Jonas Herby CEPOS Profile picture
Apr 7, 2021 13 tweets 7 min read Read on X
Før/i påsken lukkede @STPS_DK og @Heunicke skolerne i en række kommuner. Var det god #covid19dk-politik, eller var det vilkårlige indgreb i borgernes liv?

Lad os se på det, og bemærk: Skolelukningerne har ikke haft effekt på smittetallet endnu.

Tråd 👇
Skolerne i #Vallensbæk lukkede 26. marts. Smitten var væsentligt lavere i ugen op til skolelukningen end i to uger forud for åbningen 22. marts.
Skolerne i #Brøndby lukkede 26. marts. Smitten var væsentligt lavere i ugen op til skolelukningen end i ugen forud for åbningen 22. marts. Og på niveau med ugen to uger tidligere. I påsken har den også været lav.
#HøjeTaastrup ser ret "sidelæns" ud. Her er de samlede smittetal opdelt på uger. Svært at se en begrundelse for lukningen.
Uge 09101
Uge 10112
Uge 1199
Uge 1297
Uge 13105
#Gladsaxe havde faktisk relativt mange smittede i ugen op til lukningen. Men smitten har været lav i påsken (laveste smittetal siden uge 9), så umiddelbart er smitten faldet til ro "af sig selv". Vi er klogere om en uge, men givet historikken er jeg villig til at indgå væddemål.
#Halsnæs blev lukket 31. marts. De seneste tal tyder dog på, at smitten falder uden skolelukningerne. Igen er jeg villig til at tage et væddemål på, at smitten er lav inden lukningerne kan have haft en effekt.
#Fredensborg. Skoler lukkede 31. marts. Var smitten på vej ned? Der var i hvert fald 0 smittede i dagens datasæt.
Skolerne i #Helsingør lukkede 1. april. Smittetallene var faktisk højere i ugen op til, men er siden faldet igen "af sig selv". Vi bliver klogere om en uge. Men bemærk y-aksen til venstre. Havde der været bare 10 færre smittede d. 1. april, ville #Helsingør have haft lav smitte.
#Albertslund. Et par dage med mange smittede, og skolerne lukkes i mindst en uge, uanset at smitten er "på plads" inden skolelukningen træder i kræft.

I øvrigt med én dags varsel.
#Rødovre. Endelig en kommune, hvor skolelukningerne i det mindste har ramt den høje smitte. Men virker de så? Det er et helt andet spørgsmål (kan det bruges til at få smitten i en kommune under kontrol, selv hvis der er en mindre effekt?)
I får også lige #Ishøj. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive denne figur. Fjernede jeg stregerne, ville ingen kunne gætte, hvornår der blev åbnet hhv. lukket.

Det ville være ren "Sæt halen på æslet"...

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Jonas Herby CEPOS

Jonas Herby CEPOS Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @JonasHerby

Mar 9, 2023
Jeg peger i dag i Børsen på tre benspænd for et bedre busmarked i Danmark til glæde for forbrugerne.
borsen.dk/nyheder/virkso…

De tre benspænd er
1) 75 km-reglen
2) Frekvens-reglen
3) Tiladelses-reglen

En 🧵
#dkpol #Regelstaten
BENSPÆND NR 1: Det er forbudt at lave busruter kortere end 75 km. Det betyder bl.a., at man ikke kan lave en busrute mellem Kbh og Roskilde/Ringsted. Eller mellem Aarhus og Randers/Horsens. Dermed kan mange forbrugere (særligt med lav indkomst) ikke få billige billetter.
Det er svært at se en god grund for, at borgere i Ringsted ikke må få adgang til billige busbilletter til København, mens borgere i Slagelse godt må, bare fordi de ligger lidt længere væk.

Min anbefaling er, at man fjerner afstandskravet, så alle får samme muligheder.
Read 10 tweets
Mar 1, 2023
1/ Tomas Pueyo (ham med hammeren og dansen) er ude i et forsvar af mundbind (og påbud) på trods af at et Cochrane-review for nylig ikke fandt evidens for, at mundbind reducerer smitten.

