Advocaat gedupeerden begint dat de Staat het onwenselijk vindt dat er een civielrechtelijke procedure wordt gevoerd en de Staat verwijst naar CWS-traject.
Gedupeerden hebben opvangskosten zelf betaald en aangetoond ook van opvang gebruik gemaakt.
Het gaat om de toeslagen jaren:
2008-2015
Gedupeerden haarden aantoonbaar recht op kindertoeslag en hebben ook bewezen gebruik van opvang te hebben gebruikt.
Door UHT is vastgesteld dat over 2008-2015 vooringenomen jegens gedupeerden is gehandeld. Ook is door UHT geconstateerd dat er veel is mis gegaan bij fiscus.
UHT heeft vast gesteld dat gedupeerden niet verwijtbaar hebben gehandeld.
Belastingdienst heeft haar vooringenomenheid erkend.
Enkele vd vele gevolgen voor eisers door onrechtmatig overheid:
Jarenlange loonbeslagen
Schoolgeld kinderen niet kunnen betalen
Afgesloten van water en licht
Ruzies spanningen en een echtscheiding
Meerdere burn-outs
2 dochters uit huis geplaatst
Schulden en schulden
Advocaat betoogt nu:
51% van de toeslagenouders gaat in bezwaar na het CWS-traject.
Het CWS is een adviesorgaan door de minister aangesteld.
Volgens advo is CES-traject niet een met voldoende waarborgen omklede rechtsgang.
(HEAR HEAR IN MIJN HOOFD)
Voor eisers en ander gedupeerden moet een nieuwe categorie van immateriële schadevergoeding in het leven te worden geroepen.
Zij wenden zich tot de civielrechtelijke rechter in de hoop dat deze het meest onafhankelijk is nu de bestuursrechter onderdeel van het systeem is geweest die dit veroorzaakt hebben.
Advocaat citeert nu uit het rapport Ongekend Onrecht
“Rechter als dit handelen van de Staat niet onrechtmatig is, wat is dan wel nog onrechtmatig?”
“De verklaringen en gedragingen van de Staat die liegen er niet om.”
Wordt nu geciteerd uit de diverse excuusbrieven van de Staat = ook bewijs dat Staat onrechtmatigheid heeft erkend van de schadeveroorzakende besluiten en het handelen vd Belastingdienst.
Nu gaat het over formele rechtskracht die plaats moet maken voor de bescherming van de burger. Dan kan de onrechtmatigheid en de schade in volle omvang door de civiele rechter worden getoetst.
Staat zegt dat verhaal van gedupeerde huiveringwekkend is maar stelt dat gedupeerde meer bewijs moet leveren van dat al die ellende voortkomt door het handelen van de staat.
Noot van mij: doet er niet toe want in deze procedure wordt alleen verklaring voor recht gevraagd.
Wegtrekker hoor van dit pleidooi. Moet wel zeggen dat landaadvo voorzichtig woorden kiest rekening houdende met gevoeligheden en gedupeerde. Je hoort dat hij wikt en weegt over de woorden ook om niet onnodig hard te pleiten. Desalniettemin vind ik weinig inspirerend. Sue me.
Regel van de formele rechtskracht die door hoge raad is bekrachtigd wordt nu door landsadvo benoemd.
De staat meent dat je niet 15 jaar aan werk nu plots bij de civiele rechter moet gaanoverdoen ook omdat gedupeerden niet met lege handen staan.
Staat wil niet dat (tien)duizenden gedupeerden naar de civiele rechter gaan.
Mijn visie: liever rookt de staat ze procedureel nog jarenlang uit met commissietjes, verdwenen of incomplete dossiers en bestuursrechtelijke procedures.
Staat stelt nu dat alle gedupeerden op zo een korts mogelijke termijn geholpen worden door CWS. En staat beroept zich weer op verjaring.
Einde pleidooi Staat.
Samenvattend beroept de Staat zich op 3 ontvankelijkheidsverweren:
- ontbreken rechtskracht van de civiele rechter
- verjaring vordering
- geen schade is geen belang -> want compensatie regeling bestaat.
Rechter stelt dat hij het capaciteitsprobleem-argument van Staat niet kan plaatsen en stelt hoe vragen ook en voegt daaraan toe “en zelfs als dat het geval zou zijn, zou dat dan een reden moeten zijn om mensen toegang tot de civiele rechter te ontzeggen?” 👌🏼
Voorzitter nu: “is het niet primair aan de burger om te kiezen voor civiele en bestuursrechter?”
Landadvo: absoluut
Vzt: “wat is dan de waarde van uw betoog..?”
🍿🍿
Nog meer lastige vragen van de meervoudige rechtbank voor de landsadvocaat.
Landsadvo stelt nu dat gekozen is voor een laagdrempelige regeling waardoor belang is komen te vervallen voor een civiele vordering.
Advocaat gedupeerden: dat is onjuist. Er is geen onafhankelijke
Beoordeling. CWS geeft advies en UHT kan dat opvolgen.
Overheid heeft een compensatie systeem en dat systeem geen recht aan de normen die onze rechtsstaat kent.
