امروز سالگرد خروج آمریکا از #برجام در سال ۹۷ است. مرور تحولات آن زمان و حرفهایی که زده شد و تحولات بعدی آن برای ما درس آموز است. این رشته توئیت را به مناسبت این روز نوشتم.
ترامپ در ۱۸ اردیبهشت به طور رسمی اعلام کرد که به مشارکت در برجام خاتمه داده است.
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل اسفند ۹۶ گفته بود: اگر ما از توافق خارج شویم، ایران خارج نخواهد شد چراکه آنها خواهان منافع تجارت با اروپا هستند./۱
روحانی بلافاصله در کنفرانس خبری گفت: یک #موجود_مزاحم از برجام خارج شد
اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد بزودی من با مردم صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می رسانم.
اگر منافع ملت ما در برجام تامین باشد این روند را ادامه خواهیم داد و .../۲
اگر برجام بخواهد #کاغذی باشد بدون اینکه منافع کشور را تضمین کند آنگاه راه بسیار روشنی پیش روی خود داریم. #ظریف هم در توئیتر نوشت: در پاسخ به نقض مداوم و خروج غیر قانونی آمریکا از توافق هستهای، همانطور که توسط رئیس جمهور روحانی مشخص شد،.../۳
من تلاش دیپلماتیکی را انجام خواهم داد تا ببینم باقی ماندن در برنامه جامع اقدام مشترک میتواند منافع کامل ایران را تضمین کند. نتایج پاسخ ما را مشخص خواهد کرد.
در آن زمان بارها از سوی دولتمردان و خصوصا آقای ظریف بیان شد که اروپاییها به ایران قول دادهاند، جای آمریکا را پر کنند./۴
اول قرار شد چند هفته وقت داده شود، اگر به نتیجه رسید که هیچ، در غیر اینصورت ایران اقدام متقابل انجام دهد.
اروپاییها وعدههای ۱۲گانهای به ایران دادند. از جمله تکمیل و بازاجرایی کردن قانون مسدودسازی، راهاندازی کانال مالی و..../۵
البته همان زمان منتقدان گفتند که اروپا توان ایستادگی مقابل آمریکا را ندارد. چرا که از نظر اقتصادی مستقل نیست و صرفا در حال بازی دادن ایران و جلوگیری از کاهش تعهدات هستهای توسط ایران است. اما دولت تمایلی به شنیدن نداشت./۶
یک سال به همین منوال گذشت و ایران تمام تعهداتش را طبق برجام انجام داد و آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز آن را راستی آزمایی میکرد و گزارش هم میداد.
حتی در همین دوره و در بهمن ۹۷ ایران به آژانس اجازه داد انبار تورقوزآباد را بازرسی کند که بعداً آژانس ادعا کرد در آنجا مواد.../۷
پیدا کرده است. این همکاری در راستای تنشزدایی و جلوگیری از امنیتی شدن پرونده ایران و بازگشایی مجدد PMD انجام شد. اما نتوانست مانع صدور قطعنامه شورای حکام در خرداد ۹۹ شود./۸
بعد از یکسال دولت ایران تصمیم به شروع گامهای کاهش تعهد گرفت. چرا؟ چون اروپاییها به حتی یک تعهد از ۱۲ تعهد خود عمل نکردند.
ظریف در آبان ۹۸ در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا ، آنان را به وقتکشی و عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم کرد و گفت.../۹
فقط یک تعهد را نشان دهید که در ۱۸ ماه گذشته به آن عمل کردهاید.
همتی هم بهمن ۹۸ گفت: #اینستکس فقط حرف است. همتی اخیرا هم در کلاب هوس گفت که اینستکس #فیک بود./۱۰
در اواخر سال ۹۹ نیز رهبر انقلاب اینگونه به این موضوع اشاره کرد:
جمهوری اسلامی تا مدّت طولانیای به همهی آنچه تعهّد کرده بود، بر اساس تعلیم اسلام که باید به تعهّدات عمل کرد، عمل کرد؛ بعد وقتی دید که آنها این جوری عمل میکنند، آن یکی که خارج شد، دیگران هم با او همراهی کردند.../۱۱
«فَانبِذ اِلَیهم عَلیٰ سَواٰء»؛(۱۳) این هم قرآن است، [میگوید] خب تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند...»
