Vraag 3: Intro - Gelezen met rode oortjes, van opwinding, boosheid. Tilburg was ooit verscheurd tussen tabbelaars en babbelaars, zie de vorige discussie. 'ik ben wetenschappelijk een kleinzoon van A de Groot'. We kijken hier naar een micro-macro vraagstuk.
Het stelsel/macro zoekt naar verdeling, de leerling/micro naar kansen. (Interessant: willen we als stelsel niet ook een vorm van rechtvaardigheid?). Systeemkenmerk: dwingt een stelsel niet altijd? En is meritocratie niet ook dwingend. Moet een toets dat niet juist verzachten?
En proberen ouders uit de bovenlaag niet van alles om dat systeem te bespelen, helpt dan niet juist een 'goede harde, tabbelende toets' die die harde kanten eraf haalt?
(Volgens mij is die laatste vraag beantwoord in de stelling dat de huidige toets eigenlijk geen inhoudsvaliditeit heeft, want is niet gekoppeld aan een goede set einddoelen en een norm/criterium daarbij).
Heij: het gevaar is juist dat de toets nu iets zegt over het individu. Dat is iets anders dan een groep leerlingen sociologisch bekijken in relatie tot hun positie op de arbeidsmarkt. De toetsuitslag verwordt tot een persoonlijkheidskenmerk van het individu. Dat is het probleem.
De toets wordt ingezet als voorspeller, en dat kan de toets niet. Daarmee doen we leerlingen tekort.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Vraag 4: Ik herken het toetsfetisjisme in de praktijk. Maar, u haalt de toets uit de context. Hetzelfde toetsbeleid is constant geweest onder diverse beleidscontexten. U mist de belangrijkste beweging: kwaliteitsdenken (ik herken dat typisch als een neo-liberale insteek)
Waarom dan kiezen voor 'New public management'? Mijn vraag als ouder: mijn kinderen zijn met toetsen en LVS gevolgd. Dat maakt het gesprek over leerstijl makkelijker (LEERSTIJL?!?!?!?) het is onderdeel van een rijkere context. Abstraheert u daar niet teveel van? Stropop?
Heij: kwaliteit staat nu vooral in teken van uitput, dat was eerder minder in overwegingen over deugdelijkheid van onderwijs. Dit past bij de beweging NPM: rendementsdenken.
Draadje: 1) De onderwijsraad adviseert: een 3 jarige brugperiode en veel differentieren. Zowel binnenklasdifferentiatie als niveaugroepen. Gaat dat gelijke kansen vergroten? onderwijsraad.nl/publicaties/ad…
2) In principe is vroege selectie niet positief voor onderwijskansen. Later selecteren naar verschillende onderwijsstromen is beter. (Lucy Crehan, Cleverlands). Die consensus is er wel.