Medhi Bayazee Profile picture
Feb 3 27 tweets 15 min read
نکات جالب سفر #ژاپن
بخش دوم
قفل های در اکثرا برعکس بسته و باز می شه!! یعنی وقتی با کلید می خوای قفل کنی در باز می شه و وقتی باز می کنی قفل می شه! تو ایران و آلمان قفل کردن ساعت گرده اینجا پادساعتگرده!
جالب بود که خیلی موقع ها توی اتوبوس یا مترو صندلی هارو خالی می ذاشتن و بیش از حد تلاش می کردن نشینن! می دیدی سر پا جا نیست دیگه کسی سوار شه و پر شده اما چند تا صندلی خالی اون ور هست که نگه داشتن برای مسن ها اینا!! تعارف زیادی!
برنامه های تلویزیون یکی از بدترین ها بود! برنامه های آبکی! شوهای خیلی خیلی بی مزه و طولانی! مثلا می دیدی تو استدیو تصاویر دوربین مداربسته داخل یه خونه رو نشون می دادن که یه گربه راه می رفت و غذا اینا می خورد! کیفیت ساخت برنامه ها و گزارش و اخبار به نظر سالها عقبه!
توی هتل ها و حتی خونه های اجاره ای یه سری چیزا تقریبا استاتدارد بود و همه داشتن! چیزای عجیبی مثل مسواک یکبار مصرف، خمیردندون، پیژامه و تی شرت! لیف و بدون استثنا شامپو سر، نرم کننده و شامپوی بدن!
روی ماشین ها یه سری استیکر آهنربایی می چسبونن که بعضی هاش اجباری هست. مثلا اگر فرد مسن هست یا تازه یاد گرفته. استیکرهای غیراجباری هم مثلا برای کسایی که تجربه رانندگی از سمت چپ خیابون رو ندارن تا بقیه متوجه بشن.
تقریبا اکثر کیک و کلوچه ها حتی کوچیک و تو بسته های یدونه ای داخلش از این رطوبت گیرهای شیمایی هست! واسه اینکه تازه بمونه. روی کیفیت و تازگی غذاها خیلی حساسن! همینطور ظاهرا گوشت اینارو بیشتر از یه زمان کوتاه فریز اینا نمی کنن.
سمت شمال ژاپن برف زیاد میاد! توی یه سری شهرها کل خیابون و پیاده رو ها لوله کشی اب گرم شده و موقع برف از وسط جاده به فاصله های کوتاه تقریبا ۱ متری آب گرم می پاشه بیرون! بجای پاشیدن نمک و شن از این روش استفاده می کنن. خیلی عجیب بود که چطوری اینقدر لوله کشی کردن کل شهر هارو!
توی سوپرمارکت یکی از وظایف صندوقدار گذاشتن وسایل داخل کیسه هست(برعکس آلمان). من خیلی حساسم رو چیدن وسایل! چیزای سنگین پایین باشه. چیزی له نشه. وزن پخش شه داخل کیسه و ...!
بدون استثنا چیدنشون بی نظیر بود!! یه مرحله دیگه ای! کیف می کردم هربار چقدر با دقت و حرفه ای می چینن.
خیلی خیلی کم دیدیم ماشین برقی. نسبتا به جایی مثل اروپا و حتی آلمان اینا خیلی عقبن! جایگاه شارژ برقی ماشینم تقریبا ندیدیم! نمی دونم دلیلش چیه اما طرفدار نداره زیاد.
/۱۰
میانگین قد نسبتا کمه. اگر قد بلند هستید به احتمال زیاد تو خرید لباس و کفش به مشکل می خورید. هوا سر شده بود و ما دوتا مرکز خرید بزرگ رفتیم اما برای سایز من (xxl) هیچ لباسی نداشتن! حتی خود برند های معروف.
این لباسی که پوشیدم باید اینطوری می شد ظاهرا!!
/۱۱
حدسم اینه نیروی کار خیلی زیاده و ارزون! برای هر چیز ساده ای چند نفر آدم گذاشتن! هر پروژه ساختمونی حداقل ۲ نفر با لباس فرم وایستادن تا به ماشینا راه بدن! خیلی از رستوران و مراکز خرید هم نگهبان پارک ماشین داره! اکثر موارد هیچ کاری نمی کنن و فقط وایستادن!
/۱۲
یه چیزی نه فقط در مورد ژاپن بلکه کلی!
