Reden van het huidige conflict is het volgende:
in de vergadering werd mijn stem niet meegeteld.
(want afsplitser)
Onder het coronaprotocol telt elk Kamerlid in een commissie volgens het aantal zetels. Ik dus voor een zetel.
(1)
Als de regels zo worden toegepast, word ik voor belangrijke besluiten geen Kamerlid maar een burger die wel mag spreken maar niet mag stemmen.
En worden daarmee mijn kiezers geschoffeerd.
(2)
Hier zit een wat groter probleem achter van de rechten van afgesplitste Kamerleden.
(veel minder ondersteuning, veel minder spreektijd, nog steeds geen officieel lidmaatschap van commissies)
(3)
Dat is zo'n grote druk om niet je eigen mening te kunnen laten horen en je stem te kunnen laten tellen.
(ook al spreken ze over 'functie elders', ook al bespreken ze 'sensibiliseren' in de ministerraad)
(4)
En ja, ik ben 75% minder ondersteuning dan andere eenmansfracties.
Ik lees 's avonds, 's nachts en in het weekend de stukken omdat ik erover moet stemmen.
Iedereen doet alsof dat normaal is. dat is het gewoon niet
(5)
Dit heb ik eerder aangekaart bij zowel de voorzitter van de Kamer als bij de voorzitter van de werkgroep die naar het reglement van orde kijkt (van der Staaij)
Het is als werklast niet te doen (als je de wetten wilt kennen waarover je stemt, laat staan de motieregen!)
(6)
Het is heel bijzonder dat mensen vragen hoe het is om terug te komen en of ik het rustig aan kan doen.
Nou met deze regels is het best heel erg lastig.
(veel minder ondersteuning, minder spreektijd, geen commissielidmaatschap meer)
(7)
En tegelijkertijd probeer ik mijn best te doen en verantwoordelijk alles te lezen en te begrijpen voordat ik stem, voordat ik een oordeel geef.
Want voor de wetgeving en de controle ben ik Kamerlid.
(8)
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Het lijkt wel of er geen verband is tussen besluiten in de Kamer en acties van het kabinet
We hadden deze week begroting buitenlandse zaken.
Daarin zei de regering niet: we gaan de Taliban betalen
Een draadje (1)
In het najaar behandelt de Kamer de begrotingen. Bij de begrotingen dient de regering aan te geven waar het geld naartoe gaat of waarvoor het gereserveerd wordt.
Nou ik heb de begroting buitenlandse zaken erbij gepakt en gelezen (OK ctrl-F gedaan vooral)
(2)
In de begroting buitenlandse zaken en de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BuHaOS) komt het woord Taliban niet voor.
Wel wordt Afghanistan genoemd.
Maar niet het steunen van de Taliban.
(3)
Mijn Kamervragen over Welkom Energie worden maar niet beantwoord
Maar dit is dus echt bizar: de ACM (die consumenten moet beschermen) gaf toestemming voor de overname van Welkom Energie zonder overname van contracten.
Klanten betalen nu de hoofdprijs (1)
Op 15 oktober zei ACM: wij geven toestemming voor overname. Iedereen (zoals klaten) mocht 7 dagen bezwaar maken
Maar ze vertelden dus niet: he, eneco hoeft contracten niet na te komen.
Klanten konden niet weten dat hadden moeten protesteren (2)
Op 25 oktober (bezwaartermijn afgelopen) gaf @AutoriteitCM toestemming voor de overname van Welkom Energie.
Daarom vroeg Welkom het faillissement aan en waren de klanten totaal onbeschermd @AutoriteitCM heeft wat uit te leggen hier hoor
(3)
Over de opmerking 'er komen tribunalen':
In Nederland is er een grote vrijheid van meningsuiting. En onder het EVRM heeft het Hof in Straatsburg duidelijk gezegd, dat die vrijheid van meningsuiting betekent dat je het recht hebt om te choqueren, te ontregelen en te beledigen.
(1)
(to shock, to disturb and to offend)
Ook in het parlement kun je dat doen. Dat is niet fraai en geen goed voorbeeld voor de samenleving, want je legitimeert iets in de rest van de samenleving. Wat in de Tweede Kamer mag, mag elders ook. Dus ik ben daar al voorzichtig mee.
(2)
Maar het ging hier om iets dat echt een paar stappen verder ging. Het ging niet eens om bedreiging (waarover de NOS schreef. En bedreiging is wel strafbaar). Het ging verder dan dat, zeker als de term tribunalen bedoeld wordt als meer dan een toneelspel of rollenspel (3)
Sommige coronamoties zijn ingewikkeld. En toch probeer ik mijn stem zorgvuldig te wegen bij elke motie (Soms lastig met meer dan 200 moties per week en in mijn eentje)
Ik heb tegen deze motie gestemd om per ziekenhuis te weten hoeveel coronapatienten gevaccineerd zijn en niet (1)
Ik vind dat het RIVM en de regering opende moeten zijn over hoeveel mensen in NL gevaccineerd en ongevaccineerd opgenomen worden met COVID, op de gewone afdaling en de IC
Dat is belangrijke info om vast te stellen hoe effectief de vaccins zijn
(2)
Maar!
In veel ziekenhuizen liggen een beperkt. Er zijn immers 69 ziekenhuizen met 118 locaties. Op veel locaties liggen maar een paar coronapatienten op de afdeling of de IC.
Als je zegt: alle vijf zijn gevaccineerd of allen zijn niet gevaccineerd, dan schend je de privacy
(3)
De essentie van de memo-Palmen is 1. De belastingdienst heeft laakbaar gehandeld (dat is ernstig) 2. Compenseer de slachtoffers
Vraag was: hebben de staatssecretaris, de SG en de DG hierover gesproken in juni 2019? Wisten zij dit
Nou verrassing
(1)
De PWC onderzoekers vertelden in de hoorzitting: bij de bijeenkomst met de top op 4 juni heeft niemand de memo genoemd en heeft niemand het woord laakbaar genoemd (de kern van de memo-Palmen) debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/hoorz…
(2)
En nu blijkt iemand bij PwC toch verklaard te hebben: ja zeker is over 4 juni over laakbaar gesproken (de kern van de memo-Palmen), nadat iemand met Palmen gebeld had. (3) Dit is zeer brisant