Leen Hordijk, voorzitter van de naar hem vernoemde commissie die onderzoek deed naar de #stikstof rekenmodellen, zegt in dit interview een aantal interessante dingen. 1/11
"Wat niet goed is gegaan, of beter gezegd ten dele goed is gegaan, betreft de verschillende behandeling van de sectoren verkeer en de rest (...) Dat zou je alleen kunnen doen als er een goede wetenschappelijke onderbouwing voor is, en die heb ik nooit gezien." 2/11
Wij maakten hierover eerder deze uitzending, waarin Hordijk overigens weigerde te reageren na advies van zijn woordvoerder (op dat moment tevens werkzaam voor het ministerie van EZK)
Hordijk: "Dat er toch een ander model wordt gebruikt, komt doordat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat destijds graag wilde."
4/11
Dat wordt ook duidelijk uit documenten die werden vrijgegeven na ons #Wob-verzoek: I&W negeerde Hordijks advies om het 'verkeersmodel' - waarin de stikstofneerslag tot 5 km wordt berekend - los te laten:
Op de vraag of hij vindt dat het RIVM zich voldoende onafhankelijk heeft opgesteld, zegt Hordijk dat zijn commissie het instituut gewaarschuwd te hebben dat "ze niet gestuurd worden in de uitoefening van hun taak."
6/11
"Dat was precies mijn bezwaar tegen het gebruik van het voorkeursmodel van I&W. Als ik daar de leiding had gehad, had ik gezegd dat wij als wetenschappers bepalen welke modellen we gebruiken. Niet de opdrachtgever. Het RIVM is daarin te meegaand geweest."
7/11
Hordijk vervolgt over de afkapgrens die voor alle sectoren gelijk is gesteld. "Dat is goed. Maar ze hebben er 25 km van gemaakt. Daar krijg je problemen van, omdat de uitstoot van een bron op 40 km van een natuurgebied niet wordt meegenomen."
8/11
Daar komen rechtszaken uit voort, waarschuwt Hordijk. "De overheid had veel beter in het beleid de landsgrenzen kunnen hanteren. Er is namelijk geen wetenschappelijke grond om 25 km te kiezen (...) TNO en RIVM hebben dat ook aangegeven...
9/11
... Maar dan gaan beleidsambtenaren een antwoord maken en daar is 25 uitgekomen."
Verder zegt Hordijk dat er nog te weinig is gebeurd met zijn aanbevelingen om meer te gaan meten.
En pleit hij - als niet-jurist overigens - voor aanpassing van de Wet natuurbescherming, omdat deze "het kleinste pietsje stikstof" extra in de natuur nu verhindert.
11/11
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Opgeteld moeten de doelen de totale uitstoot met 50% doen dalen in 2030, zodat dan 74% van het N2000-areaal onder de KDW (stikstofnorm) komt.
De doelen zijn dus niet in beton gegoten. Provincies kunnen er van af wijken, zolang het landelijke einddoel maar wordt gehaald.
Provincies krijgen nu een jaar de tijd om met een plan te komen waarmee ze aangeven hoe ze hun doelen willen halen.
Het Kabinet komt begin volgend jaar ook voor andere sectoren met reductiedoelen. Die kunnen - ik gok, beperkt - invloed hebben op de regionale stikstofdoelen.
Kort voor onze uitzending was het Adviescollege Meten & Berekenen (ook wel: Commissie Hordijk) met een rapport gekomen over Aerius; het rekenkundige hart van het #stikstofbeleid.
Hordijk achtte Aerius 'niet doelgeschikt' voor het verlenen van vergunningen.
Hordijk onderbouwde dat met 2 argumenten:
- De #stikstof rekensommen voor de vergunningverlening zijn in Aerius zeer gedetailleerd, terwijl de onzekerheid is groot is.
[Nieuws] Opening #lelystadairport raakt (opnieuw) verder uit zicht. @minlnv heeft de stikstofberekeningen op basis waarvan Lelystad eerder #PAS-melding deed afgekeurd. Melding komt niet in aanmerking voor legalisatie. 1/9
Aan de uitstoot van vliegtuigen werd een te hoge warmte toegekend (waardoor emissies opstijgen en verdunnen, en stikstofneerslag wordt onderschat) en verkeersaantrekkende werking is onvolledig in beeld gebracht. 2/9
De verkeerde invoergegevens in de stikstofberekeningen werden eind 2019 blootgelegd door @LeonAdegeest1:
Het @MinVWS van @hugodejonge stelde de #Wob buiten werking, kreeg tikken op de vingers van de rechter, maar houdt vast aan deze zelf gekozen afhandeling en gaat in hoger beroep: