Op #rEDNL21 hoorde ik dat #rubrics vooral handig waren voor de docent. Toch maakte ik voor mijn leerlingen in 2Havo een soort van checklist zodat ze zelf wisten hoeveel punten ze maximaal konden scoorden per onderdeel. Geen echte rubric dus.1/4
Maar ze konden zo stap voor stap toepassen wat ze geleerd hadden de lessen ervoor. Bijvoorbeeld: * je tekening is over genomen uit een vd voorbeeldrasters. Of * je hebt in een privéreactie uitgelegd wat jij superheld voor superkracht heeft en waarom.2/4
Voor niet elk onderdeel hoef je tekentalent te hebben. Zo probeerde ik elke leerling de kans te geven om op een voldoende uit te komen, mits er ook echt aandacht besteed werd aan de #superheld 3/4
Zo komt het dat ook lln die weinig tekenervaring/plezier hebben,niet het gevoel hadden niets te willen/hoeven doen maar een eerlijke kans kregen (denk ik?). Uit evaluatie blijken lln dit wel fijn te vinden en begrijpen ze hun cijfer beter. Dit systeem ga ik vaker toepassen. 4/4
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Draadje.
Hoera! Eindelijk mag ik wat foto’s plaatsen van het #CPE#TIJD van #vmbo4#handvaardigheid
Het eerste werk is eenvoudig. Maar less is more…. Een herinnering uit een andere tijd van deze leerling. Maar ook de verwijzing naar #vanitas door de kaars. 🕯1/n
Of dit werk. Gebroken. De zeggingskracht van dit werk grijpt je naar de keel. Het maken was spannend. Je werk breken wanneer het af is. Dan stoken en dan weer lijmen. De breuken blijven zichtbaar. #TIJD#CPE 2/n
Of dit werk. #sterrenbeelden#TIJD#CPE Elke leerling geeft zijn eigen gedachten weer bij TIJD.3/n
Die vraag over evidence informed lesgeven die @amberwalraven toelichtte bij #rEDNL21 kwam meen ik van mij. @P_A_Kirschner was geschokt over de uitkomst . En dan te bedenken dat de mensen de @TeacherTappNL invullen veel bezig zijn met onderwijs. 1/n
Dit zit vandaag al de hele dag in mijn gedachten. Weinig mensen zijn bezig met onderwijs geven zoals het bewezen werkt. “We maken lessen vaak omdat het “leuk” is,maar of de kennis er groter van wordt en of het effectief is, valt te bezien. Het #evidenceinformed onderwijs ... 2/n
...moet toch echt het nieuwe normaal worden? Hoe kun je nu als docent zo maar “iets leuks” doen zonder dat je zeker weet dat de kennis en vaardigheden beter worden? Hoe kun je het oke vinden als een kind een 6 haalt ipv een 8? 3/n