“12 jaar in de shit zitten betekent dat je 12000 euro krijgt”.
Advo: We hebben een bestuursrechtelijk vehikel dat geen rekening houdt met de werkelijke schade.
Er vindt alleen een rechtmatigheidstoets plaats door UHT. UHT komt niet met een adequate schadevergoedingsregeling.
In een praktijk levert CWS voor deze gedupeerde geen oplossing.
CWS kán de schade van gedupeerde niet inzichtelijke krijgen want de benodigde tools (inschakelen advies arbeidsdeskundige, psychiater, etc) kent de CWS niet.
Advo verwijst nu naar advies van BAK aan @Stas_TD : “CWS leidt tot teleurstellingen en nieuw leed. “ (dec 2022)
“CWS is onvergelijkbaar met een met waarborgen omklede rechtsgang.”
“Systeem niet geschikt voor bepalen materiële en immateriële schade.”
Advo: dit is de enige gang waarbij gedupeerde echt de werkelijke schade vergoed kan krijgen.
“ ja deze procedure gaat ook om een stuk erkenning dat overheid onrechtmatig heeft gehandeld. “
Ambtenaar gaat uitleggen dat gekozen is voor CWS om een hoos aan rechtszaken te voorkomen. Ze hebben ook onvoldoende mensen om dit te doen zo. Vandaar CWS.
“Ruimhartig en laagdrempelig” is het mantra van de ambtenaar. Al een paar keer gehoord vanochtend.x
Rechter vraagt aan landsadvocaat over diens stelling dat CWS civielrechtelijke schadebepaling regels zou toepassen.
De landsadvo probeert route CWS aantrekkelijk te laten zijn door te stellen dat je bij CWS helemaal niet aan bepaling van onrechtmatigheid toekomt.
Specifieke vragen over wat onrechtmatig is: besluiten, verrekeningen etc
Rechtbank en partijen zijn nog steeds aan het fine tunen op detail over wat allemaal onder de vordering valt wat als onrechtmatig aangemerkt dient te worden.
Na bijna 2,5 uur zitting wordt er dus wat juridisch gemierenneukt. Ook dat hoort er bij.
Landsadvo: “aanbieden van excuses is nog geen erkenning van onrechtmatigheid”.
Verwijst nu naar uitspraak over een ziekenhuis die excuses had aangeboden vanwege onzorgvuldig handelen arts en dat rechter meende dat dat nog geen erkenning van enige aansprakelijkheid betekent.
Advocaat gedupeerden verwijst nu naar een recente uitspraak van Rechtbank Den Haag.
Over formele rechtskracht weer en tijdstip dat excuses door Staat zijn geboden.
(Juridisch voor mij heel interessant en leerzaam deze zitting)
Landsadvocaat antwoordt met een omweg.
Rechter: wij stellen u een vraag en die beantwoordt u met een vraag aan ons?
Nu weer over dat daden van overheid breder moet worden gezien-> systeemfout en niet met voldoende rechtsgang
Advocaat gedupeerden zegt dat bij lezen dit dossier hij het gevoel kreeg van een mix tussen Kafka’s Het Proces en Huxleys Brave New World.
Rechter: ik heb ook Kafka gelden maar Jozef wist ik tegenstelling tot deze gedupeerde niet waarvan hij beschuldigd werd.
Na een schorsing ve kwartier zijn we weer begonnen.
Meer discussie over de evenredigheidstoets. En over de verschillende genomen besluiten.
Rechter heeft vragen over voorschotbeschikking in het licht van het “Autonoom eigendomsbegrip” in de zin van EVRM.
Is voorschotbeschikking dan geen toezegging in de zin van het arrest van Europees Hof van Justitie?
Ontstaat pas aan het eind recht op en niet bij voorschot?
Advo gedupeerde: dan moeten we tegen alle kranten zeggen publiceer dan maar dat je voorschotten niet moet uitgeven maar pas als recht volledig vast staat (na maanden of jaren).
Landsadvo: ja dat is inherent aan systeem van toeslagen dat je niet zeker weet of je recht er op hebt.
Overigens is het genieten van het niveau van deze rechters en hun scherpe vragen, en dan met name de voorzitter van vandaag (hij is on fire).
We zijn bij de laatste ronde voor advocaten en partijen aangekomen om nog toe te lichten wat ze - na alles dat al gezegd is - nog willen toelichten.
Gedupeerde legt uit dat zij van voor de Catshuisregeling al erkend gedupeerd.
Omdat gedupeerde niet onder Catshuisregeling valt heeft ze al circa 20 bezwaren en tig andere procedures moeten doorlopen omdat Staat termijnen telkens niet haalt.
Staat weet zich geen raad met dit soort gedupeerden
20.000 bladzijden aan toeslagenellende heeft gedupeerde gekregen. Vol tegenstellingen. Hele systeem is zo lek als een mandje. Iedere keer rolt er wat anders uit.
opmerking: deze gedupeerde @WoLLeTjE5 legt feilloos de vinger op alle zere plekken.
