(Ik spring even over uitspraken over paars/groene regeringen - ben geen politicoloog) 2/n
CO2. Fossiel gas stoot per MWh idd veel meer CO2 uit dan nucleair (of zon/wind). Het klopt dat ETS extra uitstoot niet volledig neutraliseert. Grotendeels wel, maar door complexe werking MSR resteert moeilijk exact te schatten netto extra uitstoot. vrt.be/vrtnws/nl/2021… 3/n
Valt daar niks aan te doen? Tuurlijk wel: zorgen dat gascentrales zo snel mogelijk en uiterlijk in 2035 op klimaatneutrale brandstof draaien, en nog veel belangrijker: zorgen dat ETS plafond op EU niveau sneller daalt. 4/n
Carbon leakage: vrees dat bedrijven EU verlaten door hoge CO2-kost? Net daarvoor ligt voorstel "Carbon Border Adjustment Mechanism" #CBAM op tafel: grensheffing om concurrentienadeel te vermijden. Gesteund door NVA? 5/n ec.europa.eu/commission/pre…
Kostprijs? Al uitvoerig aangetoond dat impact kernuitstap op kost elektriciteit verwaarloosbaar (kleiner dan onzekerheidsmarge) is. Studie @ugent (nog nt publiek) 👇 6/n standaard.be/cnt/dmf2021102…
@FPB_BE berekende dat verlenging 2GW nucleair vooral surplus oplevert voor uitbater, en voor industrie. Gezinnen merken er niks van en wind/zon verliezen. Tot spijt v wie het benijdt: "Deze vaststelling kan de energieoverschakeling vertragen..." plan.be/uploaded/docum… 7/n
Zwaaien met €200-300M kost van #CRM is alleen relevant als die leidt tot overcapaciteit. Anders is het "enkel" investeringskost die nu gedragen wordt via subsidie, en anders in energiekost zou zitten. Voorlopig lijken we niet in scenario van overcapaciteit te zitten. 8/n
Kan verlenging nucl technisch nog? Wschl wel. Alleen is dat te beperkte vraag, want minstens zo belangrijk zijn te respecteren internationale verplichtingen mbt veiligheid en vergunning. Die zijn niet zomaar met 1 parlementaire stemknop te comprimeren. 9/n greenpeace.org/belgium/nl/sto…
De vergelijking met pas door Rutte IV aangekondigde verlenging van kerncentrale Borssele in NL loopt mank. Die is immers nog vergund tot 2033. Zeeën van tijd om extra verlenging voor te bereiden, incl. noodzakelijke aanpassing Kernenergiewet. 11/n autoriteitnvs.nl/onderwerpen/mo…
Leveringszekerheid 2025.
Detail: nieuwe STEG in Vilvoorde = 870MW, niet 500MW. Bedoelde BDW netto?
We mogen aannemen dat minstens eerste jaren ook oude gascentrale in Vilvoorde nog blijft draaien. Toch niet meteen netto dus. 12/n
Ten gronde: natuurlijk is het lastig dat 2 STEGs nog nt finaal vergund zijn. Termijn is erg krap. Anderzijds zouden in huidige markt alle nog lopende, gekwalificeerde en in 2024 te selecteren projecten ook buiten CRM meer dan gemotiveerd moeten zijn om zsm online te komen. 13/n
De onzekerheid verdwijnt bovendien niet bij keuze voor nucleaire LTO. Naast 2GW nucl nog altijd nood aan bijkomende nieuwe capaciteit. Je krijgt dan dus onzekerheid over LTO + onzekerheid over nieuwe (gas) capaciteit. 14/n
Noteer dat nood capaciteit direct afhangt van evolutie elektriciteitsvraag, in het bijzonder van piekvraag (in winter). In 4 jaar kunnen vraagsturing, digitale meters, dynamische contracten, slimme #EV laadpalen en stuurbare WP significant opschalen -> en avant. 15/n
Worden we meer afhankelijk van import? Voor elektriciteit waarschijnlijk wel. Globaal waarschijnlijk minder. Want vandaag importeren we al onze energiebronnen, behalve de 10% lokale #hernieuwbare energie. 16/n
Slechts 3% van het gas in BE komt uit Rusland (economie.fgov.be/nl/publicaties…). Onze gas- en elektriciteitsprijs schommelt echter natuurlijk wel mee op de geopolitieke storm.
2GW LTO of enkele nieuwe gascentrales maken daarin geen wezenlijk verschil. 17/n
Veel belangrijker is fossiel gas (en olie/kolen) helemaal uitfaseren, voor elektriciteit en zeker voor verwarming.
-> efficiëntie, flexibiliteit, zon/wind, groene gascentrales, elektrificering raponline.org/knowledge-cent… 18/n
Tenslotte: 13% steun voor kernuitstap bij de Vlaming? Blijkt gebaseerd op recente enquête @lesoir, met een vraag die thuishoort in de cursus peilingen organiseren, als illustratie in de rubriek "leidende vragen". Dit is niet ernstig. 19/n
Kwamen niet aan bod in het stuk van BDW: de motivaties voor de kernuitstapwet: onbesliste afvalkwestie, veiligheidsrisico, proliferatie. Nog onverkort relevant sinds 2003. beweging.net/gmg/4186-de-kl… 20/n
Als innovatie in nucleaire technologie oplossing biedt voor bovenstaande risico's, waarom ze dan niet toepassen? Dan is art. 3 kernuitstapwet niet langer zinvol. Alleen lijkt het niet verstandig daarop te rekenen, wegens niet verwacht voor ergens 2030-2040. 21/n
Conclusie: gemengd beeld. Meer onterechte dan terechte punten. Belangrijkste lijkt me dat de "vergissing van de eeuw" hyperbool is wat het is: een hyperbool. Dit is niet de halszaak van ons energiebeleid.
Benieuwd wat u denkt.
22/22
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh