Draadje: 1) De onderwijsraad adviseert: een 3 jarige brugperiode en veel differentieren. Zowel binnenklasdifferentiatie als niveaugroepen. Gaat dat gelijke kansen vergroten? onderwijsraad.nl/publicaties/ad…
2) In principe is vroege selectie niet positief voor onderwijskansen. Later selecteren naar verschillende onderwijsstromen is beter. (Lucy Crehan, Cleverlands). Die consensus is er wel.
3) Ook 'setting' is niet positief, hierbij maak je niveaugroepen binnen een onderwijsstroom of klas. In de UK heb je dit bv (bottom sets, top sets). educationendowmentfoundation.org.uk/evidence-summa…
4) Een belangrijke factor die hierbij een rol zal gaan spelen is hoe leraren 'differentiatie' zien en uitvoeren. Convergent ('iedereen naar een minimum doel') of divergent ('talenten optimaliseren')?
5) Onderzoek (in PO) toont: leraren denken vooral divergent (talent optimaliseren). Verschillen mogen groter, homogeen groeperen is OK, en 'eerlijk'=ieder krijgt evenveel hulp.
6) Leraren handelen echter zowel convergent (heterogene groepen, verlengde instructie) als divergent (allerlei niveaugroepen, denk aan sterretjes, maantjes etc).
7) De beroepsgroep lijkt dus wat gespleten rondom 3 dilemma's van differentiatie: 1) het leeruitkomsten dilemma, 2) het ondersteuningsdilemma, en 3) het groeperingsdilemma.
8) Onderzoek van Vijfeiken, zie hier: ord2019.nl/wp-content/upl…
9) Bij mijn eigen (VO) studenten zie ik eenzelfde tweedeling: grofweg 50-50 tussen 'iedere leerling naar eigen capaciteit' (divergent) 'allen op een minimum niveau' (convergent)
10) Daarbij zie ik ook 2 misconcepties bij veel van mijn studenten: 1) motivatie is belangrijker voor leren dan regulatie en SES (achtergrond), en 2) geïndividualiseerd onderwijs helpt risicoleerlingen. Allebei niet waar.
11) Ook onderschatten mijn studenten (nu nog) de extra leertijd die zwakkere leerlingen nodig hebben (tot 6x meer dan snellere leerlingen): onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/omgaan…
12) Het rapport van de onderwijsraad gebruikt zelf ook termen die passen in een divergent differentiatie beeld ('recht doen aan eigen niveau'). Dus gelijke kansen door latere selectie, maar bij het differentieren mogen we dan weer wel verschillen groter maken.
13) Ook adviseert het rapport allerlei niveaugroepen, naast advies voor heterogeen werken. We krijgen dan mogelijk een 'verborgen' vorm van selectie (setting): niet zichtbaar van buiten (geen VMBO-HAVO-VWO) maar wel aanwezig in het onderwijs.
14) Cruciaal is hier: wat is het 'eigen niveau' waar recht aan gedaan wordt? Is dat een inherent potentieel, een capaciteit die we vantevoren kunnen inschatten? Of is dat de momentane voorkennis van de leerling door de accumulatie van alle voorgaande onderwijs en leerervaringen?
15) Ik denk zelf het laatste: SES, langjarige ondersteuning bij regulatie, wereldkennis, geen traumatische ervaringen etc. Maar we zijn geneigd het momentane resultaat te zien als voorspellende 'capaciteit' die de leerling heeft. sterk/zwak, snel/langzaam.
16) Daar komt bij dat onderwijs toetsen gebruikt om te selecteren (wie mag waarnaartoe qua onderwijsstroom, hoger/lager) en om 'kwaliteit' van onderwijs te meten. Die toetsen zijn zeer problematisch. tilburguniversity.edu/nl/actueel/age…
17) De onderwijsraad handhaaft deze selectie + kwaliteitsmetingsfunctie van toetsing. Krijgen we echt gelijkere kansen door deze combinatie van veel divergente differentiatie + mogelijk problematische selectietoetsen?
18) De duivel zit denk ik in de details. Dat gaf Drentje ook al aan. didactiefonline.nl/artikel/midden…
19) De onderwijsraad stelt terecht dat deze stelselwijziging veel professionalisering van leraren zal vragen.
20) Terecht want afstemmen op verschillen is topsport, een zeer complexe vaardigheid. Nederlandse leraren scoren hier in vergelijkende studies niet zo hoog op, ook nog eens doi.org/10.1080/092434…
21) Tel daarbij op dat al jarenlang geconstateerd wordt: het lerarentekort (kwantitief en kwalitatief) wordt niet goed aangepakt door de overheid. Er wordt niet echt in geinvesteerd. Dus deze stelselwijziging veronderstelt ook een 'major mindshift' van beleid op dat punt.
22) Er wordt niet echt in geinvesteerd, en veel oplossingen gaan over 'makkelijker maken' van instroom door niveauverlaging. Dus nogmaals: deze stelselwijziging veronderstelt een 'major mindshift' van beleid over opleiden en professionaliseren en behoud van leraren.
23) Dan kun je netto denk ik stellen dat dit voorstel ontzettend veel 'afbreukrisico' met zich meebrengt, met alle goede bedoelingen die het ook heeft.
24) Ik snap de zorgen dan ook goed die her en der geuit worden, vanuit mijn rol en positie als lerarenopleider. /Einde

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Gisbert van Ginkel

Gisbert van Ginkel Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @GvanGinkel

21 Apr
Vraag 4: Ik herken het toetsfetisjisme in de praktijk. Maar, u haalt de toets uit de context. Hetzelfde toetsbeleid is constant geweest onder diverse beleidscontexten. U mist de belangrijkste beweging: kwaliteitsdenken (ik herken dat typisch als een neo-liberale insteek)
Waarom dan kiezen voor 'New public management'? Mijn vraag als ouder: mijn kinderen zijn met toetsen en LVS gevolgd. Dat maakt het gesprek over leerstijl makkelijker (LEERSTIJL?!?!?!?) het is onderdeel van een rijkere context. Abstraheert u daar niet teveel van? Stropop?
Heij: kwaliteit staat nu vooral in teken van uitput, dat was eerder minder in overwegingen over deugdelijkheid van onderwijs. Dit past bij de beweging NPM: rendementsdenken.
Read 8 tweets
21 Apr
Vraag 3: Intro - Gelezen met rode oortjes, van opwinding, boosheid. Tilburg was ooit verscheurd tussen tabbelaars en babbelaars, zie de vorige discussie. 'ik ben wetenschappelijk een kleinzoon van A de Groot'. We kijken hier naar een micro-macro vraagstuk.
Het stelsel/macro zoekt naar verdeling, de leerling/micro naar kansen. (Interessant: willen we als stelsel niet ook een vorm van rechtvaardigheid?). Systeemkenmerk: dwingt een stelsel niet altijd? En is meritocratie niet ook dwingend. Moet een toets dat niet juist verzachten?
En proberen ouders uit de bovenlaag niet van alles om dat systeem te bespelen, helpt dan niet juist een 'goede harde, tabbelende toets' die die harde kanten eraf haalt?
Read 6 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!