“We zitten bijna in het 5de jaar van herstel.”
In media wordt geroepen dat catshuisregeling ruimhartig is, maar wij vallen niet onder die regeling. We zijn een vergeten groep.
Met 5 kinderen in een koophuis moeten rond komen van beslagvrije voet is onmogelijk.
Landsadvo: “31 mei 2023 sluit het loket CWS dus ga daar echt nog op tijd naar toe. Doe dat.”
Landsadvo gaat nu uitleggen wat Catshuisregeling is.
Op 25 april as om 15:00 in de rechtbank Almelo mondeling het vonnis en schriftelijk.
Vervangende gitaarleraar had mij verteld dat in overdracht over mij stond: “houdt van ouwe muziek”.
Ik confronteer mijn vaste leraar daar dus mee. Zegt ie: “Dan gaan we nu Britney Spears doen”.
Dat nummer is dus ook al 23 jaar oud.🫣
Een van mijn meest memorabele “fashion faux pas” was dat ik - begin dertig - als een soort van Britney Spears ooit naar mijn vorige advocatenkantoor ging om te werken.
Krijtstreep plooirokje, knalroze panty’s en coltrui aan en twee zijstaartjes in.
In de auto naar Amersfoort dacht ik al: “dit was geen goed idee”.
Op kantoor zakte mijn toenmalige manager (huidige maatje) @jeannettestam horizontaal op haar bureaustoel van het lachen terwijl ik mompelend “ik weet het, ik weet” langs haar kamer liep.
Draadje met enkele veel voorkomende fouten in zaken die gaan over veiligheid op de werkvloer of grensoverschrijdend gedrag (uit de #arbeidsrecht praktijk).
1. Betrokkenen/klagers een rol geven in het onderzoek (anders dan dat ze eventueel gehoord worden als klager).
2. Onderzoek en rapport op basis van alleen anonieme klagers. Iemand moet het recht hebben zich te kunnen verweren. Hearsay is gevaarlijk, zoals een vertrouwenspersoon die e.e.a. gaat invullen.
Anonimiteit stimuleert m.i. ook slachtofferschap.
En als mensen niet uit anonimiteit durven te stappen, dan is er meer aan de hand dan één persoon die onveilig zou zijn maar is de organisatie in zijn geheel meestal niet veilig.
Tegen vage onderzoeksrapporten, en ja die zien wij ook langskomen, kan je je niet verweren.
Verzoekster wordt nog voordat ze in dienst getreden is ontslagen. Verzoekster is gediagnostiseerd met een agressieve vorm van longkanker en meldt dit bij haar nieuwe werkgever. Werkneemster vecht succesvol het proeftijdontslag aan.
Uit artikel 4 Wet gelijke behandeling handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz) juncto artikel 1 Wgbh/cz volgt dat het verboden is om onderscheid te maken bij het aanbieden, aangaan en beëindigen van een arbeidsverhouding.
Kantonrechter is van oordeel dat werkgever gehandeld heeft in strijd met het bepaalde in artikel 4 juncto artikel 1 Wgbh/cz en dat er sprake is van een onrechtmatige en discriminatoire opzegging.
Een toenemend aantal Nederlanders heeft geldzorgen. De gevolgen zijn ingrijpend, zoals: sociaal isolement, depressie, ziekteverzuim, relatieproblemen, echtscheiding, etc. Meestal speelt zich dit af achter de voordeur. Ook zelfmoord komt voor bij (aanhoudende) geldzorgen.
Financiële problemen gaan vaak gepaard met (ingrijpende) sociale, emotionele en gezondheidsproblemen. De kans op ziekmelden of afname in kwaliteit van en productiviteit op het werk neemt ook toe.
Hoe eerder geldzorgen (samen) aangepakt worden, hoe minder groot de kans is dat iemand uitvalt of dat schulden en kosten blijven oplopen. Vanwege schaamte of uit angst melden werknemers hun geldzorgen meestal (heel) laat of zelfs helemaal niet bij hun werkgever.
Nederland is tweede landbouwexporteur van de wereld, na de VS. Nederland is ook de derde netto-exporteur ter wereld, na Brazilië en Argentinië. Nederland importeert veel minder landbouwproducten dan dat het exporteert; verschil: ruim 27 miljard.
Nederland is een enorm grote exporteur van landbouwproducten doordat de basisvoedingsstoffen voor flink deel uit het buitenland komen. Bijna de helft van grond van heel Nederland dus, wordt ook gebruikt om voedsel voor dieren te verbouwen.
In april hebben wij al bericht over de aankomende wetswijzingen in arbeidsrechtland.
Nu een belachelijk uitgebreid nieuw overzicht van alle nieuwe verplichtingen voor werkgevers. Omdat werkgevers anders door de bomen het bos niet meer zien.
Kleine greep uit de nieuwsbrief:
De volgende gegevens moet werkgever binnen één maand na aanvang van de arbeid schriftelijk aan werknemer verstrekken:
- de termijn waarbinnen tegen een ontslag in beroep moet worden gegaan;