APC ofwel ArtsPatiëntCommunicatie. Dit is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Er wordt hierop vol ingezet de eerste maanden. In maand 9 worden we als eerstejaars AIOS hierop getoetst. Een draadje 1/
Hoe communiceer je nu als arts met een patiënt. Dat is een uitdaging heb ik gemerkt. Hoe leer je communiceren zonder dat het geforceerd is. In de opleiding gebruiken we het boek ‘Patiëntgericht communiceren’ van Remke van Staveren. Het vergt veel oefening 2/
en ik denk mijn hele loopbaan als huisarts, om dit goed onder de knie te krijgen. Want ja, ieder mens is uniek. Iemand noemde het in de reacties: LSD, luisteren, samenvatten en doorvragen. Dat is kortgezegde de basis. Na het eerste contact waarin de patiënt vertelt waarvoor 3/
hij/zij komt, probeer ik dat samen te vatten. Dit geeft mij overzicht, en geeft de patiënt gelegenheid aan te vullen en/of aan te passen waar nodig, zodat we op één lijn zitten. En dan komt het moment om de hulpvraag te verhelderen. Wat is de vraag achter de klacht. 4/
Ik kan wel iets in mijn hoofd hebben aan een oplossing, maar misschien wil de patiënt heel iets anders. Een vraag die daarvoor kan worden gesteld is al een aantal keren genoemd ‘wat denkt u zelf dat het is’. Als een patiënt aan iets anders denkt dan ik als arts, 5/
dan kan ik daarop doorvragen. Waarom denkt iemand ergens aan, zijn er zorgen, is er een ervaring met iemand uit de omgeving die dezelfde klachten had, heeft iemand zelf op internet gezocht naar waar de klachten bij zouden kunnen passen. 6/
Het zijn zomaar een paar voorbeelden van gedachtes die iemand kan hebben. Een patiënt komt met een reden naar het spreekuur. Daar is wat aan vooraf gegaan, dat die telefoon is gepakt en een afspraak is gemaakt. Wat maakt dat die patiënt (nu) komt. 7/
Als ik als arts op dezelfde lijn zit met mijn patiënt, dan weet ik wat de patiënt van mij verwacht en kan ik daarop inhaken. Ofwel met een oplossing/behandeling, ofwel anderszins (iets opzoeken, overleggen, verwijzen, geruststellen, noem maar op). 8/
Ik schrijf dit allemaal vrij gemakkelijk op. Maar dit in de praktijk brengen, ik vind dat ontzettend lastig. En dat mag ook. Ik leer iedere dag. En mijn opleider daagt me daarin op een constructieve manier uit. De valkuilen die Remke van Staveren beschrijft in het boek 9/
die zijn heel herkenbaar! Er gebeurt dan zoveel in mijn hoofd, en het liefst zou ik iedereen een oplossing bieden. Maar dat kan niet, en jullie zijn daar in de reacties ook eerlijk in, dat dat niet altijd is wat je als patiënt wil. Daarom is die hulpvraag ook zo belangrijk 10/
en daarin ben ik nog aan het zoeken welke vraagstelling bij mij past, en de manier waarop ik die vraag stel. Want terecht genoemd door iemand, de intonatie speelt ook een rol. Het is de toon die de muziek maakt! 11/
Wat ik daaraan nog wil toevoegen is dat deze tijd van 1,5e meter afstand en geen handen schudden etc. het er niet makkelijker op maken. Non verbaal communiceer je ook, en dat wordt nu deels tegengehouden samen met het mondneusmasker. 12/
Voel je vrij om, als ervaren collega of anders, aan te vullen/passen! 13/13
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Goedemorgen! Ik dacht, laat ik beginnen uit te leggen wat een huisarts in opleiding is/doet. Veel van jullie zullen dat weten, maar wat ik in m’n omgeving merk, is dat men niet goed weet wat ik precies aan het doen ben. Vragen als: ‘hoe gaat het op school’ 1/
Of ‘krijg je wel inkomen’ of ‘ben je dan dokter’. Of patiënten die vragen of ik stage loop of dat ik nog geen arts ben. Het zit zo, ik heb de studie geneeskunde afgerond en ben arts. Basisarts noemen ze dat. Ikzelf heb daarna o.a. een aantal jaren ervaring 2/
opgedaan bij de jeugdgezondheidszorg. Toen was ik nog niet in opleiding. Ik heb (net als iedereen) moeten solliciteren voor een opleidingsplek. Daarbij maak je (voor de #huisartsopleiding althans) een toets. Ben je door, dan heb je nog 2x40 minuten gesprekken middels 3/