خیلی از عکس هایی که اینترنت هست با واقعیت فرق داره! عموما یا زمان خیلی خاصی بوده یا کلی ادیت اینا شده! واقعیت خیلی فرق می کنه بعضی وقتا با چیزی که انتظار داری!
مثلا Arashiyama Bamboo Forest که خوب مقایسه کنید تصاویر اینترنت رو با واقعیت!
/۱۳
همه جای شهر و حتی جاهای دور افتاده و روستاها دستگاه اتومات نوشیدنی و خوردنی هست! بعد مدتی خیلی بهشون عادت می کنی و مخصوصا بعد کلی پیاده روی حسابی می چسبه!
/۱۴
یه سرویس جالب امکان ارسال چمدون بود. می تونستی از هتل یا برخی ایستگاه ها و مراکز پست با یه هزینه مناسب چمدون هارو جدا بفرستی! توی شهرای نزدیک همون روز و شهرهای دورتر فرداش دم در یا هتل تحویل می دادن! ما از توکیو توی ایستگاه تحویل دادیم و فردا صبحش دم در تو کیوتو آوردن برامون
/۱۵
پارکینگ ماشین خیلی کم و گرونه! اکثر خونه هام ندارن. یکی از پازل های جذاب هم فهمیدن نحوه حساب کردن این پارکینگ هاست! روش محاسبه کاملا فرق داره و سخته بفهمی بالاخره مثلا برای ۴ ساعت پارک چقدر باید بدی! پیشنهاد می کنم از نرم افزار های گوشی برای پیدا کردن پارکینگ استفاده کنید.
/۱۶
پمپ بنزین ها خیلی کوچیکه مثل بقیه چیزا!
به خاطر کم بودن جا اکثرا جایگاه ندارن! از سقف لوله أویزون می شه! با کنترل مامور جایگاه میاد پایین و می ره بالا! انگلیسی اصلا متوجه نمی شن حتی در حد لغتی مثل بنزین!
/۱۷
جاده های بین شهری خوب نگهداری می شن. باریکه راها اما خوبه. سرعت مجاز معمولا بیشتز از ۸۰ نیست حتی تو اتوبان که البته اکثرا رعایت نمی کنن! عوارض جاده خیلی زیاده! ما تقریبا ۶۰۰ یورو عوارض جاده دادیم! رانندگی ها خوبه اما شاید نه در حد آلمان.
/۱۸
خونه های نسبتا زیادی لوله کشی گاز دارن اما بیرون خونه وصلن به کپسول گاز و نه گاز شهری!!
/۱۹
کیفیت و طعم غذاها بی نظیره! پیشنهاد می کنم از هر چیزی حداقل یکبار امتحان کنید. البته پیش میاد که زیاد جذاب نباشه با ذائقه ما. مثلا ما یکی دو مورد غذای دریایی یا ادویه خاص رو دوس نداشتیم زیاد. اما کلی چیز جدید مثل مارماهی و توتیای دریایی چند نوع ماهی جدید اینارو امتحان کردیم
/۱۸
یکی از نکات جالب دیگه اینه که همه جا احساس بمباران اطلاعات داری! همه جا پر نوشته و شلوغه! تقریبا غیر ممکنه بشه همه نوشته هارو خوند!
/۱۹
آثار جنگ هنوز بعضی جاها دیده می شه هرچند به نظر خیلی عالی ساختن دوباره همه چی رو! مخصوصا با در نظر گرفتن خرابی هایی مثل بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی. پیشنهاد می کنه موزه های هردو رو ببینید تونستید.
/۲۰
یکی از پیش فرض های اشتباه در مورد ژاپن اینه که خیلی پیشرفته ایناست! در حالی که اینطوری نیست. خیلی چیزا قدیمی هست اما کار می کنه. روستاها و جاهای دور افتاده حتی می شه تا حدی فقر رو دید.
مورد بعدی که درست نبود کیفیت اینترنت بود! بجز یکی دو مورد معمولی یا خیلی کند بود!
/۲۱
یه نکته جالب اینکه فرهنگ انعام دادن ندارن! ظاهرا خیلی هم بدشون میاد! هیچ جا انعام نمی ده کسی. یک مورد دیدیم که یه توریست به رستوران انعام داد و بقیه پول رو نگرفت. صاحب رستوران اومده بود بیرون تو خیابون دنبالش که بقیه پولتو پس بگیر لطفا! هر کاری کرد نگرفت!!
/۲۲
اما جمع بندی:
امتیاز از ۱۰ برای زندگی: ۶
امتیاز از ۱۰ برای سفر: ۱۰
امتیاز رانندگی: ۸

