Este hilo les da sugerencias sobre cómo desarrollar buenas preguntas de investigación, y cómo formularlas de suerte que nos lleven a encontrar un "hueco en la literatura"
Tengo un montón de reflexiones en el tintero pero dos que me saltan de inmediato:
1) #QuedateEnCasa es una política absolutamente estúpida que realmente no lidia con el proceso de transmisión del SARS CoV2.
Quedarse en casa y no tener que salir a trabajar es un privilegio.
Sin apoyos económicos del gobierno y en un sinfín de sectores productivos, es prácticamente imposible quedarse en casa.
Esta contradicción era visible desde Marzo 2020. A un año del inicio de la pandemia en la escala global, es claro que NADIE se puede quedar encerrado 1 año.
2) qué ventajas tiene la etnografía urbana por encima de otros métodos de investigación en ciencias sociales, sobre todo para comprender la pandemia de COVID19?
Tener sensibilidad etnográfica y capacidad de observación analítica en sintonía con las comunidades bajo observación.
Today, I gave a talk on polycentricity as it applies to Mexican water governance and Mexican climate politics for students of Dr. Marcela Lopez-Vallejo. This particular class has students from @gpandtps and the Masters in International Economic Relations and Cooperation.
As most of you know, ever since I moved back from Canada to Mexico I had an opportunity to teach in English in a Spanish-speaking country. I was very heartened by the Masters in Global Politics and Transpacific Studies @gpandtps programme, which IS taught entirely in English.
When I was a professor at CIDE, I taught most courses entirely in English because I always felt I gave my students an opportunity to develop their thinking, reading and writing skills in that language should they choose to pursue grad school in an English-language country.
I am going to be teaching a workshop on how to write more strategically (basically, how not to beat ourselves up when we are not writing and how to make goals more realistic, particularly during a pandemic).
I have identified these challenges within myself, on this very topic.
1) I have a trillion things to do, and I feel overwhelmed by the sheer number of commitments I still have, despite having said NO to about a gazillion.
2) I have a full day of writing, and somehow, I am neither inspired, nor do I feel physically well enough to write.
3) The sequence of projects I NEED to tackle is different from that of those I WANT to tackle.
4) Everything is taking WAY longer than I expected it to, particularly with so many Zoom meetings that end up draining me of energy.
En la charla que dí en el seminario #SIGMAS organizado por estudiantes de mi querido @I_Solorio me hicieron la pregunta que más frecuentemente me hacen cuando doy clases de métodos, talleres, o charlas.
"Profesor, cómo le hago para empezar a escribir, me siento bloqueado/a"
Hoy en la mañana se me ocurrieron 3 sugerencias sencillas para todo nivel de pre-grado y posgrado (al final de este hilo para Twitter hispanoparlante les voy a poner algunos blog posts míos en inglés que describen otros "prompts") basados en lo que he estado leyendo últimamente.
1) escribir una respuesta a algún punto que un/a autor/a está haciendo. Por ejemplo, en este extracto pueden ver que NO estoy de acuerdo con los puntos normativos que hacen las autoras. Esto me motiva a escribir un contra-argumento. De aquí salen fácilmente 125 palabras.
THREAD: On delving into an entirely new topic and doing a literature review, but performed with an example.
A lot of people use my blog posts as guides to literature reviews, either for themselves or for their students. I have received similar questions to the ones I'm quoting.
Questions like the ones posed in the quoted tweet are quite common. A few people asked me "Professor Pacheco-Vega, how do I go from having read All The Things to producing a Conceptual Synthesis Excel Dump (CSED) that makes sense to writing my lit review?"
If you are a frequent reader of my blog, you probably know I've written a metric tonne of blog posts on specific items of the literature review (when to stop reading, how to create a mind-map of the literature, how to produce paragraphs of the lit review, etc.)