Als Vera Bergkamp zometeen voldoende ondermijnd is, dat ze tot de conclusie komt dat ze de rol van voorzitter vd Tweede Kamer niet langer kan vervullen.
Als deze Kamervoorzitter dus zeg maar is weggepest.
Dan is een pyrrusoverwinning behaald en heeft de democratie gefaald.
Ik ben niet een groot fan van de stijl van Bergkamp; ze lijkt steeds teveel uit te gaan van een fatsoenlijke, Kamer-waardige, opstelling van Kamerleden.
Maar waar eerder alleen Wilders de niet-te-handhaven-pestkop was, volgen nu de meeste PVV-ers zijn grove, racistische stijl.>>
De FvD heeft uitgesproken geen ander doel te zien dan de democratische rechtsstaat te ontregelen en ontwrichten, (en blijken inderdaad ook helemaal niets constructiefs te kunnen toevoegen..)
Dat gebeurde al in de tijd dat Arib Kamervoorzitter was en is idd niet beter geworden>>
Aan de andere kant van het hoefijzer schopt de SP tegen het gezag in de Kamer, geholpen door uitbarstingen van Ouwehand en Azarkan.
Gezag? Ja, gezag.
Waarom is dat erg? Omdat Volksvertegenwoordigers er niet voor besteld zijn gevechten aan te gaan met de Kamervoorzitter>>
>>maar om de belangen van hun achterban te vertegenwoordigen bij inhoudelijke debatten.
Véél te vaak (althans zo lijkt het in wat wij zien) gaat het over de vorm.
Handhaving daarop is aan de Voorzitter (en zie daar het grootste manco) en niet aan de Kamerleden.>>
De vergelijking door Ockje Tellegen ('kleuterklas') is niet vergezocht.
Punt is: wat doe je als de leraar geen orde kan handhaven in de klas?
Ziet u het beeld van de triomfantelijke pubers als de leraar huilend de klas verlaat en overspannen thuis moet blijven?
"One down"
>>
Maar zeg me, heeft 'de klas' dan gewonnen? Zijn de lessen er beter op geworden toen de groep zich achter de pestkoppen schaarde?
Velen zullen zeggen: dan was die leraar kennelijk niet opgewassen tegen de taak.
Maar is dát De Taak ve docent? Gaan kinderen dáárom naar school?>>
Dan ziet u waarschijnlijk over het hoofd wat er uiteindelijk -na veel gesprekken met de ouders, leraren, schoolleiding etc- gebeurt met leerlingen die consequent niet te handhaven blijken in de klas.
Pestkoppen die om x of y reden het niet kunnen(?) laten lessen te verstoren.>>
Deze pestkoppen verlaten het reguliere onderwijs. Of populairder gezegd: ze worden van school getrapt.
Niet omdat de docent beter had kunnen handhaven (sommigen wel, anderen niet) maar omdat de leerling zichzelf niet weet te handhaven.
En de klas is beter af.>>
Pestkoppen in de Kamer kunnen niet naar een 'functie elders' gedwongen worden.
Of ze nou iets constructiefs bijdragen aan de taak van de Tweede Kamer of niet, of zij geschikt zijn of niet, ze blijven zolang de partij ze op de lijst blijft zetten en ze voldoende zetels krijgen.>>
En types als Gideon (Markuszower/van Mijmeren), Geert en Gerry Bidet weten dit, lachen om de chaos die ze veroorzaken en halen hun schouders op over gevolgen van een slecht functionerende Tweede Kamer.
Letterlijk. Let maar eens op hoe ze ongeïnteresseerd in de bankjes hangen. >>
Grootste onderliggende uitdaging is dat wij als m'pij óók zijn gaan denken dat t zo hoort. Dat t normaal is dat op deze manier in de Kamer met elkaar wordt omgegaan.
Ophef wordt beloond met aandacht en talkshow-uitnodigingen.
