1) Wat is "de hamer"?
Een harde klap op regio's (steden, gemeenten) met een onverklaarde toename van #COVID19
Wanneer? Bij de eerste tekenen van verdubbeling
Hoe? Lockdown, want het bleek immers dat "de dans" daar (lokaal) niet werkte
2)wat is "de dans"?
Een zo open mogelijke samenleving en economie waar #covid19 laag blijft door: 1. Afstand & ventilatie waar mogelijk 2. Hygiëne (hand, hoest) 3. Maskers in publieke ruimten 4. Breed testen en isoleren positieven 5. Opsporen & quarantaine volgen >90% contacten
3)Hoe doet Nederland het met "de hamer"?
Wel, sinds onze intelligente lockdown (die aantoonbaar werkte) durfde geen enkele burgemeester of minister de hamer te gebruiken, ook niet na een helder alarmsignaal op 22 juli, na onze briefing van de 2e kamer op 12 augustus
4)Uit ons gesprek met VWS en de Minister bleek dat men alleen naar OMT luistert voor advies; het @C19RedTeam advies zou geen formele plek in VWS krijgen
5)Uit ons gesprek met OMT en @rivm bleek hetzelfde:
Red Team advies heeft geen enkele plek in de overwegingen van OMT, die hun advies "uitsluitend op bio-medisch wetenschappelijk onderzoek" baseren
Over gedrags- en economische wetenschappen zegt @rivm: daar kijkt OMT niet naar
6)Dit is problematisch, want een advies om "de hamer" te gebruiken kan niet op bio-medisch onderzoek alleen worden gevormd. Gedragsonderzoek, veldepidemiologie en gezondheidseconomie horen in die advies mix
Dit betekent dat geen enkele bestuurder (minister, burgemeester)
7)Maar het advies van @C19RedTeam is wel publiek toegankelijk. Waarom neemt geen bestuurder zelf het initiatief voor een tijdelijke lockdown, om vervolgens "de dans" echt goed te regelen?
8)Het antwoord zit deels in de observaties van pandemische oefeningen in de Nederlandse veiligheidsregio's in de laatste 3 jaar
We hebben met dit soort scenario's geoefend met alle VR partners en bestuurders
Wat was het gemeenschappelijk struikelblok?
9)"wanneer heb ik genoeg bewijs om een moeilijk besluit te nemen?"
Men wacht altijd te lang. Burgemeesters worstelen met dit bestuurlijke dilemma
Maar ook strategisch managers zoals DPG's vinden dit super moeilijk
Gevolg: impact schade wordt groter
10)Ok, we moeten dus nog durven de Hamer tijdig in te zetten
(Wat nodig is, is lef)
11)Hoe zit het in NL dan met "de dans"?
Dat lijkt een Hollandse gatenkaas: 1. Afstand & ventilatie: dat zit bij ons goed in de publieke boodschappen
Maar het gedrag zakt steeds verder terug
Omdat NL nog steeds geen strakke regie op risicocommunicatie voert, keert de trend niet
12)Wat bedoel ik met strakke risico-communicatie?
Geen censuur van wetenschappers, zoals VWS dacht dat we bedoelden
Regie moet juist zorgen dat wetenschappers binnen hun vakgebied vrijuit kunnen communiceren
13)Maar regie is ook nodig om wetenschappers formeel aan te spreken als ze onjuiste informatie verspreiden op onderwerpen waarin ze geen aantoonbare competentie hebben
Dat is geen censuur, dat is regie op risicocommunicatie die zorgt dat alle boodschappen Evidence based zijn
14)Waarom zien we de hele pandemie, ennog steeds, microbiologen die op talkshows en op Twitter onjuiste of onvolledige informatie verspreiden over gedrag, mondneusmaskers, economie?
Ik vrees dat dit schade doet aan het publieke vertrouwen in maatregelen die aantoonbaar werken
15)Als het OMT uitsluitend werkt aan bio-medisch wetenschappelijk advies aan het kabinet (wat ze meer een Outbreak Biomedisch Advies Orgaan maakt), dan zouden hun leden zich daartoe moeten beperken in publieke uitingen, want het publiek verwart het anders met OMT advies
16)Dus:
1. Afstand en ventilatie is goed op papier, matig-slecht in de praktijk door gebrek aan regie
Hoe zit het met de andere vier onderdelen van "de dans"?
