Auch in den USA gibt es Ökonomen, die trotz ihrer Nähe zu Liberalismus und Libertarismus nicht auf den ideologischen Anti-Lockdown-Zug aufgesprungen sind. @tylercowen zum Beispiel lässt bei @EconTalker kein gutes Haar an der Great Barrington Declaration:
"A lot of the people connected with that institution have made very dubious predictions and not backed down from them. They've told us that a lot of the cases are phony. It will all be over by--fill in the month. But, it's typically some time that was a while ago."
"Very passive attitudes or even hostile attitudes toward vaccines. And, making lockdown the only issue. I think when you look at the overall entire framing of Great Barrington, it's been extremely harmful. It has led libertarian and conservative movements in the wrong direction."
"The emphasis should have been, all along, deregulating the process of getting good vaccines out there quickly. And, if you look at what the Great Barrington people did on that it was remarkably little until very late in the process."

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More from @AndreasShrugged

8 Apr
1. Warum ist die Argumentation der "Great Barrington Declaration" falsch? Sie ist einseitig, verharmlost Gefahren, geht von falschen Annahmen aus und ist bereits an der Realität gescheitert. Aber der Reihe nach:
2. Die GBD beklagt schlimme Folgen durch (nicht näher definierte) Lockdowns - aber verglichen zu was? Hier werden einseitig die Kosten beklagt, ohne diesen die durch eine Eindämmung der Pandemie vermiedenen Toten und Schwerkranken gegenüberzustellen. Image
3. Auch diese Betonung der Lockdown-Folgen für die 'Arbeiterklasse' und die Unterprivilegierten blendet aus, dass insb. in den USA sozial Schwache auch überdurchschnittlich von Corona betroffen sind (Arbeitsplätze mit hohem Infektionsrisiko, schlechte Krankenversicherung,...). Image
Read 11 tweets
5 Apr
1) Good thread on the potential U.S. pandemic endgame. Carl is stressing the importance of "overshooting"; that the wave does not miraculously collapse once Herd Immunity Threshold (HIT) is reached but still has enough steam to go above 60% infected. Below a more optimistic take.
2) Carl makes it very clear that he's using the basic SEIR model for his account, which features only one large wave along which the HIT is reached and the wave starts declining - entailing many more infections though. What changes if we have had multiple waves instead of one?
3) That's my crappy MSWord depiction. The U.S. has had several waves (red) that together with vaccines have brought the level of immunity to maybe 50% now (the cumulative curve in black). So we're hopefully close to the HIT and current infections are low (for U.S. standards).
Read 7 tweets
3 Apr
1) Die aus LMU-Statistikern bestehende CODAG-Gruppe veröffentlicht Berichte, die geeignet sind, die Rolle von Kindern im Corona-Infektionsgeschehen zu verharmlosen. Ich kenne die Intention nicht, aber ich sehe die Auswirkungen, hier bei NRW-Minister Stamp:
2) Ich spreche hier von "verharmlosen", weil CODAG beständig behauptet, die Inzidenz unter Kindern und Jugendlichen führe nicht zu einem Inzidenzanstieg in anderen Altersgruppen. Aber die vorgenommene statistische Analyse lässt diese Ursache-Wirkungs-Aussage nicht zu!
3) Das schreibt CODAG in Bericht Nr. 10 explizit selbst so - "keine kausalen Schlüsse"! Trotzdem gebrauchen die Berichte Formulierungen, die eine Kausalität implizieren. Darauf habe ich im Gespräch mit @CorneliusRoemer bereits vor einem Monat hingewiesen.
Read 5 tweets
9 Mar
Ich glaube, Lars sieht mit seiner ernüchternden Einschätzung vieles richtig. Was wir jetzt sehen, ist das Äquivalent zu Florida und Texas, die sagen: Wir machen auf und werden niemals wieder zumachen. Ich kann diese Entscheidung nicht gutheißen, aber ich kann sie nachvollziehen.
Ein theoretisches Argument für unseren Föderalismus lautet immerhin, dass Kommunen die Präferenzen der Bürger/innen besser abbilden können als die Landes- und Bundesebene. Man kann nicht ausschließen, dass Wille u/o Möglichkeiten zu Einschränkungen lokal einfach erschöpft sind.
Optimistisch gedacht kann es allerdings auch sein, dass einzelne Kreise überzeugt sind, mehr Fälle nachverfolgen und mehr testen zu können als andere. Die Entscheidungen der Kreise werden allerdings auch externe Effekte auf Nachbarn und ggf. auch auf Landes- und Bundeseben haben.
Read 4 tweets
3 Mar
1) There have been many attempts at explaining why COVID-19 has been receding so visibly in the U.S. since January 2021. I don't have the answer; I'll just highlight some striking differences between the U.S. and Germany in the past wave. So U.S. cases have been a lot higher: Image
2) ...with a big divergence starting in November, suggesting a much worse epidemic in the U.S. than in Germany. However, the numbers of COVID-19 patients in ICUs have been much more similar between the two countries: Image
3) Also COVID-19 deaths have been surprisingly similar between the U.S. and Germany during this period, with Germany sometimes even reporting worse numbers. So what's going on? Image
Read 7 tweets
20 Feb
1) I've been irritated by this and a related thread which suggested very low IFRs even at higher age and some unexplored resistance to severe covid in India. So I'll just crunch some numbers to explain why these claims don't make much sense to me.
2) Clearly, everything hinges on the covid-19 death count in India being halfway accurate. Prof. Rajkumar suggests 'you cannot undercount ten times the death rate'. But can you? A look at the case undercounting might be helpful - if lots of people aren't tested, will bodies be?
3) A recent serosurvey suggests 21% of India's 1.353 billion people have had covid. This makes ~284 million true cases. In the past half year before the survey, India officially counted ~10 million cases. So cases were undercounted by a giant factor of 28! indianexpress.com/article/india/…
Read 9 tweets

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