During both workshops, I got asked the same question about fighting "writer's block", and I answered with exactly the same strategy:
The trusty and humble "index card" and the memorandum.
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I had been wanting to read, highlight and annotate this article for a long while and I just hadn’t made the time.
In this article, the author talks about how lack of proper toilets can hinder fieldwork (something I have first hand experience with!)
I wrote ONE index card.
A couple of index cards give me enough of a “kick start” to write a short memo on toilet insecurity and fieldwork, and the politics of toilet access in India.
Here's a very brief (and raw) memorandum on fieldwork and toilet access. It's 230 words that I got out of reading an article's abstract and first few paragraphs, and from writing a few notes in an index card.
So yes, I get unblocked by Reading and Annotating (as per my talks)
Esta semana (sí, en plena Semana Santa de vacaciones) tuve que dar dos talleres (uno para AILASA y otro para Rutgers Graduate School). En ambos hablé del reto de la desmotivación y de lo difícil que es romper “el bloqueo de escritura”.
En ambos seminarios sugerí una estrategia:
“Regresar a la humilde ficha de trabajo”
La forma más sencilla de volver a sentir “las palabras fluir” es llenar fichas de trabajo.
La estrategia más sencilla es capturar definiciones de términos importantes. En este caso, yo estoy anotando el término “shitscape”
OJO: llenar UNA ficha de trabajo no garantiza mucho. Pero al menos, me motiva a seguir buscando ideas clave en el artículo.
Como pueden ver, primero subrayó con marcatexto y luego hago anotaciones con plumines del mismo color. Excepto el amarillo, uso plumín negro.
I did my undergrad in chemical engineering. At the time, my university’s school of chemistry and chemical engineering was considered one of the toughest if not THE toughest nationally.
For my Distillation final exam, I had to program an N-component, M-plates tower.
24 hours.
I did not sleep for 24 hours in order to be able to submit my program on time (I aced the exam and got the highest grade and GPA of my cohort, yes, but I sacrificed health, sleep and my own well being to achieve this).
Today is the second (and final) day of this project management for graduate (doctoral) students, and I wanted to comment on a question that I was asked yesterday, during Day 1.
An attendee told me that it was clear that I love what I do and that I am very passionate about it.
1) First and foremost, my own mother. Dr. Obdulia Vega-Lopez (*NOT* MRS), who undertook her PhD against all odds, moved to Madrid all by herself to study at the Universidad Complutense de Madrid after having raised 5 kids.
2) My students. Throughout my career, my students at every institution I have taught (ITESM, ITAM, CIDE, @UBC, @IHEAL_CREDA, @FlacsoMx) have inspired me. So many have overcome such difficult circumstances to get where they are. I am so proud of them.
.@Aleparramunoz nos habla sobre una ley que se está discutiendo que regula y prohibe el uso de artículos plásticos desechables en Chile.
Coincido con Alejandra y con @SRtoxics sobre el potencial de este reporte de @azuldotorg y @unep para facilitar el activismo ambiental.
.@andresdelcas nos explica la importancia de este reporte de @unep y @azuldotorg para potencialmente fortalecer las demandas de activistas para empujar la nocion de un acuerdo global de plasticos.
Tengo un montón de reflexiones en el tintero pero dos que me saltan de inmediato:
1) #QuedateEnCasa es una política absolutamente estúpida que realmente no lidia con el proceso de transmisión del SARS CoV2.
Quedarse en casa y no tener que salir a trabajar es un privilegio.
Sin apoyos económicos del gobierno y en un sinfín de sectores productivos, es prácticamente imposible quedarse en casa.
Esta contradicción era visible desde Marzo 2020. A un año del inicio de la pandemia en la escala global, es claro que NADIE se puede quedar encerrado 1 año.
2) qué ventajas tiene la etnografía urbana por encima de otros métodos de investigación en ciencias sociales, sobre todo para comprender la pandemia de COVID19?
Tener sensibilidad etnográfica y capacidad de observación analítica en sintonía con las comunidades bajo observación.