به خاطر یه سری دلایل به هیچ وجه برای زندگی خوب نیست. حداقل با دیدگاه و سبک زندگی ما. اما تجربه سفر بی نظیر و خیلی خاصه! گرفتن ویزاش خیلی راحت و سریعه (۵ روز کاری).
اگر خواستید اینستاگرام دنبال کنید مارو

instagram.com/mehdi_fateme_l…

ای دی:
mehdi_fateme_liana

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Medhi Bayazee

Medhi Bayazee Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @mbayazee

Feb 3
گزارش سفر #ژاپن

ما پاییز امساس تقریبا ۲ ماه (۶۴ روز) ژاپن بودیم. با توجه به سبک جدید زندگی (#دیجیتال_نومد)، سعی می کنیم یه آمار دقیق و خوبی درست کنیم از سفر هامون.
تو این #رشتو یه خلاصه ای از اطلاعات و هزینه های سفر رو می نویسم.
ماشین:

گرونترین جا: دو روز توی یه معبد. هزینه هر شب ۳۸۳ یورو
Read 8 tweets
Feb 3
حدودا ۶ ماه پیش خونمون رو توی آلمان اجاره دادیم و سبک زندگی #دیجیتال #نومد رو شروع کردیم.
تقریبا ۲ ماه توی پاییز #ژاپن بودیم. خیلی تجربه خاص و قشنگی بود.
دوست داشتیم براش #سفرنامه بنویسیم اما فعلا یه سری نکات جالب و متفاوت در مورد ژاپن و سفری که داشتیم:

بخش اول:
پروازمون ۱۳ ساعت و از فرانسه به #توکیو بود. دو هفته توکیو، بعد با قطار سریع السیر رفتیم #کیوتو. یک هفته کیوتو بودیم و بعدش یک هفته #اوساکا. از اوساکا ماشین اجاره کردیم و تقریبا یک و نیم ماه بخش های مرکز و جنوب ژاپن رو گشتیم.
مسیر رانندگی:

ماشین ها تقریبا همه تولید خود ژاپنن. ماشین خارجی و حتی کره ای خیلی کمه. بنز و بی ام و اینا عملا نیست. یک در هزار شاید. خیلی هم به چشم میاد ماشن خارجی. اکثر ماشین ها خیلی کوچیکن. من فقط دوبار تویوتا لندکروز دیدم! احتمالا دلیلش خیابون های باریک ومشکل پارکینگ هست.

Read 28 tweets
Aug 6, 2021
۳۰ سال بعد از #اتحاد، هنوز تفاوت های زیادی بین شرق و غرب #آلمان وجود داره!

تو این رشته توییت یه مروری می کنم به یه سری آمار و اطلاعات جالب در مورد آلمان و تفاوت های موجود.

فک می کنم اطلاعات جالبی باشه برای اونایی که قصد #مهاجرت یا جابجایی دارن.

(۱/۱۷)
امید به زندگی:

مردم سمت شرق طول عمر کمتری دارن! البته تفاوت طول عمر تو آلمان بیشتر بین شمال و جنوب هست! کمترین مقدار ۷۷.۹ سال و بیشترین ۸۳.۶.
(۲/۱۷)
ساعت کاری:

مردم سمت شرق آلمان به طور میانگین ۸ روز بیشتر از غرب کار می کنن! با این وجود درآمد کمتری دارن. کمترین میزان ساعت کاری ۱۱۶۹ ساعت و بیشترین ۱۴۲۲.
(۳/۱۷)
Read 17 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!