17) 2. Hygiëne
Dit betekent handen wassen en hoesten in je elleboog
Ook dit is op papier goed geregeld
Een blik in restaurants en andere publieke plaatsen leert iets anders:
Klanten hoesten vrijuit of in hun hand, en raken daarna goederen en voedsel aan. Niemand corrigeert
18)Dit is waar de overheid en bedrijfsleven beter geregisseerde afspraken kan maken
En monitoren blijft belangrijk
Hier is gedragsonderzoek waardevol
Is dit een prioriteit voor de gedragsunit van @rivm ?
Ons aanbod om over onderzoeks prioriteiten te discussiëren sloeg RIVM af
19)Waar een gapend gat zit in "de dans":
3. Mondneusmaskers
Jaap van Dissel stak zijn mening over stoffen gelaatsmaskers nooit onder stoelen of banken, en sindsdien is het NL beleid op dit vlak hopeloos tegenstrijdig
20)"Stoffen maskers geven schijnveiligheid", "er is geen bewijs dat ze helpen", "ze kunnen zelfs risico verhogen"
Geen van deze uitspraken is Evidence based, sterker nog, ze spreken advies van @ECDC_EU en @WHO tegen, zonder hiervoor heldere biomedische literatuur voor te bieden
21)Intussen stapelt nog meer bewijs voor het gunstige effect van stoffen maskers zich op
Landen die alle 5 delen van "de dans" goed hebben ingevoerd, zijn telkens succesvol om covid19 klein te houden
22)"Ja maar België dan? Die verplicht maskers overal, en covid stijgt harder dan bij ons"
Mooi voorbeeld van selectieve waarneming:
België heeft moeite alle 5 delen van "de dans" te organiseren. @vanranstmarc bevestigt al dit voorjaar: "wij zijn veel slechter in contactonderzoek"
23) Dus is de Belgische toename van COvid19 een teken dat maskers niet werken?
Nee.
Een land zoals Duitsland combineert maskers wel grondig en volledig met de andere 4 stappen
Zij zitten onder de helft van onze ziektelast per capita
24) de eerste drie stappen van "de dans" zijn preventieve maatregelen
De laatste 2 passen zijn bestrijding ('control')
Daarover een volgende draad
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
1/9 Enkele feiten: 1. SE, NL en UK zaten in maart 2020 op een uitgesproken 'herd immunity' koers, en geloofden in 'gecontroleerd rondgaan'. 2. NL en UK kozen snel voor striktere maatregelen (maar het geloof in 'herd immunity' bleef de kop op steken) 3. SE hield koers vol in 2020
2/9 3. DE had vanaf start COVID snellere, strengere, en volledigere response (BCO, testen, samenleving) 4. NZ kon (vanwege geografie) zerocovid uitvoeren 5. Eind 2020 was er effectief en veilig vaccin - gamechanger
3/9 Vergelijken van landen blijft altijd lastig, maar door excess mortality voor 2020-2023 op 1 hoop te gooien kun je geen enkele conclusie trekken over welke COVID aanpak wel of niet werkte
Immers:
Het is interessant dat zelfs nu, met alles wat we in bijna 2 jaar van dit virus leerden, nog geen journalist de vraag stelt “zeg OMT, bestáát groepsimmuniteit eigenlijk technisch wel?” @milenaholdert@Jopinie@Nieuwsuur
>>
Want inmiddels weten we dat gevaccineerden (én herstelden) wel degelijk nog een infectie kunnen krijgen EN doorgeven
Het idee wordt nog steeds uitgelegd zoals bij mazelen of polio, maar bij die virussen is een infectie na vaccinatie (of ziekte) echt niet meer mogelijk
>>
Het covidvaccin beschermt wel tegen ernstige ziekte, maar dat is onvoldoende om technisch over groepsimmuniteit te spreken
Dát is een belangrijke reden waarom @WHO ook tegen is
Daarmee kun je binnen 30 minuten testen of er delen van het virus in je neus hebt
Als dat zo is, ben je waarschijnlijk besmettelijk en moet je direct isoleren en je bij de GGD melden
Het idee is:
voorafgaande een bijeenkomst iedereen te testen, om zo de kans te verkleinen dat er iemand ongemerkt (pre- of asymptomatisch) anderen kan besmetten
Kunnen we daar op dit moment echt veilig weer mee feesten?
Een draadje over #necropolitiek van het (nu demissionaire) kabinet. Dit zijn mijn persoonlijke notities bij het luisteren naar deze podcast van dr @decorrespondent