigen het opvallend eens. 9/11
Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei lastiger kwantificeerbare effecten van het verlaten van selectie. Bijvoorbeeld dat kinderen langer met elkaar om blijven gaan en niet in totaal gesegregeerde scholen opgroeien vanaf dat ze 11 zijn. Dat ze langer in contact blijven. 10/11
Iedereen heeft op school gezeten, en veel mensen hebben kinderen en daarom vrij sterke ideeen over wat goed of slecht is. Maar als we sociaal-wetenschappelijk onderzoek serieus willen nemen (wat ik graag zou willen) is het verlaten van de selectieleeftijd een heel goed idee./eind
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with Thijs Bol

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!