Men Pueyo er ikke helt unbiased. 🧵
2/ Der er mange ting i hans tråd (og artikel 👇), der er stærkt problematiske. I denne tråd vil jeg fokusere på ét punkt, der illustrerer hans bias.
unchartedterritories.tomaspueyo.com/p/do-masks-work
3/ I artiklen skriver Pueyo at "We recognize our two preferred studies, Abaluck (Bangladesh) and Bundgaard (Denmark)."

Men disse to studier viser netop IKKE, at mundbind er effektive.
Read 14 tweets
Feb 27, 2023
1/ @TheEconomist brings these charts under the title "How many people died after China lifted its zero-covid policy?" However, since the virus has to spread and there is a 3-4 week delay between infection and death, the charts actually show China's #ZeroCOVID-policy did not work.
2/ For Hong Kong the #ZeroCOVID failure easy to spot. The largest excess deaths were in March 2022 - several months before China lifted “zero-covid" measures.
3/ But the #ZeroCOVID policy also failed in Macau. First, if it worked, there should be very few infected prior to lifting measures. It will take some time before the virus spreads to a large share of the population.
Read 8 tweets
Feb 2, 2023
1/ Der er ikke sammenhæng mellem vaccinetilslutning og overdødelighed. Snarere tværtimod.

Jeg har set så mange af disse påstande, at jeg satte mig ned og kiggede på det. Det detaljerede resultat kan ses her:
punditokraterne.dk/2023/02/02/sto…

Kort referat 👇
2/ Jeg har set påstande a'la "vacciner er massemord". Hvis det er tilnærmelsesvis rigtigt, bør man kunne se det ved at sammenligne vaccinetilslutningen og overdødeligheden på tværs af lande.

Det har jeg gjort for OECD-lande.
3/ Og - som forventet - er der ikke sammenhæng mellem vaccinetilslutning og høj overdødelighed. Snarere tværtimod.
Read 5 tweets
Jan 16, 2023
1/ Der er masser af grund til at kritisere nedlukningerne under #COVID19dk. Men den nuværende overdødelighed skyldes IKKE #dkpol's nedlukninger.

Hvorfor? Fordi influenza (og RS-virus) forsvandt samtidig i Danmark og Sverige.

🧵

berlingske.dk/samfund/profes…
2/ Det er meget muligt, at den nuværende overdødelighed skyldes manglende immunitet mod RS-virus og særligt influenza. Men den manglende immunitet skyldes ikke nedlukningerne, men at vi frivilligt passede på under COVID-19.
3/ I Sverige forsvandt influenzaen præcis samtidig som i Danmark i foråret 2020. Og den kom ikke tilbage før vinteren 21/22, da vi alle var vaccinerede og den mildere omikron-variant havde vundet frem.
punditokraterne.dk/2022/03/03/inf…
Read 9 tweets
Jan 15, 2023
1/ Før jul fremsatte regeringen 10 lovforslag, som Folketinget hastebehandlede. Tre af lovforslagene var genfremsættelser af tidligere lovforslag, som havde været i høring (men stadig blev hastebehandlet).

Men der var også et 11. lovforslag, som @Enhedslisten bør roses for.
🧵
2/ 16. november 2022 genfremsatte Enhedslisten "L 1 Forslag til lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere."

Altså i god tid, FT kunne følge de normale processer. Der var bl.a. tid til spørgsmål til ministeren, jf. ft.dk/samling/20222/…
3/ Lovforslaget blev stemt ned d. 22. december efter en behandlingsproces på 36 dage.

Tak til @pederhvelplund, @pelledragsted, @VictoriaV_EL og @MaiVilladsen for at vise, at FT godt kan have gode processer, selvom der er pågående regeringsforhandlinger
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(