Ik verdiep me zelf niet zo in Corona-gerelateerde zaken in het onderwijs. Maar voor mensen die graag het kabinetsbesluit betreffende het loslaten van de 1,5 meter in het vo willen bestuderen, de brief van minister De Jonge aan de Kamer staat hier: tweedekamer.nl/kamerstukken/b…
2/
Eerder tweette @Lisawesterveld al over de antwoorden van @arieslob op de vragen die zij samen met @peterkwint stelde over de inzet van commerciële bijlesbureaus.
3/ Ook de vragen die @peterkwint in meer algemene zin stelde over de besteding van de gelden van het Nationaal Programma Onderwijs zijn inmiddels beantwoord: tweedekamer.nl/kamerstukken/k…
-->
5/ Dan was er afgelopen week ook nog een brief van @arieslob aan de Kamer over het aanpassen van "de ondersteuningsstructuur voor zieke leerlingen" tweedekamer.nl/kamerstukken/b…
6/ Terug naar het NPO: Op 21 mei zijn er diverse stukken over "de nadere uitwerking" aan de Kamer gezonden (7 bijlagen, o.a. de aankondiging van een helpdesk en het bestuursakkoord -zonder leraren!- over mbo en ho) tweedekamer.nl/kamerstukken/b…
7/ Tenslotte zijn er antwoorden op vragen van @RenePetersOss over (mogelijk) onjuist besteed extra geld voor leraren.
[Let op: Op dit moment staat dit stuk onder een FOUTE titel -nl. als antw. vragen Kwint- in het informatiesysteem van de Kamer] tweedekamer.nl/kamerstukken/k…
8/8 Tot zover mijn draadje over de onderwijs-Kamerstukken van eind afgelopen week.
Voor mensen die eens een indruk willen krijgen hoe (haast ridicuul) druk de Kamerleden het hebben is de recente "langetermijnagenda" wel een eyeopener: tweedekamer.nl/kamerstukken/d…
De genoemde fout is zojuist hersteld.👍
De juiste titel luidt nu: Antwoord op vragen van het lid Peters over het bericht ‘Enquête: Extra lerarengeld is niet op de juiste plek beland’.
[De eerder gegeven link werkt nog.]
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
1/ Vanmiddag was het rondetafelgesprek van de Kamercommissie OCW met genodigden over het Nationaal Programma Onderwijs (NPO).
De technische briefing met leden van de @Rekenkamer was helaas besloten.
-->
2/ In het eerste blok kwamen twee wetenschappers aan het woord die het plan op aspecten als doelmatigheid e.d. tegen het licht hadden gehouden. Hun oordeel was op veel punten zeer kritisch.
Het valt hier in zijn geheel na te lezen: tweedekamer.nl/kamerstukken/d…
-->
3/ De genodigden uit het veld, die daarna aan het woord kwamen, waren opmerkelijk eensgezind in hun oordeel:
mooi dat er geld is, MAAR...
- het is niet structureel
- het tijdpad is te haastig en te kort
- er is zorg over voldoende inspraak van leraren, schoolleiders en ouders
-->
1/ Wat het onderwijs betreft vandaag een aantal Corona-gerelateerde stukken uit de Kamer.
Er is verzocht om een versneld overleg ivm. de 1,5 meter en de discrepantie tussen OMT-advies en het kabinetsbesluit inzake zelftesten door leerlingen in het vo. tweedekamer.nl/kamerstukken/d…
-->
2/ Dit overleg is overmorgen al (donderdag).
Initiatiefnemer @peterkwint maakte dit eerder vandaag al via twitter bekend.👇
1/21
Er is -ondanks veel geklaag- onder leraren eigenlijk heel weinig goed bekend hoe en wat er in de Kamer precies aan onderwijsbeleid gedaan wordt. Ik heb me voorgenomen het beter te volgen en tracht hiervan verslag te doen.
Nu een (wat lange🥴) vooruitblik op komende week.
3/21
Mijns inziens zijn het meest interessant twee momenten waar de Kamerleden vragen zullen gaan inbrengen: Een “inbreng vragen” en een “schriftelijk overleg” (of “SO”.)
Het eerste is 'inbreng vragen' n.a.v. de Staat van het Onderwijs [“SvhO”] op dinsdag 18 mei.