In een gezonde omgeving worden pestkoppen aangesproken op hun gedrag. Worden ze door de groep gecorrigeerd en wordt hun ondermijnende gedrag niet beloond met een podium voor nog meer halve waarheden en valse tegenstellingen.
Daarin wordt bovendien ook het gezag ondersteund.>>
In een gezonde democratie wisselen 'goed-' en 'minder goed-functionerende' Kamervoorzitters elkaar af, maar wordt het niet als een overwinning gezien als een Voorzitter het veld moet ruimen. >> nos.nl/artikel/207473…
Gezag en orde ondermijnende pestkoppen zijn een test voor de weerbaarheid vd democratie.
Wie genoegzaam toekijkt hoe een Voorzitter wordt weggepest snapt niet wat op t spel staat.
In een klaslokaal: goed onderwijs.
In de Kamer: goede kaders voor een functionerende samenleving.
Er is véél aan te merken op het Kamervoorzitterschap van Vera Bergkamp, maar door daar op te focussen wordt de aandacht afgeleid van het echte probleem.
In de klas had iemand een stomme foto van haar gezicht in een plaatje geplakt en gedeeld in groepsapp.
Ondanks dat ze vaker duidelijk had gemaakt sowieso niet op foto te willen was dit toch gedaan. En waar ze bang voor was gebeurde..
1/
Ik app: "Ga naar je mentor of de adjunct [tevens vertrouwenspersoon], zij kunnen je helpen!"
Nee. De foto was al groepsprofiel en ze was boos en verdrietig [machteloos denk ik], maar dát wilde ze niet.
Ze haatte die jongen, wilde direct naar huis, en nooit meer naar school.
2/
Hoe haar nu toch te helpen?
Ik belde de adjunct van deze kleine school, vertelde wat er gebeurd was, dat zij geen hulp wilde, maar vroeg of hij haar toch even kon opzoeken om te peilen hoe het ermee stond.
Rotterdam gaat Het Grote Voorbeeld worden* van De Digitale Stad‼
Het laagdrempelige contact tussen bewoner en lokale overheid, bijvoorbeeld bij het gesprek over bewonersinitiatieven, wordt vervangen door hoogdrempelige algoritmes.
Ik heb -als 'burger'- een paar bewonersinitiatieven ingediend. Spannend en ook wel ingewikkeld, maar gelukkig ontzettend goed begeleid door de gebiedsnetwerker.
Het gesprek met de gebiedscommissie (nu: wijkraad) was ook spannend, maar vooral nuttig:
2/
Doordat de leden van de raad één voor één vragen konden stellen kwamen soms onderdelen van het plan naar voren waar nog niet goed over was nagedacht.
Door het gesprek werd het initiatief béter en de uitvoering uiteindelijk makkelijker.
3/
In de podcast #NRCVandaag kwam @basblokkernrc tot een zeer verontrustende conclusie over de polarisatie, die wij als baken zien op de heuvels aan de andere kant van de oceaan:
Ik wil graag de Wijkraad van Rotterdam Overschie in, omdat ik het tof vind om in Overschie te wonen, maar ik ook nog veel zie dat wel wat extra ondersteuning kan gebruiken.
En toch..
STEM (niet zomaar) OP MIJ
..maar vooral als dit draadje u ook aanspreekt👇 #StemRoelant
1/12
Overschie is een historische wijk (deelgemeente, dorp in 1941 geannexeerd door Rotterdam) waar ca. 19.000 mensen wonen.
Sommige al generaties met roots die tot ver in de 19e of zelfs 18e eeuw terug gaan, anderen in één van de nieuwbouw stukken als De Entree of Park16Hoven.
2/
Sommigen als gevolg van de bombardementen in 1940, oa Nooddorp Landzicht, of tijdens de wederopbouw toen vele flatgebouwen in Overschie werden gebouwd en het inwonertal richting 39.000 ging.
Het zorgde voor druk bezochte markten en middenstand, en eigen middelbare scholen.