Lieve mensen, ik ga mijn week op @NLzorg1 afronden. Vandaag niet veel gepost: ik was met mijn gezin een dagje op de Veluwe, even lekker uitwaaien (en -regenen). Vanaf nu Twitter ik verder op mijn eigen account @ilsezaalavg./1
Dank voor jullie geïnteresseerde maar vaak ook persoonlijke reacties. Van verwanten en ouders van kinderen/ familieleden met een verstandelijke beperking. Deze reacties waren oprecht, betrokken en kritisch bedoeld om de zorg voor deze mensen te verbeteren./2
Want er schort nog heel wat aan de zorg voor deze kwetsbare mensen. En elke dag zet ik me daarvoor in, samen met andere betrokken zorgverleners en natuurlijk wett vertegenwoordigers die onvermoeibaar strijden voor de best mogelijke zorg voor hun verwant. /3
Ik dacht: ik gebruik dit podium nog even om wat ongevraagde adviezen te geven over de omgang met mensen met een verstandelijke beperking (VB) in de spreekkamer van de arts. Want in mijn werk merk ik dat heel veel artsen het lastig vinden om om te gaan met deze mensen./1
Allereerst het simpele advies: gebruik makkelijke Jip-en-Janneke taal en stel 1 vraag per keer. Gebruik daarnaast geen beeldspraak, mensen met een verstandelijke beperking kunnen dat heel letterlijk nemen en er dan niets meer van snappen. /2
Een bezoek aan een arts kan voor mensen met VB heel stressvol zijn. Ruim extra tijd in voor een consult en zorg dat iemand niet te lang hoeft te wachten, dan kan de spanning erg door oplopen. Indien mogelijk: plan iemand in bij het kinderspreekuur zoals oogartsen soms hebben. /3
Nu door naar een Moreel Beraad (MB). Een MB is een gesprek waarin de deelnemers gezamenlijk een ethische kwestie uit hun werk bespreken. Zij doen dit gestructureerd, aan de hand van een gespreksmethodiek, en met behulp van een gespreksleider./1
De gespreksleider is een geestelijk verzorger die hiervoor een training heeft gehad. Aanwezigen zijn alle betrokkenen bij de cliënt: wett vertegenwoordigers/ begeleiders/ gedragsdeskundigen/ verpleegkundige en paramedici./2
Een ethisch dilemma wordt in een MB uitgediept en ook gezocht naar best passende oplossings-richtingen. Het is een intensief overleg maar vaak heel vruchtbaar om van gedachtes te wisselen en van elkaar te horen hoe verschillend iedereen tegen een bepaald probleem aan kijkt. /3
Vanochtend poli ochtend #samen met epileptoloog . Cliënten met complexe epilepsie worden dan gezien door AVG en epileptoloog samen. Naast gezamenlijke spreekuur met epileptoloog, hebben we ook gezamenlijke spreekuren met een psychiater, revalidatie arts en klinisch geneticus. /1
Zowel cliënten die hier wonen als cliënten die thuiswonend zijn, komen hiervoor naar @PrinsenSt.
Problemen die vanochtend besproken zijn, zijn o.a. afbouw van mediatie van cliënten die langdurig aanvalsvrij zijn. Dit is altijd spannend, want dit kan nieuwe aanvallen uitlokken. /2
Omzetting van verouderde anti-epileptica met relatief veel bijwerkingen, naar een moderner middel. Ook dat is niet geheel zonder risico, maar anders is er meer risico op bijwerkingen op langere termijn. Ook een afweging dus. /3
Vanavond #dienst tot morgenochtend. We doen dienst voor in totaal 5 verstandelijk gehandicapten-organisaties (VG) in de regio. Alle AVG’s uit die organisaties doen mee in de diensten pool. We kunnen ook gebeld worden voor thuiswonende cliënten. /1
We doen dienst vanuit huis maar zo nodig gaan we naar de cliënt toe. Meestal worden we gebeld door de verpleegkundige diensthoofden van de VG-organisaties. Maar ook huisartsen bellen ons soms of de crisisdienst (dat laatste gebeurd het minste). /2
De meeste vragen gaan over #epilepsie, gedragsproblemen, medicatie-fouten, vragen in de palliatieve fase of suïcidaliteit (gedachtes aan zelfmoord). /3