Het item laat zien dat provinciale overheden hun wettelijke taak tot het beschermen van natuur en milieu niet altijd zorgvuldig uitvoeren.
De vergunningplicht voor activiteiten met negatieve gevolgen op beschermde natuurgebieden bestaat al sinds 1967. wetten.overheid.nl/BWBR0002611/20…
Niet alle bedrijven hebben in die tijd een natuurvergunning aangevraagd voor uitstoot van ammoniak of stikstofoxiden en rijk en provincies hebben al die tijd nagelaten om daarop te handhaven.
Indien een bedrijf nu alsnog een natuurvergunning wil krijgen is de overheid (provincie) verplicht de effecten op beschermde natuurwaarden te onderzoeken en kan die vergunning alleen worden verleend als significante effecten kunnen worden uitgesloten.
Een eerdere vergunning die is verleend op basis van de Wet milieubeheer of een voorganger daarvan mag niet zonder meer als basis worden gebruikt voor een vergunning Wet natuurbescherming.
"Het bestaan van een vergunning krachtens de Wet milieubeheer ... betekent evenmin dat er vergunde rechten zouden zijn waarmee bij het verlenen van een vergunning krachtens de Nbw 1998 rekening zou kunnen worden gehouden".
En dan speelt nog mee dat bij het beoordelen van een vergunningaanvraag de provincie ook moet beoordelen hoe het toestaan van een nieuwe activiteit zich verhoudt tot de actieve plicht die de provincie heeft om maatregelen te treffen om verslechtering van natuur te voorkomen.
In termen van de Habitatrichtlijn, waarin deze actieve plicht is vastgelegd gaat het dan om de passende maatregelen uit artikel 6, tweede lid. Dit is vastgelegd in artikel 2.2 Wet natuurbescherming wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0…
Het wijzigen of intrekken van een vergunning kan zo'n passende maatregel zijn en de mogelijkheid daartoe moet worden meegewogen als een provincie een vergunning Wet natuurbescherming verleent die het mogelijk maakt om (fors) meer ammoniak uit te stoten.
En juist die uitstoot van ammoniak zal in de komende jaren fors naar beneden moeten, met een reductieopgaven van zo'n 40% ten opzichte van bestaand beleid.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
De uitleg bij startnotitie is zeer gebrekkig en het kaartje met globale reductiedoelstellingen erg verwarrend, maar juist voor provincies zou de aanpak helder moeten zijn; ze zijn immers zelf betrokken geweest bij het ontwikkelen van de aanpak.
Zo klopt het niet dat er "gebieden" zijn waar de uitstoot van ammoniak met 95% naar beneden moet. Dat percentage betreft slechts een modelmatige invoer voor de beschermde natuurgebieden.
Dhr. Hordijk vergelijkt de selectieve en onjuiste kritiek op het stikstofmodel met de tactieken van de tabaks- en fossiele industrie die ook jarenlang twijfel zaaide en de wetenschap aanvielen #twijfelbrigade
Dat boek laat zien hoe bedrijven bewust twijfel creëren, wetenschappers intimideren en alternatieve feiten creëren om te voorkomen beleid wordt gemaakt tegen schadelijke stoffen en milieuvervuiling.
In het weekend de startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied eens goed doorgelezen. De ophef over “stikstofplannen” lijkt mij nogal overdreven. Ja er ligt een flinke opgave, maar er zijn veel middelen en het gaat over veranderingen die de komende 13 jaar worden ingevuld.
Allereerst de “stikstofplannen”. In lijn met het advies Remkes wordt ingezet op een daling van 40% van de uitstoot van ammoniak. Minder vervuiling is dus het uitgangspunt en niet minder landbouw of minder boeren.
Er ligt ook nog geen plan - die plannen moeten in het komende jaar gemaakt worden - maar slechts kerndoelen doelen waaraan die plannen uiteindelijk moeten voldoen. Voor het deel "stikstof" is daarbij het generieke doel van 40% reductie van ammoniak vertaalt naar regionale opgaven
Ondanks al het geklaag over het stikstofbeleid wordt er op veel plaatsen ook samengewerkt aan oplossingen. melkvee.nl/artikel/477476…
Het samen zoeken en realiseren van oplossingen voor stikstof, klimaat, water en leefbaarheid is precies wat centraal staat in het Nationaal Programma Landelijk Gebied #NPLG. Daarvoor is 10 jaar de tijd en 25 miljard euro beschikbaar. Volop kansen dus. Wie kan daar nu tegen zijn?
De twee partijen die in dit stuk lopen te klagen over het #stikstof beleid zijn zelf verantwoordelijk voor de problemen. Hun continue lobby voor juridische listen zoals het Programma Aanpak Stikstof is de oorzaak van de stikstofproblematiek. rtlnieuws.nl/economie/artik…
Het besef dat niet alles kan, zoals de commissie Remkes heel duidelijk concludeerde, lijkt maar niet te landen. Veehouderijbedrijven uitbreiden terwijl de stikstofdepositie en dus de uitstoot van ammoniak naar beneden moet is precies de verkeerde oplossing.
Je zou verwachten dat ze blij zijn dat er nu eindelijk een minister is die de problemen echt wil oplossen en daarvoor de portemonnee wil trekken. Door die minister weer gaan tegenwerken met dit soort berichten, duurt het alleen maar langer voor het probleem is opgelost.
Vandaag is het #Natura200dag. Een dag ter ere van het Europese netwerk van beschermde natuurgebieden. Dankzij #Natura2000 kunnen we op veel plaatsen genieten van prachtige ecosystemen en de flora en fauna die daarbij horen #biodiversiteit
Door heel Europa zijn natuurgebieden - op land en op zee, groot en klein - aangewezen met als doel gebruik en beheer af te stemmen op het beschermen van de biodiversiteit die kenmerkend is voor die gebieden.
Veel van de gebieden waar we tijdens onze vakantie gaan wandelen en fietsen zijn bijvoorbeeld beschermde #Natura2000 gebieden