این یک تجربه از #تدبیر دولت روحانی در قضیه برجام بود./۱۲ و تمام
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
در خبرها آمده قراره پنجشنبه پمپئو گزارش (نوتیفیکیشن) برای فعال کردن مکانیزم ماشه را به شورای امنیت بدهد. این یعنی شروع یک کارزار حقوقی- دیپلماتیک در شورای امنیت.
راهبرد آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه، راهبرد #دابل_وتو یا وتوی دومرحله ای است./۱
یعنی آمریکا دو حالت را در نظر میگیرد. یکی اینکه بدون مشکل خاصی مکانیزم فعال شود. خب آمریکا کارش را جلو میبرد. یا اینکه روسیه و چین به صورت پیشدستانه قطعنامه ای آیین نامه ای ارایه دهند که آمریکا بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ عضو برجام نیست و نمی تواند نوتیف بدهد./۲
در موارد آیین نامه ای حق وتو کارایی ندارد. اما آمریکا میتواند به عنوان عضو دایم آیین نامه ای بودن این موضوع را وتو کند و موضوع را یک امر محتوایی اعلام کند. در نتیجه حق وتو نافذ میشود و بعد قطعنامه پیشنهادی را وتو کند و یعنی آمریکا عضو برجام است و میتواند نوتیف بدهد./۳
#قرارداد_۲۵_ساله #چین #رشتو
یک. طبق قانون اساسی هر توافقی که واجد تعهدی برای نظام اسلامی باشد، باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و در آن جا درباره اش تصمیم گیری شود. این حرف هم برای برجام و هم برای توافق ایران و چین وارد است و نباید از آن عدول کرد.
دو. مساله اصلی کشور در بخش مدیریت و اقتصاد به درون کشور ربط دارد و تنها راه پیشرفت #نگاه_درون_زا داشتن به مسائل است و نه تکیه به خارج و برون زا دیدن، چه آمریکا باشد چه چین. استفاده درست از خارج تنها زمانی مفید است که مبتنی بر نگاه درون زا باشد.
سه. نگاه به شرق مبتنی بر درونزایی راهبرد اصولی برای تامین منافع ملی ما است. فرصت از دست رفته در هفت سال اخیر به واسطه نگاه غیرعقلانی و غرب پرستانه دستگاه اجرایی باید جبران شود. یکی از راه کارها برای جبران تعریف روابط راهبردی با #چین و #روسیه است.
#رشتو
چرا " در دههی پیشرفت و عدالت، نمرهی مطلوبی درباب عدالت به دست نیاوردهایم."؟ (از پیام آقا به مجلس یازدهم)
یک نکته مهم که به ذهن من میرسد و غفلت از آن را عامل مهمی در این وضعیت میبینم، تکاپوی #ذینفعان در انحراف سیاست ها به سمت منافع خود،
١/
یعنی #منافع_اقلیت در مقابل #منافع_اکثریت یعنی مردم است.
من هم معتقدم "این واقعیّتِ ناخواسته" بوده و نظام اسلامی در سطح کلان به دنبال تحقق عدالت است، خصوصا در بعد #رفع_فقر، اما به دلیل غفلت از نکته بیان شده، برنامه ها علی رغم ظاهر عدالت جویانه بر ضد عدالت عمل کرده است.
۲/
چند مثال عینی #خصوصی_سازی #طرح_تحول_سلامت #بسته_خروج_از_رکود
و طرح حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا
مثالهای دیگر هم زیاد است. سیاست گذار اگر خود ذینفع نباشد، باید مراقب نفوذ و کید ذینفعان باشد. آنها همه چیز دارند، پول، دسترسی، رسانه و...
۳/